Aakkoslaulu 4-5-vuotiaiden kirjaintuntemuksen tukena

Tutkimuksessa kokeiltiin lukivalmiuksia harjoittavaa aakkoslauluinterventiota kahdessa päiväkotiryhmässä 4–5-vuotiailla lapsilla. Tutkimukseen osallistui 13 iältään 4–5-vuotiasta lasta. Interventiojakso mittauksineen toteutettiin toukokuussa 2012 ja viivästetty mittaus lokakuussa 2012. Tutkimuksessa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hintsala, Anni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Humanistinen tiedekunta, Faculty of Education, Faculty of Humanities, Opettajankoulutuslaitos, Musiikin laitos, Department of Teacher Education, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41133
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessa kokeiltiin lukivalmiuksia harjoittavaa aakkoslauluinterventiota kahdessa päiväkotiryhmässä 4–5-vuotiailla lapsilla. Tutkimukseen osallistui 13 iältään 4–5-vuotiasta lasta. Interventiojakso mittauksineen toteutettiin toukokuussa 2012 ja viivästetty mittaus lokakuussa 2012. Tutkimuksessa selvitettiin lasten kirjaintuntemuksen kehittymistä interventiojakson aikana kirjainkyselytestien avulla. Lisäksi tarkasteltiin tyttöjen ja poikien välisiä, ikäryhmien välisiä sekä yksilöllisiä eroja kehityksessä. Lasten kirjaintuntemuksessa tapahtui myönteistä kehitystä interventiojakson aikana. Intervention aikana 4-vuotiailla kirjaintuntemus kehittyi hieman 5–6-vuotiaita enemmän. Tyttöjen ja poikien suoriutumisessa ei ollut merkitseviä eroja. Tulokset tyttöjen ja poikien menestymisen vertailusta vastasivat aikaisempien tutkimuksien tuloksia, joissa sukupuoli ei vaikuttanut menestymiseen. Aikaisempien tutkimusten kanssa yhtenevästi lasten kirjaintuntemuksen erot kaventuivat iän myötä. Tulokset tukivat myös aikaisemmissa tutkimuksissa saatuja havaintoja siitä, että oppimispolut ovat yksilöllisesti muotoutuneita. Musiikillisten interventioiden kehittämistyötä tulisi jatkaa ja laajemman testistön käyttäminen interventioiden toimivuuden tutkimisessa olisi tarpeen.