Oppilaan sukupuolen merkitys opettajan toiminnalle luokan vuorovaikutuksessa

Nieminen, J. & Vienola, T. 2013. Oppilaan sukupuolen merkitys opettajan toiminnalle luokan vuorovaikutuksessa. Jyväskylän yliopisto. Pro gradu -tutkielma, 86 s. Tutkimuksemme tavoitteena oli tutkia opettajan kokemuksia oppilaan sukupuolen merkityksestä opettajan toiminnalle, kun keskiössä on lu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nieminen, Juha, Vienola, Tero
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41618
_version_ 1828193124156964864
author Nieminen, Juha Vienola, Tero
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nieminen, Juha Vienola, Tero Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nieminen, Juha Vienola, Tero Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nieminen, Juha
datasource_str_mv jyx
description Nieminen, J. & Vienola, T. 2013. Oppilaan sukupuolen merkitys opettajan toiminnalle luokan vuorovaikutuksessa. Jyväskylän yliopisto. Pro gradu -tutkielma, 86 s. Tutkimuksemme tavoitteena oli tutkia opettajan kokemuksia oppilaan sukupuolen merkityksestä opettajan toiminnalle, kun keskiössä on luokan vuorovaikutus. Halusimme selvittää, kohteleeko opettaja oppilaitaan tasa-arvoisesti ja tasapuolisesti palautteen annon ja osallistamisen sekä ohjauksen suhteen. Pyrimme myös avaamaan opettajan kokemusta siitä, miten hän tiedostaa sukupuolen merkityksen ja oman toimintansa välisen yhteyden, kun keskiössä on luokan vuorovaikutus. Tutkimuksemme kohteina olivat neljä Keski-Suomen alueen neljättä luokkaa ja näiden luokkien opettajat. Aineistonkeruumenetelminä käytimme opettajien haastatteluita ja opettajan toiminnan havainnointia strukturoitua havainnointilomaketta käyttäen. Analyysivaiheessa tarkastelimme aineistosta esiin nousseita tuloksia suhteessa aikaisempiin tutkimustuloksiin. Jokainen tutkimukseemme osallistunut opettaja painotti oppilaan yksilöllistä kohtaamista. Kolme neljästä opettajasta kertoi, ettei ota oppilaan sukupuolta lainkaan huomioon opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Tutkimuksemme mukaan pojat saivat lähes kaikkea opettajan huomiota tyttöjä enemmän. Erityisesti opettajan antama kielteinen palaute kohdistui pääosin poikiin. Naisopettajat käyttivät kosketusta oppilaisiin huomattavasti mieskollegoitaan useammin. Tutkimuksessamme emme ottaneet huomioon oppilaiden näkökulmia ja mielenkiintoisimpana jatkotutkimusaiheena pidämmekin oppilaiden ajatuksien tutkimista sukupuolen merkityksestä opettajan ja oppilaiden välisessä vuorovaikutuksessa.
first_indexed 2023-03-22T09:57:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Nieminen, Juha", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vienola, Tero", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-05-29T07:45:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-05-29T07:45:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1265550", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41618", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nieminen, J. & Vienola, T. 2013. Oppilaan sukupuolen merkitys opettajan toiminnalle luokan vuorovaikutuksessa. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Pro gradu -tutkielma, 86 s.\r\nTutkimuksemme tavoitteena oli tutkia opettajan kokemuksia oppilaan sukupuolen merkityksest\u00e4 opettajan toiminnalle, kun keski\u00f6ss\u00e4 on luokan vuorovaikutus. Halusimme selvitt\u00e4\u00e4, kohteleeko opettaja oppilaitaan tasa-arvoisesti ja tasapuolisesti palautteen annon ja osallistamisen sek\u00e4 ohjauksen suhteen. Pyrimme my\u00f6s avaamaan opettajan kokemusta siit\u00e4, miten h\u00e4n tiedostaa sukupuolen merkityksen ja oman toimintansa v\u00e4lisen yhteyden, kun keski\u00f6ss\u00e4 on luokan vuorovaikutus.\r\nTutkimuksemme kohteina olivat nelj\u00e4 Keski-Suomen alueen nelj\u00e4tt\u00e4 luokkaa ja n\u00e4iden luokkien opettajat. Aineistonkeruumenetelmin\u00e4 k\u00e4ytimme opettajien haastatteluita ja opettajan toiminnan havainnointia strukturoitua havainnointilomaketta k\u00e4ytt\u00e4en. Analyysivaiheessa tarkastelimme aineistosta esiin nousseita tuloksia suhteessa aikaisempiin tutkimustuloksiin.