Kohti yhteisen arvon tuottamista? K-kauppiaiden ja S-ryhmän marketpäälliköiden näkemyksiä vastuullisuudesta

Tässä työssä tarkastellaan päivittäistavarakaupan vastuullisuutta Porterin ja Kramerin (2011) Shared Value (Suom. yhteisen arvon tuottaminen) -mallin kautta. Tutkimuksen kohteena on kaksi Suomen suurinta päivittäistavaraketjua, Kesko ja S-ryhmä. Tutkimuksessa selvitetään myös sitä, onko liiketoimint...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kähö, Tiina
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40629
_version_ 1826225758191747072
author Kähö, Tiina
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kähö, Tiina Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kähö, Tiina Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kähö, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Tässä työssä tarkastellaan päivittäistavarakaupan vastuullisuutta Porterin ja Kramerin (2011) Shared Value (Suom. yhteisen arvon tuottaminen) -mallin kautta. Tutkimuksen kohteena on kaksi Suomen suurinta päivittäistavaraketjua, Kesko ja S-ryhmä. Tutkimuksessa selvitetään myös sitä, onko liiketoimintamallilla (osakeyhtiö/kauppiasmalli, osuuskunta) merkitystä vastuullisuuden näkökulmasta. K-kauppiaiden ja S-ryhmän marketpäälliköiden näkemyksiä vastuullisuudesta tarkastellaan käyttäen apuna yhteisen arvon tuottamisen mallissa esitettyä kolmea strategista lähestymistapaa. Mallin perusajatuksena on yhdistää yrityksen taloudellinen menestys yhteisölliseen kehitykseen. Kirjallisuuden perusteella voidaan nähdä, että malli sisältää samoja elementtejä kuin mitä vastuullisesta liiketoiminnasta on kirjallisuudessa aiemminkin esitetty. Yritysvastuun tyypittelyn näkökulmasta malli voidaan nähdä innovatiivisen vastuullisuuden muotona, jossa yrityksen tavoitteena on hyödyttää ympäristöä tavalla, joka on myös järkevää liiketoimintaa (Halme ja Laurila, 2009). Yhteisen arvon tuottamisen mallin mukaan toimivien yritysten toimintaa käytännössä ei ollut mahdollista arvioida, sillä tutkimustietoa ei ole vielä saatavilla. Empiirinen osa tehtiin haastattelututkimuksena kymmenessä pääkaupunkiseudun marketissa (viisi kummastakin ketjusta). Keskeiset erot vastuullisuuden toimeenpanossa liittyivät ketjujen eri toimintatapoihin ja liiketoimintamalleihin, vaikkakin erot olivat pieniä. Eri kokoisten markettien välillä ei ollut merkittäviä eroja. Tutkimus osoitti vastuullisuuden olevan ajankohtainen teema suomalaisessa päivittäistavarakaupassa, vaikkakin esitetyt strategiset lähestymistavat jäivät hieman kaukaisiksi haastateltavien asemasta ja vastuista johtuen. Ketjujen toiminta näyttäytyi suurelta osin ns. integroituna vastuullisuutena, jossa olemassa olevaa liiketoimintaa muutetaan, jotta tuotteiden ja tuotannon vaikutukset ympäristöön olisivat myönteisempiä (Halme ja Laurila, 2009). Vastuullisuus nähtiin kuitenkin yhtenä tulevaisuuden liiketoimintamahdollisuutena päivittäistavarakaupassa. The study examines corporate responsibility in Finnish retail through the lens of Creating Shared Value concept, CSV (Porter & Kramer, 2011). The studied companies are Kesko and S Group, which are the two biggest retail powerhouses in Finland. The study examines the views of retailers (Kesko) and market managers (S Group) about corporate responsibility. It also compares the two different business models (limited company/retailer model, cooperative) from the perspective of corporate responsibility by using three strategic approaches presented in CSV. Creating Shared Value is a management principle that seeks opportunity for business in solving social and environmental problems. The concept includes many similar elements that have been presented in the corporate responsibility literature before. In the light of different types of corporate responsibility, Creating Shared Value can be seen as a type of Innovative Responsibility, where emphasis is on developing new business models for solving social and environmental problems (Halme & Laurila, 2009). Since the concept is so new, it was not possible to study practical implementations of CSV in companies, as there are no scientific studies available yet. The empirical part was carried out in 10 supermarkets in Helsinki region (five in both chains). The main findings were that some differences can be found in the views and approaches to corporate responsibility between the two chains and their business models, but the differences are not big. Differences related to the size of the store could not be found. It can be seen that corporate responsibility is a current topic in Finnish retail, although the three strategic approaches presented in CSV were not fully applicable in this study. The operations in both chains can be seen as Integrated Responsibility, where the emphasis is on conducting existing business operations more responsibly (Halme & Laurila, 2009). However, corporate responsibility was seen as a business opportunity in the future in both chains.
