Johtosävelen tuolla puolen aiolinen sointukulku populaarimusiikissa

Tässä tutkielmassa tutkitaan yhdenlaista aiolista sointukulkua populaarimusiikissa. Sointukulus-sa ensimmäinen sointu i ja viimeinen sointu bVII aste. Tarkoituksena on löytää sointukulun alku-perä ja lähtökohta sekä sointukulun tyypillisin muoto. Sointukulkuja tarkastellaan erilaisten musiikinteori...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lustig, Arttu
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41801
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkielmassa tutkitaan yhdenlaista aiolista sointukulkua populaarimusiikissa. Sointukulus-sa ensimmäinen sointu i ja viimeinen sointu bVII aste. Tarkoituksena on löytää sointukulun alku-perä ja lähtökohta sekä sointukulun tyypillisin muoto. Sointukulkuja tarkastellaan erilaisten musiikinteorioiden kautta. Päänäkökulman on psykologias-ta skeemateoria sekä pohdintaan genren merkitystä sointukulkuun. Perinteisen musiikkiteorioi-den avulla luodaan lähtökohdat tarkastelulle. Skeemateorian avulla voidaan tarkastella sointuku-lun historiaa sekä sointukulun rakennetta ja ulottuvuuksia. 1980-luvun puoli välissä ilmestynyt Iron Maidenin Aces High -kappale näyttäisi sisältävän tä-män sointukulkutyypin tyypillisimpiä elementtejä. Sointukulun juuret ovat 1960-luvun puolivä-lin tienoilla ja lopullisen nousun sointukulku sai 1970-luvulla. Populaarimusiikissa sointukulku sisältää elementtejä niin funktionaalisuudesta kuin modaalisuudesta.