Ammattistartin anti tarinoita nivelvaiheesta

Ammattistartin anti. Tarinoita nivelvaiheesta - Kun kaikki on ihan yhtä kujalla siitä, ett´ mihin me ollaan menossa. Tekijä: Mia Kärkkäinen Ohjaaja: Timo Laine Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos, ohjausalan maisteriohjelma. Kasvatustieteen pro gradu 2013, 81 s. Ammattistartti eli...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kärkkäinen, Mia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41675
Kuvaus
Yhteenveto:Ammattistartin anti. Tarinoita nivelvaiheesta - Kun kaikki on ihan yhtä kujalla siitä, ett´ mihin me ollaan menossa. Tekijä: Mia Kärkkäinen Ohjaaja: Timo Laine Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos, ohjausalan maisteriohjelma. Kasvatustieteen pro gradu 2013, 81 s. Ammattistartti eli ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus käynnistettiin kokeiluohjelmana vuosina 2006-2010. Syksyllä 2010 ammattistartti vakiintui nivelvaiheen eli perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen välissä olevaksi koulutusmuodoksi. Ammattistartin tavoitteena on helpottaa nuorten siirtymää ammatilliseen koulutukseen ja toimia opintonsa keskeyttäneiden poimurina ja uuden mahdollisuuden käynnistäjänä. Tämän tutkielman kohderyhmänä on 5 ammattistartin käynyttä nuorta, jotka ovat ammattistartin jälkeen jatkaneet opintojaan ammatillisessa koulutuksessa. Nuoret ovat 18-21 –vuotiaita. Tutkimuksen lähestymistapa on narratiivinen, ja tutkimusaineiston muodostavat nuorten tarinat. Tutkimuksen analyysi on aineistolähtöinen: Tarinoista on muodostettu analyysiyksiköiden kautta teemoja, jotka muodostavat tulosten pääluokat. Tutkimus antaa nuorelle mahdollisuuden kertoa itse nivelvaiheestaan ja ammattistartin antamista eväistä. Jokaisen nuoren tarinassa on pettymyksen, epävarmuuden ja uudelleennavigoinnin elementit. Mikä oli ammattistartilla keskeistä ja nuorta eteenpäin ohjaavaa? Tutkimustuloksissa tulee esille, että nuoret ovat hyötyneet ryhmään kuulumisesta, henkilöstön huolenpidosta, ammatillisen koulutuksen tutustumisviikoista ja nk. ei-koulumaisuudesta. Yhteisesti nuorten esille tuomat ammattistartin vahvuustekijät muodostavat synteesin yhteisöllisyydestä ja sosiaalisesta vahvistumisesta. Nuorelle on tärkeää kuulua johonkin, saada aikaa itsetuntemuksen kehittymiselle ja ylittää ennakoituja itsetiloja - ilman ohjausta ja aikuisen tukea aiotut teot ja tarttumiset voivat jäädä nuorelta tekemättä. Asiasanat: ammatinvalinta, huolenpito, narratiivisuus, nuoruus, ohjaus, toisen asteen koulutus, siirtymävaihe, sosiaalinen vahvistaminen, yhteisöllisyys