Kirpusta koiraan ja luista ytimiin eläinten käyttö nykytaiteessa

Kirpusta koiraan ja luista ytimiin – Eläinten käyttö nykytaiteessa Pro gradu -tutkielmani käsittelee eläintaiteeksi kutsumastani ilmiöstä nousevia kysymyksiä. Tukielman tarkoitus on kuvata eläintaiteen muodostamia diskursseja ja niiden toimintaa. Tutkielman teolla osallistun myös itse eläintait...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hakala, Outi Maija
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41272
_version_ 1826225784512053248
author Hakala, Outi Maija
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hakala, Outi Maija Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hakala, Outi Maija Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hakala, Outi Maija
datasource_str_mv jyx
description Kirpusta koiraan ja luista ytimiin – Eläinten käyttö nykytaiteessa Pro gradu -tutkielmani käsittelee eläintaiteeksi kutsumastani ilmiöstä nousevia kysymyksiä. Tukielman tarkoitus on kuvata eläintaiteen muodostamia diskursseja ja niiden toimintaa. Tutkielman teolla osallistun myös itse eläintaiteesta käytävään keskusteluun ja rakennan ilmiön diskurssia. Tutkimuskysymykseni pohtivat mitä eläintaide on, miksi sitä on tehty ja mitä merkityksiä ilmiöllä on yhteiskunnassa ja taidemaailmassa. Tutkimusaineiston ytimen muodostavat eläintaidetta edustavat teokset. Sekundäärinen aineisto muodostuu artikkeleista, keskustelusta, taiteilijoiden haastatteluista ja muusta teoksia ympäröivästä materiaalista. Tutkimusnäkökulmani on taiteenfilosofinen. Se tarkoittaa, että olen enemmän kiinnostunut eläintaiteen merkityksistä, kuin sen esteettisistä arvoista. Olen kiinnostunut esimerkiksi eläintaiteen yhteiskunnallisista ja eettisistä ilmenemistavoista. Eläinten moraalisen arvon ja oikeuksien pohdinta nousee keskeiselle sijalle tutkimuksessani. Tutkielmani rakenne syntyy Boris Uspenskin Komposition poetiikan mukaan. Uspenskin komposition rakenneperiaate koostuu kolmesta tasosta, joiden rinnakkainen käyttö muodostaa yhdistelmän vaihtelevia näkökulmia. Semanttisella tasolla analysoin kuvauksen suhdetta kuvattuun tai kuvauskohteeseen. Tämä esittämisen ja esittävän suhteen käsittely kiteytyy tutkimuksessani kysymykseen miten eläimiä on käytetty. Syntaktisella tasolla tutkin kuvauksen sisäisiä rakennusperiaatteita ja sääntöjä, eli tutkimuksessani sitä, miksi on tehty niin kuin on tehty? Pragmaattisella tasolla erittelen kuvauksen ja yleisön suhdetta. Tämä taso sisältää tutkimuksessani eläintaiteen yhteiskunnalliset vaikutukset, keskustelun ja taidemaailmaan sijoittumisen. Tutkimusmenetelmäni on diskurssianalyysi, jossa nojaudun Michel Foucault’n ajatteluun. Foucault kuvaa diskurssin kulttuurisesti värittyneeksi representaatioksi todellisuudesta. Diskurssianalyysi on noiden diskurssien ymmärtämistä, opiskelua ja järjestämistä. From fleas to dogs, bones to guts – Utilization of animals in contemporary art My master’s thesis covers questions of a phenomenon that I call animal art. The aim of my thesis is to study discourses in animal art and how they work. Through my research I am also taking part in the conversation about animals in art by building discourse about the phenomenon. I am asking what animal art is, why is it done and what kind of meanings it has in society and in art world. The core of my research material consists of animal art works. Secondary research material is formed by articles, discussions, artist interviews and other material surrounding the art works. My perspective in the thesis is art philosophy. It means that I am more interested in the meanings of the animal art works rather than their aesthetic values. I am for example interested in societal and ethical manifestations of animal art. Considering animal rights and moral value of animals is crucial in my thesis. The structure of my thesis is from Boris Uspenski’s book A Poetics of Composition. Uspenski’s theory of composition includes three planes of description that define different structures of the art work. On the semantic plane I describe how animals have been used in contemporary art. On the syntactic plane I am dealing with different kinds of artistic intentions behind the artworks. On the pragmatic plane i analyze the relationship between animal art and the public. This plane contains the societal influences, discussion and the positioning of animal art in the art world. My method is discourse analysis which I base on Michel Foucault’s thinking. A Foucauldian notion of discourse or sentence holds that it is a culturally constructed representation of reality. Discourse analysis is about studing and understanding those sequences of sentences.
