Keski-Suomen ELY-keskuksen sisäinen viestintä ja toimintakyky organisaatiomuutoksessa

Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää viestinnän merkitys ja rooli organisaation muutostilanteessa. Tässä tapaustutkimuksessa tarkasteltiin vuoden 2010 alusta toimintansa aloittanutta Keski-Suomen ELY-keskusta. Työssä selvitettiin, miten muutoksen koettiin vaikuttaneen ELY-keskuksen toimintakykyyn...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Muhonen, Tuomas
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41034
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää viestinnän merkitys ja rooli organisaation muutostilanteessa. Tässä tapaustutkimuksessa tarkasteltiin vuoden 2010 alusta toimintansa aloittanutta Keski-Suomen ELY-keskusta. Työssä selvitettiin, miten muutoksen koettiin vaikuttaneen ELY-keskuksen toimintakykyyn ja sisäiseen viestintään. Samalla tutkittiin, miten byrokraattinen organisaatiokulttuuri oli yhteydessä sisäiseen viestintään. Aineiston keruun menetelmänä oli kokonaisvaltainen sisäisen viestinnän auditointi, joka toteutettiin keväällä 2011 sähköisellä kyselylomakkeella. Monivalintakysymysten analyysimenetelminä olivat tilastollisesti kuvaava analyysi ja yhteisvaihtelun analyysi. Avoimia kysymyksiä analysoitiin sisällön erittelyä käyttäen. Muutoksen vaikutus koettiin pääasiassa tehottomuutena, johon liittyi byrokraattisten ilmiöiden lisääntyminen. Sisäisen viestinnän ongelmina olivat esimerkiksi yhteisen tietoverkon puute, tietohallinnon ongelmat sekä vastuualueiden välinen viestintä. Hallinnonalojen yhteistyön koettiin lisääntyneen, mutta rikkoneen hallinnonalan sisäistä yhtenäisyyttä. Yhteisiä päämääriä oli vaikea löytää ja ne koettiin vaikeasti ymmärrettäviksi. Työilmapiiri koettiin silti hyväksi. Byrokraattisen organisaatiokulttuurin elementit, kuten hierarkia, erikoistunut tehtävänkuva ja vallan keskittynyt rakenne olivat yhteydessä sisäiseen viestintään. Yhtenä kulttuurin piirteenä oli myös epätietoisuus tulevaisuudesta. Keskeisenä johtopäätöksenä on, että viestintä on yksi keskeisimmistä tekijöistä organisaatiomuutoksen onnistumisessa. Muutosviestintä edistää erityisesti sitoutumista ja motivaatiota.