Viestinnän ammattilaisten käsityksiä muutosviestinnästä yt-neuvotteluprosessin aikana

Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millaisia käsityksiä viestinnän ammattilaisilla on muutosviestinnästä yt-neuvotteluprosessin aikana. Tutkittavia ryhmiä oli kaksi: 1) viestintäkonsultit ja 2) viestintäjohtajat ja päälliköt. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu muutosta, muutosvi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rytilahti, Riikka
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41659
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millaisia käsityksiä viestinnän ammattilaisilla on muutosviestinnästä yt-neuvotteluprosessin aikana. Tutkittavia ryhmiä oli kaksi: 1) viestintäkonsultit ja 2) viestintäjohtajat ja päälliköt. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu muutosta, muutosviestintää, muutosjohtamista, sisäistä viestintää ja konsultointia käsittelevästä kirjallisuudesta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistruksturoituja teemahaastatteluja. Aineisto koostuu kolmen viestintäkonsultin sekä neljän viestintäjohtajan ja -päällikön haastatteluista. Analysointi toteutettiin teemoittelemalla ja etsimällä litteroidusta haastatteluaineistosta esiin nousseita yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia. Tuloksia tarkasteltiin sekä laadullisesti että kvantifioinnin avulla määrällisesti. Aineistosta nousevia teemoja määrällisesti tarkastellen viestintäkonsultit olivat ryhmänä yksimielisiä lukuisimmista esiin tulleista muutosviestintää yt- neuvotteluprosessin aikana käsittelevistä teemoista kuin viestintäjohtajat ja -päälliköt. Tutkittavista ryhmistä nousi esiin kolme eri teemaa, jotka olivat yhteneväisyyksiä kummassakin tutkittavassa ryhmässä: 1) yt-laki rajoittaa viestinnän mahdollisuuksia, 2) esimiesviestinnän tärkeys yt-neuvotteluprosessin aikana, 3) ammattiyhdistysliik- keen huomioiminen viestinnässä. Tutkimus tarjoaa työkaluja onnistuneen muutosviestinnän elementtien tunnistamiseen erityisesti yt-neuvotteluja henkilöstön näkökulmasta tarkasteltuna. Tulosten yleistäminen edellyttää kuitenkin laajempaa tutkimusta.