Johtosävelen tuolla puolen aiolinen sointukulku populaarimusiikissa
Tässä tutkielmassa tutkitaan yhdenlaista aiolista sointukulkua populaarimusiikissa. Sointukulus-sa ensimmäinen sointu i ja viimeinen sointu bVII aste. Tarkoituksena on löytää sointukulun alku-perä ja lähtökohta sekä sointukulun tyypillisin muoto. Sointukulkuja tarkastellaan erilaisten musiikinteori...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | , , , , , |
Format: | Bachelor's thesis |
Language: | fin |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41801 |
Summary: | Tässä tutkielmassa tutkitaan yhdenlaista aiolista sointukulkua populaarimusiikissa. Sointukulus-sa ensimmäinen sointu i ja viimeinen sointu bVII aste. Tarkoituksena on löytää sointukulun alku-perä ja lähtökohta sekä sointukulun tyypillisin muoto.
Sointukulkuja tarkastellaan erilaisten musiikinteorioiden kautta. Päänäkökulman on psykologias-ta skeemateoria sekä pohdintaan genren merkitystä sointukulkuun. Perinteisen musiikkiteorioi-den avulla luodaan lähtökohdat tarkastelulle. Skeemateorian avulla voidaan tarkastella sointuku-lun historiaa sekä sointukulun rakennetta ja ulottuvuuksia.
1980-luvun puoli välissä ilmestynyt Iron Maidenin Aces High -kappale näyttäisi sisältävän tä-män sointukulkutyypin tyypillisimpiä elementtejä. Sointukulun juuret ovat 1960-luvun puolivä-lin tienoilla ja lopullisen nousun sointukulku sai 1970-luvulla. Populaarimusiikissa sointukulku sisältää elementtejä niin funktionaalisuudesta kuin modaalisuudesta.
|
---|