"Lukemaan kumminkin oppii lukemalla, että se on se tärkein, että lapsi lukee riittävästi" opettajien käsityksiä luetun ymmärtämisestä ja keinoja tukea luetun ymmärtämisen kehittymistä

Tässä tutkielmassa tutkittiin opettajien käsityksiä luetun ymmärtämisestä ja millä tavoin opettajat kertovat tukevansa lukutaidon ja luetun ymmärtämisen kehittymistä. Tutkimusaihe perustui osaksi mediassakin huomioituun huoleen suomalaisnuorten lukutaidon heikkenemisestä, ja tutkielman tarkoituksena...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kuisma, Hanna, Myllylä, Maiju
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40680
_version_ 1828193122662744064
author Kuisma, Hanna Myllylä, Maiju
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kuisma, Hanna Myllylä, Maiju Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kuisma, Hanna Myllylä, Maiju Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kuisma, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tutkittiin opettajien käsityksiä luetun ymmärtämisestä ja millä tavoin opettajat kertovat tukevansa lukutaidon ja luetun ymmärtämisen kehittymistä. Tutkimusaihe perustui osaksi mediassakin huomioituun huoleen suomalaisnuorten lukutaidon heikkenemisestä, ja tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa tarvetta opettajien tietojen ja taitojen päivittämiselle lukutaidon ohjaamisen suhteen. Tutkimus oli laadullista, fenomenologis-hermeneuttista tutkimusta, jonka teoriatausta rajautui lukutaidon ja luetun ymmärtämisen kehittymiseen ja kehittymisen erilaisiin vaikuttajiin. Tutkimusaineisto koostui yhdeksästä luokanopettajan, erityisluokanopettajan ja laaja-alaisen erityisopettajan teemahaastattelusta, jotka analysoitiin hyödyntäen teoriaohjaavaa aineistoanalyysia ja sisällönanalyysia mahdollisimman monipuolisen tulkinnan saamiseksi. Opettajat käsittivät luetun ymmärtämisen yhdeksi lukutaidon ydinosaksi, johon asioiden oppiminen ja ymmärtäminen pohjaavat. Luetun ymmärtämisen kehittymisen tukemisessa opettajien vastauksissa painottuivat yksilöllisen tuen antaminen, oppilaan tasolla eteneminen ja erityisesti luetun ymmärtämisen toimintatapojen opettaminen, joiden avulla helpotettiin tekstin hahmottamista ja ydinasioiden koontia sekä tekstin kanssa eri tilanteissa toimimista. Konkreettisten lukustrategioiden opettamisen lisäksi opettajat kertoivat käyttävänsä yleisen tuen muotoina erilaisia lukutehtäviä ja lukutavoitteita, motivoimalla oppilaita lukemaan käyttämällä heitä kirjastossa ja hyödyntämällä kirjastoja materiaalin ja tiedon saannissa sekä yrittämällä saada kodit aktiivisesti tukemaan oppilaiden lukutaitoa ja lukuinnostusta. Yleisenä johtopäätöksenä opettajat arvostavat lukutaitoa suuresti ja panostavat sen tukemiseen monipuolisesti. Kuitenkaan opettajien lukustrategiaopetus ei ole yhtenäistä tai mihinkään valmiiseen malliin perustuvaa, joten lukustrategiaopetusta tulisi tehostaa tiedollisesti ja taidollisesti myös opettajien kohdalla, jotta heillä olisi monipuolisempi keinovalikoima erilaisten oppijoiden luetun ymmärtämisen ohjaamiseen.
first_indexed 2024-09-11T08:51:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuisma, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Myllyl\u00e4, Maiju", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-01-13T10:01:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-01-13T10:01:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1242216", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40680", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tutkittiin opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 luetun ymm\u00e4rt\u00e4misest\u00e4 ja mill\u00e4 tavoin opettajat kertovat tukevansa lukutaidon ja luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen kehittymist\u00e4. Tutkimusaihe perustui osaksi mediassakin huomioituun huoleen suomalaisnuorten lukutaidon heikkenemisest\u00e4, ja tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa tarvetta opettajien tietojen ja taitojen p\u00e4ivitt\u00e4miselle lukutaidon ohjaamisen suhteen. Tutkimus oli laadullista, fenomenologis-hermeneuttista tutkimusta, jonka teoriatausta rajautui lukutaidon ja luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen kehittymiseen ja kehittymisen erilaisiin vaikuttajiin. Tutkimusaineisto koostui yhdeks\u00e4st\u00e4 luokanopettajan, erityisluokanopettajan ja laaja-alaisen erityisopettajan teemahaastattelusta, jotka analysoitiin hy\u00f6dynt\u00e4en teoriaohjaavaa aineistoanalyysia ja sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia mahdollisimman monipuolisen tulkinnan saamiseksi.\r\n\r\nOpettajat k\u00e4sittiv\u00e4t luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen yhdeksi lukutaidon ydinosaksi, johon asioiden oppiminen ja ymm\u00e4rt\u00e4minen pohjaavat. Luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen kehittymisen tukemisessa opettajien vastauksissa painottuivat yksil\u00f6llisen tuen antaminen, oppilaan tasolla eteneminen ja erityisesti luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen toimintatapojen opettaminen, joiden avulla helpotettiin tekstin hahmottamista ja ydinasioiden koontia sek\u00e4 tekstin kanssa eri tilanteissa toimimista. Konkreettisten lukustrategioiden opettamisen lis\u00e4ksi opettajat kertoivat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 yleisen tuen muotoina erilaisia lukuteht\u00e4vi\u00e4 ja lukutavoitteita, motivoimalla oppilaita lukemaan k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 heit\u00e4 kirjastossa ja hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kirjastoja materiaalin ja tiedon saannissa sek\u00e4 yritt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 saada kodit aktiivisesti tukemaan oppilaiden lukutaitoa ja lukuinnostusta.