Aamu on aina askeleen jäljessä lukijatutkimus Keskisuomalaisen urheilujournalismin modernisaatiosta

Tutkimuskysymyksiäni olivat: 1. Millaista urheilujournalismia Keskisuomalaisen lukijat haluavat printti- ja verkkolehdeltä? 2. Millaisen tiedon yleisö hankkii jo edellisenä iltana verkosta tai muista sähköisistä medioista – mitä ei kannata laittaa lehteen? Näiden kysymysten ääreen minut johdatti urh...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kiukkonen, Heli
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41006
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuskysymyksiäni olivat: 1. Millaista urheilujournalismia Keskisuomalaisen lukijat haluavat printti- ja verkkolehdeltä? 2. Millaisen tiedon yleisö hankkii jo edellisenä iltana verkosta tai muista sähköisistä medioista – mitä ei kannata laittaa lehteen? Näiden kysymysten ääreen minut johdatti urheilujournalismin modernisaatiokehitys, josta ammattikunta ja yleisö ajattelevat osittain eri tavoin. Tiedonkeruuni lähtökohtana olivat Keskisuomalaisen viiden urheilutoimittajan teemahaastattelut, joiden avulla kartoitin nykytilannetta ja kokonaiskuvaa. Pääaineisto kerättiin kolmella caselähtöisellä verkkokyselyllä, jotka toteutettiin Keskisuomalaisen käyttämän Research and Analysis of Media (RAM) -lukijapaneelin avulla. Lukijatutkimuksessa selvisi, että yleisö kaipaa edelleen myös vanhan polven tulos- ja selostuspainotteista urheilujournalismia. Journalistiset ihanteet ja yleisön tarpeet ovat siis osin ristiriidassa keskenään. Sähköisten ja painetun median välillä eniten päällekkäisyyttä koetaan olevan tulosuutisoinnissa. Loppupohdinnassa ehdotan, että jatkossa Keskisuomalaisen urheilutoimituksen kannattaisi tarjota muun muassa hyvin harkittua ultrapaikallista sisältöä, lisää juttuja nuorille ja naisille sekä vähemmän tulosurheilua. Lisäksi koko urheilujournalistisen kentän olisi syytä pohtia, olisiko aika jo kypsä urheilujournalismin ”urheilun” laajentamiselle.