first_indexed 2024-09-11T08:53:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakala, Outi Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-04-27T16:43:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-04-27T16:43:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1259745", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41272", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kirpusta koiraan ja luista ytimiin \r\n\u2013 El\u00e4inten k\u00e4ytt\u00f6 nykytaiteessa\r\n\r\nPro gradu -tutkielmani k\u00e4sittelee el\u00e4intaiteeksi kutsumastani ilmi\u00f6st\u00e4 nousevia kysymyksi\u00e4. Tukielman tarkoitus on kuvata el\u00e4intaiteen muodostamia diskursseja ja niiden toimintaa. Tutkielman teolla osallistun my\u00f6s itse el\u00e4intaiteesta k\u00e4yt\u00e4v\u00e4\u00e4n keskusteluun ja rakennan ilmi\u00f6n diskurssia. Tutkimuskysymykseni pohtivat mit\u00e4 el\u00e4intaide on, miksi sit\u00e4 on tehty ja mit\u00e4 merkityksi\u00e4 ilmi\u00f6ll\u00e4 on yhteiskunnassa ja taidemaailmassa. \r\n\r\nTutkimusaineiston ytimen muodostavat el\u00e4intaidetta edustavat teokset. Sekund\u00e4\u00e4rinen aineisto muodostuu artikkeleista, keskustelusta, taiteilijoiden haastatteluista ja muusta teoksia ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4st\u00e4 materiaalista. Tutkimusn\u00e4k\u00f6kulmani on taiteenfilosofinen. Se tarkoittaa, ett\u00e4 olen enemm\u00e4n kiinnostunut el\u00e4intaiteen merkityksist\u00e4, kuin sen esteettisist\u00e4 arvoista. Olen kiinnostunut esimerkiksi el\u00e4intaiteen yhteiskunnallisista ja eettisist\u00e4 ilmenemistavoista. El\u00e4inten moraalisen arvon ja oikeuksien pohdinta nousee keskeiselle sijalle tutkimuksessani.\r\nTutkielmani rakenne syntyy Boris Uspenskin Komposition poetiikan mukaan. Uspenskin komposition rakenneperiaate koostuu kolmesta tasosta, joiden rinnakkainen k\u00e4ytt\u00f6 muodostaa yhdistelm\u00e4n vaihtelevia n\u00e4k\u00f6kulmia. Semanttisella tasolla analysoin kuvauksen suhdetta kuvattuun tai kuvauskohteeseen. T\u00e4m\u00e4 esitt\u00e4misen ja esitt\u00e4v\u00e4n suhteen k\u00e4sittely kiteytyy tutkimuksessani kysymykseen miten el\u00e4imi\u00e4 on k\u00e4ytetty. Syntaktisella tasolla tutkin kuvauksen sis\u00e4isi\u00e4 rakennusperiaatteita ja s\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4, eli tutkimuksessani sit\u00e4, miksi on tehty niin kuin on tehty? Pragmaattisella tasolla erittelen kuvauksen ja yleis\u00f6n suhdetta. T\u00e4m\u00e4 taso sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 tutkimuksessani el\u00e4intaiteen yhteiskunnalliset vaikutukset, keskustelun ja taidemaailmaan sijoittumisen. \r\n\r\nTutkimusmenetelm\u00e4ni on diskurssianalyysi, jossa nojaudun Michel Foucault\u2019n ajatteluun. Foucault kuvaa diskurssin kulttuurisesti v\u00e4rittyneeksi representaatioksi todellisuudesta. Diskurssianalyysi on noiden diskurssien ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4, opiskelua ja j\u00e4rjest\u00e4mist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "From fleas to dogs, bones to guts \r\n\u2013 Utilization of animals in contemporary art \r\n\r\nMy master\u2019s thesis covers questions of a phenomenon that I call animal art. The aim of my thesis is to study discourses in animal art and how they work. Through my research I am also taking part in the conversation about animals in art by building discourse about the phenomenon. I am asking what animal art is, why is it done and what kind of meanings it has in society and in art world.\r\n\r\nThe core of my research material consists of animal art works. Secondary research material is formed by articles, discussions, artist interviews and other material surrounding the art works. My perspective in the thesis is art philosophy. It means that I am more interested in the meanings of the animal art works rather than their aesthetic values. I am for example interested in societal and ethical manifestations of animal art. Considering animal rights and moral value of animals is crucial in my thesis.