\r\n\r\nYleisen\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 opettajat arvostavat lukutaitoa suuresti ja panostavat sen tukemiseen monipuolisesti. Kuitenkaan opettajien lukustrategiaopetus ei ole yhten\u00e4ist\u00e4 tai mihink\u00e4\u00e4n valmiiseen malliin perustuvaa, joten lukustrategiaopetusta tulisi tehostaa tiedollisesti ja taidollisesti my\u00f6s opettajien kohdalla, jotta heill\u00e4 olisi monipuolisempi keinovalikoima erilaisten oppijoiden luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen ohjaamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hanna Kuisma (hamakuis) on 2013-01-13 10:01:52.844929. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-01-13T10:01:53Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201301131033.pdf: 642132 bytes, checksum: 0f94a0cfabc6b4ba7a8e9484f444247a (MD5)\r\nlicense.html: 5600 bytes, checksum: ab928c678b4d121869a6147371f22f88 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-01-13T10:01:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201301131033.pdf: 642132 bytes, checksum: 0f94a0cfabc6b4ba7a8e9484f444247a (MD5)\r\nlicense.html: 5600 bytes, checksum: ab928c678b4d121869a6147371f22f88 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "131 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kognitiivinen lukutaitok\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luetun ymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukustrategia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Lukemaan kumminkin oppii lukemalla, ett\u00e4 se on se t\u00e4rkein, ett\u00e4 lapsi lukee riitt\u00e4v\u00e4sti\" : opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 luetun ymm\u00e4rt\u00e4misest\u00e4 ja keinoja tukea luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen kehittymist\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 luetun ymm\u00e4rt\u00e4misest\u00e4 ja keinoja tukea luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen kehittymist\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201301131033", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-01-13T10:01:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luetun ymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40680
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:17Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6c48ca5a-51c5-47a0-ac09-7a7ee0cf6bb9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201301131033.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuisma, Hanna Myllylä, Maiju "Lukemaan kumminkin oppii lukemalla, että se on se tärkein, että lapsi lukee riittävästi" : opettajien käsityksiä luetun ymmärtämisestä ja keinoja tukea luetun ymmärtämisen kehittymistä kognitiivinen lukutaitokäsitys luetun ymmärtäminen lukeminen lukustrategia käsitykset tuki motivointi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lukutaito tukeminen
title "Lukemaan kumminkin oppii lukemalla, että se on se tärkein, että lapsi lukee riittävästi" : opettajien käsityksiä luetun ymmärtämisestä ja keinoja tukea luetun ymmärtämisen kehittymistä
title_alt Opettajien käsityksiä luetun ymmärtämisestä ja keinoja tukea luetun ymmärtämisen kehittymistä
title_full "Lukemaan kumminkin oppii lukemalla, että se on se tärkein, että lapsi lukee riittävästi" : opettajien käsityksiä luetun ymmärtämisestä ja keinoja tukea luetun ymmärtämisen kehittymistä
title_fullStr "Lukemaan kumminkin oppii lukemalla, että se on se tärkein, että lapsi lukee riittävästi" : opettajien käsityksiä luetun ymmärtämisestä ja keinoja tukea luetun ymmärtämisen kehittymistä "Lukemaan kumminkin oppii lukemalla, että se on se tärkein, että lapsi lukee riittävästi" : opettajien käsityksiä luetun ymmärtämisestä ja keinoja tukea luetun ymmärtämisen kehittymistä
title_full_unstemmed "Lukemaan kumminkin oppii lukemalla, että se on se tärkein, että lapsi lukee riittävästi" : opettajien käsityksiä luetun ymmärtämisestä ja keinoja tukea luetun ymmärtämisen kehittymistä "Lukemaan kumminkin oppii lukemalla, että se on se tärkein, että lapsi lukee riittävästi" : opettajien käsityksiä luetun ymmärtämisestä ja keinoja tukea luetun ymmärtämisen kehittymistä
title_short "Lukemaan kumminkin oppii lukemalla, että se on se tärkein, että lapsi lukee riittävästi"
title_sort lukemaan kumminkin oppii lukemalla että se on se tärkein että lapsi lukee riittävästi opettajien käsityksiä luetun ymmärtämisestä ja keinoja tukea luetun ymmärtämisen kehittymistä
title_sub opettajien käsityksiä luetun ymmärtämisestä ja keinoja tukea luetun ymmärtämisen kehittymistä
title_txtP "Lukemaan kumminkin oppii lukemalla, että se on se tärkein, että lapsi lukee riittävästi" : opettajien käsityksiä luetun ymmärtämisestä ja keinoja tukea luetun ymmärtämisen kehittymistä
topic kognitiivinen lukutaitokäsitys luetun ymmärtäminen lukeminen lukustrategia käsitykset tuki motivointi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lukutaito tukeminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kognitiivinen lukutaitokäsitys käsitykset luetun ymmärtäminen lukeminen lukustrategia lukutaito motivointi tukeminen tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40680 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201301131033
work_keys_str_mv AT kuismahanna lukemaankumminkinoppiilukemallaettäseonsetärkeinettälapsilukeeriittävästiopettajienk