Kategoriâ roda imen suŝestvitel'nyh v učebnike ”Možno! 1” na osnove kontent-analiza

Vieraiden kielten opiskelussa oppikirjalla on suuri merkitys, varsinkin kieliopin opetuksessa ja oppimisessa. Tässä proseminaarityössä tutkimme, kuinka venäjän substantiivien suvun kategoria on esitelty oppikirjassa ”Možno! 1”. Tarkastelemme tutkimuksessamme substantiivien suvun teoreettista esityst...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Savolainen, Paula
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:rus
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41719
Kuvaus
Yhteenveto:Vieraiden kielten opiskelussa oppikirjalla on suuri merkitys, varsinkin kieliopin opetuksessa ja oppimisessa. Tässä proseminaarityössä tutkimme, kuinka venäjän substantiivien suvun kategoria on esitelty oppikirjassa ”Možno! 1”. Tarkastelemme tutkimuksessamme substantiivien suvun teoreettista esitystä, tehtäviä sekä havainnollistavaa materiaalia. Työn metodologisena pohjana toimii sisällönanalyysi. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että substantiivien suvun kategoria oppikirjassa ”Možno! 1” on esitetty hyvin tiiviistetyssä muodossa. Teoriaosuus on riittävän laaja, mutta kieliopin harjoittelulle on varattu vain yksi tehtävä. Teoria on esitelty erillään tekstistä ja asiayhteydestä, mikä antaa siitä hieman hajanaisen vaikutelman. Havainnollistavana materiaalina on oppikirjassa käytetty kuvia, joita on riittävän paljon. Kuvat tiivistävät hyvin teorian sisältöä ja auttavat siten ymmärtämään kielioppia syvemmin.