Millaisilla eväillä opettajaksi? opettajaopiskelijan tarina opettajaksi kasvamisesta

Tässä tutkimuksessa olen tutkinut opettajuuteni kehittymistä Jyväskylän yliopistossa vuosien 2008–2012 aikana. Olen pyrkinyt löytämään vastauksia seuraaviin kysymyksiin: miten opettajuuteni on kehittynyt, millaisia kehitysvaiheita kehitysprosessissani on ollut ja millaisen opettajuuden olen opint...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kovanen, Ari
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41107
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa olen tutkinut opettajuuteni kehittymistä Jyväskylän yliopistossa vuosien 2008–2012 aikana. Olen pyrkinyt löytämään vastauksia seuraaviin kysymyksiin: miten opettajuuteni on kehittynyt, millaisia kehitysvaiheita kehitysprosessissani on ollut ja millaisen opettajuuden olen opintojeni aikana saavuttanut? Opettajuuteni kehitysprosessi on narratiivinen kertomus, jossa toteutin fenomenologis-hermeneuttiseen tieteenfilosofiaan kuuluvia periaatteita. Merkityksellisiä kokemuksia olen pyrkinyt ymmärtämään tulkinnan avulla. Tästä olen muodostanut juonellisesti ja kronologisesti etenevän tarinan opettajaksi kasvamisestani. Tutkimukseni tuloksissa – narratiivisessa kertomuksessani – opettajuuteni pukeutuu näkyväksi ilmiöksi. Opettajuuteni on kehittynyt identiteettiprosessina, joka on tapahtunut persoonallisena ja kollektiivisena ammatillisena kasvuna. Oppimisprosessiini on kuulunut erilaisia vaiheita, joiden lopputuloksena on rakentunut kuvaus siitä, millaisen opettajuuden olen opintojeni aikana saavuttanut. Minusta on kasvanut sosiokonstruktivistisiin periaatteisiin tukeutuva opettaja. Tutkimukseni on kuvaus siitä, millaisen opettajan Jyväskylän yliopiston opettajankoulutus voi tuottaa. Tutkimukseni voi antaa eväitä koulutuksen kehittämistyöhön sekä antaa palautetta siitä, miten opetus on vaikuttanut opiskelijaan. Lisäksi tarinani voi avata lukijalle mahdollisuuden samaistumiskokemuksille ja rohkaista lukijaa pohtimaan omia oppimiskokemuksiaan. Tutkimusprosessini on tukenut kasvuani ihmisenä ja opettajana. Toivon, että työni antaa myös muille kasvatustieteen ammattilaisille rohkeutta löytää opettajuutensa ytimen.