Virtuaalihyödykkeiden kauppa verkkopeleissä

Tiira, Tommi Virtuaalihyödykkeiden kauppa verkkopeleissä Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 35s. Tietojärjestelmätiede, Kandidaatintutkielma Ohjaaja(t): Moilanen, Panu Verkkopelejä pelaavien ihmisten määrä on lähivuosina kasvanut huomattavasti ja peleistä on tullut osa ihmisten arkipäivää....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tiira, Tommi
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41817
Description
Summary:Tiira, Tommi Virtuaalihyödykkeiden kauppa verkkopeleissä Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 35s. Tietojärjestelmätiede, Kandidaatintutkielma Ohjaaja(t): Moilanen, Panu Verkkopelejä pelaavien ihmisten määrä on lähivuosina kasvanut huomattavasti ja peleistä on tullut osa ihmisten arkipäivää. Älypuhelin löytyy nykyään reilus-ti yli miljardin ihmisen taskusta, tablet-laitteet kasvattavat suosiotaan jatkuvasti ja lisäksi perinteisemmin tietokoneella pelaavienkin määrä on kasvussa. Peleissä käytetään useita erilaisia tapoja saada voittoa palveluntarjoajalle ja tässä tutkimuksessa käsittelen niistä yhtä, virtuaalihyödykkeiden myyntiä oikealla rahalla. Virtuaalihyödykkeiden myynti oikealla rahalla on nopeasti suosiotaan kasvattava ansaintalogiikka verkkopelien keskuudessa. Verkkopele-jä pelaavat miljoonat ihmiset ympäri maailmaa ja he ostavat virtuaalihyödyk-keitä vuosittain monella miljardilla eurolla. Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkimus virtuaalihyödykkeiden kauppaan vaikuttaviin tekijöihin. Tutkimus keskittyy erityisesti virtuaali-hyödykkeen käsitteeseen, ihmisten motiiveihin ostaa virtuaalihyödykkeitä sekä virtuaalihyödykkeiden kysyntään vaikuttamiseen.