\r\nJokainen tutkimukseemme osallistunut opettaja painotti oppilaan yksil\u00f6llist\u00e4 kohtaamista. Kolme nelj\u00e4st\u00e4 opettajasta kertoi, ettei ota oppilaan sukupuolta lainkaan huomioon opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Tutkimuksemme mukaan pojat saivat l\u00e4hes kaikkea opettajan huomiota tytt\u00f6j\u00e4 enemm\u00e4n. Erityisesti opettajan antama kielteinen palaute kohdistui p\u00e4\u00e4osin poikiin. Naisopettajat k\u00e4yttiv\u00e4t kosketusta oppilaisiin huomattavasti mieskollegoitaan useammin. \r\nTutkimuksessamme emme ottaneet huomioon oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmia ja mielenkiintoisimpana jatkotutkimusaiheena pid\u00e4mmekin oppilaiden ajatuksien tutkimista sukupuolen merkityksest\u00e4 opettajan ja oppilaiden v\u00e4lisess\u00e4 vuorovaikutuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Juha Nieminen (niejupe) on 2013-05-29 07:45:47.062287. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-05-29T07:45:47Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305291826.doc: 389120 bytes, checksum: 5a2c1e6bfa45debe334c43ad1f0880e9 (MD5)\r\nlicense.html: 5475 bytes, checksum: 6fa7ab81606653304001c18f5cfa2b8d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-05-29T07:45:47Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305291826.doc: 389120 bytes, checksum: 5a2c1e6bfa45debe334c43ad1f0880e9 (MD5)\r\nlicense.html: 5475 bytes, checksum: 6fa7ab81606653304001c18f5cfa2b8d (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaan sukupuoli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaiden sukupuolierot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokan vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan toiminta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaan sukupuolen merkitys opettajan toiminnalle luokan vuorovaikutuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201305291826", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-05-29T07:45:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41618
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:02Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/df91a3ba-7dbd-417c-933b-a1cc03d60502\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201305291826.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nieminen, Juha Vienola, Tero Oppilaan sukupuolen merkitys opettajan toiminnalle luokan vuorovaikutuksessa oppilaan sukupuoli oppilaiden sukupuolierot luokan vuorovaikutus opettajan toiminta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppilaat sukupuoli tasa-arvo opettajat vuorovaikutus
title Oppilaan sukupuolen merkitys opettajan toiminnalle luokan vuorovaikutuksessa
title_full Oppilaan sukupuolen merkitys opettajan toiminnalle luokan vuorovaikutuksessa
title_fullStr Oppilaan sukupuolen merkitys opettajan toiminnalle luokan vuorovaikutuksessa Oppilaan sukupuolen merkitys opettajan toiminnalle luokan vuorovaikutuksessa
title_full_unstemmed Oppilaan sukupuolen merkitys opettajan toiminnalle luokan vuorovaikutuksessa Oppilaan sukupuolen merkitys opettajan toiminnalle luokan vuorovaikutuksessa
title_short Oppilaan sukupuolen merkitys opettajan toiminnalle luokan vuorovaikutuksessa
title_sort oppilaan sukupuolen merkitys opettajan toiminnalle luokan vuorovaikutuksessa
title_txtP Oppilaan sukupuolen merkitys opettajan toiminnalle luokan vuorovaikutuksessa
topic oppilaan sukupuoli oppilaiden sukupuolierot luokan vuorovaikutus opettajan toiminta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppilaat sukupuoli tasa-arvo opettajat vuorovaikutus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokan vuorovaikutus opettajan toiminta opettajat oppilaan sukupuoli oppilaat oppilaiden sukupuolierot sukupuoli tasa-arvo vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41618 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305291826
work_keys_str_mv AT nieminenjuha oppilaansukupuolenmerkitysopettajantoiminnalleluokanvuorovaikutuksessa