\r\n\r\nThe structure of my thesis is from Boris Uspenski\u2019s book A Poetics of Composition. Uspenski\u2019s theory of composition includes three planes of description that define different structures of the art work. On the semantic plane I describe how animals have been used in contemporary art. On the syntactic plane I am dealing with different kinds of artistic intentions behind the artworks. On the pragmatic plane i analyze the relationship between animal art and the public. This plane contains the societal influences, discussion and the positioning of animal art in the art world.\r\n\r\nMy method is discourse analysis which I base on Michel Foucault\u2019s thinking. A Foucauldian notion of discourse or sentence holds that it is a culturally constructed representation of reality. Discourse analysis is about studing and understanding those sequences of sentences.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maija Hakala (oumahaka) on 2013-04-27 16:43:37.002148. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-04-27T16:43:38Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201304271516.pdf: 6900751 bytes, checksum: 71668fffbd370a83217dec4ebfd8c1ee (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-04-27T16:43:38Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201304271516.pdf: 6900751 bytes, checksum: 71668fffbd370a83217dec4ebfd8c1ee (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "123 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "el\u00e4intaide", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "el\u00e4v\u00e4 installaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "taidepuhe", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "animal art", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "living installation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "discourse", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "art speak", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kirpusta koiraan ja luista ytimiin : el\u00e4inten k\u00e4ytt\u00f6 nykytaiteessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201304271516", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Art and Cultural Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidehistoria", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art History", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-04-27T16:43:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "310", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4imet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "installaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nykytaide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41272
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:55Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bcbea914-2bd6-4421-9088-bc143a1f02fe\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201304271516.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakala, Outi Maija Kirpusta koiraan ja luista ytimiin : eläinten käyttö nykytaiteessa eläintaide elävä installaatio diskurssi taidepuhe animal art living installation discourse art speak Taidehistoria Art History Diskurssianalyysi 310 taide eläimet installaatiot nykytaide
title Kirpusta koiraan ja luista ytimiin : eläinten käyttö nykytaiteessa
title_full Kirpusta koiraan ja luista ytimiin : eläinten käyttö nykytaiteessa
title_fullStr Kirpusta koiraan ja luista ytimiin : eläinten käyttö nykytaiteessa Kirpusta koiraan ja luista ytimiin : eläinten käyttö nykytaiteessa
title_full_unstemmed Kirpusta koiraan ja luista ytimiin : eläinten käyttö nykytaiteessa Kirpusta koiraan ja luista ytimiin : eläinten käyttö nykytaiteessa
title_short Kirpusta koiraan ja luista ytimiin
title_sort kirpusta koiraan ja luista ytimiin eläinten käyttö nykytaiteessa
title_sub eläinten käyttö nykytaiteessa
title_txtP Kirpusta koiraan ja luista ytimiin : eläinten käyttö nykytaiteessa
topic eläintaide elävä installaatio diskurssi taidepuhe animal art living installation discourse art speak Taidehistoria Art History Diskurssianalyysi 310 taide eläimet installaatiot nykytaide
topic_facet 310 Art History Diskurssianalyysi Taidehistoria animal art art speak discourse diskurssi eläimet eläintaide elävä installaatio installaatiot living installation nykytaide taide taidepuhe
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41272 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201304271516
work_keys_str_mv AT hakalaoutimaija kirpustakoiraanjaluistaytimiineläintenkäyttönykytaiteessa