Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella teemoja ja kriisejä sekä niiden hallintaa
sosiaalisessa mediassa kohdeorganisaatio VR Groupin (VR) kautta. Tutkimuksen
teoriaosuudessa käytiin läpi teemojen ja kriisien, niiden hallinnan sekä sosiaalisen
median käsitteet. Teoriakirjallisuudesta nousi näiden pääkäsitteiden rinnalla
esille erityisesti sidosryhmät ja toimintaympäristön luotaaminen, jotka käytiin
myös läpi osana teoriaa. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1) Minkälaisia teemoja
ja kriisejä VR:llä on sosiaalisessa mediassa? ja 2) Miten VR hallitsee teemoja ja
kriisejä sosiaalisessa mediassa?
Tutkimusaineisto koostui sosiaalisen median esimerkkitapauksista ja teemahaastattelusta.
Teemahaastatteluun osallistui VR Groupin edustaja, viestintäpäällikkö Mika
Heijari. Tutkimusaineisto käytiin läpi teemoittelulla, jonka pohjalta syntyivät
viisi teemaa: organisaation toiminta sosiaalisessa mediassa, teemat sosiaalisessa
mediassa, kriisit sosiaalisessa mediassa, teemojen- ja kriisienhallinta sosiaalisessa
mediassa sekä organisaation haasteet sosiaalisen median maailmassa.
Tutkimus osoittaa, että sosiaalisesta mediasta löytyy useita VR:ää koskevia teemoja
ja kriisejä. VR:n teemojen- ja kriisienhallinta poikkeaa kuitenkin monista tässä tutkimuksessa
esitellyistä yhteisöviestinnän teoriakäsityksistä. Organisaatio kohtaa
jatkuvaa ja laajaa julkista huomiota sosiaalisessa mediassa ja tämä määrääkin pitkälti
teemojen- ja kriisienhallintaa. Sosiaalinen media asettaa VR:lle ja sen resursseille
haasteita, jotka pitäisi ottaa jatkossa huomioon proaktiivisen teemojenhallinnan
mukaisesti.
|