first_indexed 2024-09-11T08:50:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4h\u00f6, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-12-27T11:49:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-12-27T11:49:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1241121", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40629", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 tarkastellaan p\u00e4ivitt\u00e4istavarakaupan vastuullisuutta Porterin ja Kramerin\n(2011) Shared Value (Suom. yhteisen arvon tuottaminen) -mallin kautta. Tutkimuksen\nkohteena on kaksi Suomen suurinta p\u00e4ivitt\u00e4istavaraketjua, Kesko ja S-ryhm\u00e4. Tutkimuksessa\nselvitet\u00e4\u00e4n my\u00f6s sit\u00e4, onko liiketoimintamallilla (osakeyhti\u00f6/kauppiasmalli, osuuskunta) merkityst\u00e4 vastuullisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta. K-kauppiaiden ja S-ryhm\u00e4n marketp\u00e4\u00e4llik\u00f6iden n\u00e4kemyksi\u00e4 vastuullisuudesta tarkastellaan k\u00e4ytt\u00e4en apuna yhteisen arvon tuottamisen mallissa esitetty\u00e4 kolmea strategista l\u00e4hestymistapaa. Mallin perusajatuksena on yhdist\u00e4\u00e4 yrityksen taloudellinen menestys yhteis\u00f6lliseen kehitykseen. Kirjallisuuden perusteella voidaan n\u00e4hd\u00e4, ett\u00e4 malli sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 samoja elementtej\u00e4 kuin mit\u00e4 vastuullisesta liiketoiminnasta on kirjallisuudessa aiemminkin esitetty. Yritysvastuun tyypittelyn n\u00e4k\u00f6kulmasta malli voidaan n\u00e4hd\u00e4 innovatiivisen vastuullisuuden muotona, jossa yrityksen tavoitteena on hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 tavalla, joka on my\u00f6s j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 liiketoimintaa (Halme ja Laurila, 2009). Yhteisen arvon tuottamisen mallin mukaan toimivien yritysten toimintaa k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 ei ollut mahdollista arvioida, sill\u00e4 tutkimustietoa ei ole viel\u00e4 saatavilla.\n\nEmpiirinen osa tehtiin haastattelututkimuksena kymmeness\u00e4 p\u00e4\u00e4kaupunkiseudun marketissa (viisi kummastakin ketjusta). Keskeiset erot vastuullisuuden toimeenpanossa liittyiv\u00e4t ketjujen eri toimintatapoihin ja liiketoimintamalleihin, vaikkakin erot olivat pieni\u00e4. Eri kokoisten markettien v\u00e4lill\u00e4 ei ollut merkitt\u00e4vi\u00e4 eroja. Tutkimus osoitti vastuullisuuden olevan ajankohtainen teema suomalaisessa p\u00e4ivitt\u00e4istavarakaupassa, vaikkakin esitetyt strategiset l\u00e4hestymistavat j\u00e4iv\u00e4t hieman kaukaisiksi haastateltavien asemasta ja vastuista johtuen. Ketjujen toiminta n\u00e4ytt\u00e4ytyi suurelta osin ns. integroituna vastuullisuutena, jossa olemassa olevaa liiketoimintaa muutetaan, jotta tuotteiden ja tuotannon vaikutukset ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n olisivat my\u00f6nteisempi\u00e4 (Halme ja Laurila, 2009). Vastuullisuus n\u00e4htiin kuitenkin yhten\u00e4 tulevaisuuden liiketoimintamahdollisuutena p\u00e4ivitt\u00e4istavarakaupassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The study examines corporate responsibility in Finnish retail through the lens of Creating\nShared Value concept, CSV (Porter & Kramer, 2011). The studied companies are Kesko and S Group, which are the two biggest retail powerhouses in Finland. The study examines the views of retailers (Kesko) and market managers (S Group) about corporate responsibility. It also compares the two different business models (limited company/retailer model, cooperative) from the perspective of corporate responsibility by using three strategic approaches presented in CSV. Creating Shared Value is a management principle that seeks opportunity for business in\nsolving