Teema vai kriisi VR sosiaalisessa mediassa

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella teemoja ja kriisejä sekä niiden hallintaa sosiaalisessa mediassa kohdeorganisaatio VR Groupin (VR) kautta. Tutkimuksen teoriaosuudessa käytiin läpi teemojen ja kriisien, niiden hallinnan sekä sosiaalisen median käsitteet. Teoriakirjallisuudesta nousi näi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pennanen, Anna-Liisa
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41750
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella teemoja ja kriisejä sekä niiden hallintaa sosiaalisessa mediassa kohdeorganisaatio VR Groupin (VR) kautta. Tutkimuksen teoriaosuudessa käytiin läpi teemojen ja kriisien, niiden hallinnan sekä sosiaalisen median käsitteet. Teoriakirjallisuudesta nousi näiden pääkäsitteiden rinnalla esille erityisesti sidosryhmät ja toimintaympäristön luotaaminen, jotka käytiin myös läpi osana teoriaa. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1) Minkälaisia teemoja ja kriisejä VR:llä on sosiaalisessa mediassa? ja 2) Miten VR hallitsee teemoja ja kriisejä sosiaalisessa mediassa? Tutkimusaineisto koostui sosiaalisen median esimerkkitapauksista ja teemahaastattelusta. Teemahaastatteluun osallistui VR Groupin edustaja, viestintäpäällikkö Mika Heijari. Tutkimusaineisto käytiin läpi teemoittelulla, jonka pohjalta syntyivät viisi teemaa: organisaation toiminta sosiaalisessa mediassa, teemat sosiaalisessa mediassa, kriisit sosiaalisessa mediassa, teemojen- ja kriisienhallinta sosiaalisessa mediassa sekä organisaation haasteet sosiaalisen median maailmassa. Tutkimus osoittaa, että sosiaalisesta mediasta löytyy useita VR:ää koskevia teemoja ja kriisejä. VR:n teemojen- ja kriisienhallinta poikkeaa kuitenkin monista tässä tutkimuksessa esitellyistä yhteisöviestinnän teoriakäsityksistä. Organisaatio kohtaa jatkuvaa ja laajaa julkista huomiota sosiaalisessa mediassa ja tämä määrääkin pitkälti teemojen- ja kriisienhallintaa. Sosiaalinen media asettaa VR:lle ja sen resursseille haasteita, jotka pitäisi ottaa jatkossa huomioon proaktiivisen teemojenhallinnan mukaisesti.