The secret garden a reading material package

Lukeminen on yksi tehokkaimpia tapoja oppia vierasta kieltä itsenäisesti. Kirjallisuuden käyttö vieraiden kielten opetuksessa on kuitenkin ollut melko vähäistä viime aikoina. Erityisesti peruskoulun loppupuolella monet oppilaat saattaisivat hyötyä vieraskielisen kirjallisuuden lukemisesta, joka kesk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kotilainen, Anna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40670
Description
Summary:Lukeminen on yksi tehokkaimpia tapoja oppia vierasta kieltä itsenäisesti. Kirjallisuuden käyttö vieraiden kielten opetuksessa on kuitenkin ollut melko vähäistä viime aikoina. Erityisesti peruskoulun loppupuolella monet oppilaat saattaisivat hyötyä vieraskielisen kirjallisuuden lukemisesta, joka keskittyisi juuri lukemiseen esimerkiksi sanaston tai rakenteiden korostamisen sijaan. Tällaiseen opetukseen ei ole kuitenkaan ollut juuri tarjolla materiaaleja. Skeemateoria muodostaa luontevan teoriataustan lukemiseen liittyvälle oppimateriaalille, sillä lukemisessa taustatiedon hyödyntäminen on oleellista. Materiaalissa käytetään skeemateoreettista interaktiivista mallia, jossa korostuu tarvittavan taustatiedon laajuus yksittäisistä sanoista kulttuurisiin tietorakenteisiin. Tämä materiaalipaketti keskittyy yhteen teokseen, Frances Hodgson Burnettin kirjaan The Secret Garden. Kirjan käsittelyssä keskitytään tekstin ymmärtämisen kannalta tärkeisiin asioihin, kuten kielellisen ja aiheeseen liittyvän taustatiedon aktivointiin. Tämän lisäksi tekstiä pyritään käsittelemään sen aihepiiristä käsin niin, että oppilaiden oma lukukokemus ja tulkinnat ovat tärkeimmässä roolissa. Tunnilla tehtyjen tehtävien lisäksi oppilaan omat ajatukset tulevat esille kotona kirjoitettavassa lukupäiväkirjassa, johon opettaja vastaa kannustavaan sävyyn. Tarkoituksena on siis luoda oppilaalle ryhmän, opettajan ja materiaalin tuella vieraalla kielellä lukemisesta turvallinen kokemus, joka voi innostaa lukemisen jatkamiseen myös itsenäisesti.