social and environmental problems. The concept includes many similar elements\nthat have been presented in the corporate responsibility literature before. In the light of\ndifferent types of corporate responsibility, Creating Shared Value can be seen as a type\nof Innovative Responsibility, where emphasis is on developing new business models for\nsolving social and environmental problems (Halme & Laurila, 2009). Since the concept is\nso new, it was not possible to study practical implementations of CSV in companies, as\nthere are no scientific studies available yet.\n\nThe empirical part was carried out in 10 supermarkets in Helsinki region (five in both chains). The main findings were that some differences can be found in the views and\napproaches to corporate responsibility between the two chains and their business models,\nbut the differences are not big. Differences related to the size of the store could not\nbe found. It can be seen that corporate responsibility is a current topic in Finnish retail,\nalthough the three strategic approaches presented in CSV were not fully applicable in\nthis study. The operations in both chains can be seen as Integrated Responsibility, where\nthe emphasis is on conducting existing business operations more responsibly (Halme &\nLaurila, 2009). However, corporate responsibility was seen as a business opportunity in the future in both chains.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tiina K\u00e4h\u00f6 (timakaho) on 2012-12-27 11:49:28.380819. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-12-27T11:49:28Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201212273412.pdf: 1029262 bytes, checksum: a3cfd682bb7438271af0efe85fa8e646 (MD5)\nlicense.html: 5049 bytes, checksum: fd70d0bdd68cfc24e86016e4ddd0f0a2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-12-27T11:49:28Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201212273412.pdf: 1029262 bytes, checksum: a3cfd682bb7438271af0efe85fa8e646 (MD5)\nlicense.html: 5049 bytes, checksum: fd70d0bdd68cfc24e86016e4ddd0f0a2 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Kesko", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "S-ryhm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kohti yhteisen arvon tuottamista? : K-kauppiaiden ja S-ryhm\u00e4n marketp\u00e4\u00e4llik\u00f6iden n\u00e4kemyksi\u00e4 vastuullisuudesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "K-kauppiaiden ja S-ryhm\u00e4n marketp\u00e4\u00e4llik\u00f6iden n\u00e4kemyksi\u00e4 vastuullisuudesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201212273412", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yritysten ymp\u00e4rist\u00f6johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Corporate Environmental Management", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-12-27T11:49:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20425", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vastuullisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysvastuu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liiketoiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskuntavastuu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liiketoimintamallit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osuustoiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40629
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:29Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a921cf37-61e8-411b-901a-af1fffadcc8f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201212273412.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kähö, Tiina Kohti yhteisen arvon tuottamista? : K-kauppiaiden ja S-ryhmän marketpäälliköiden näkemyksiä vastuullisuudesta Kesko S-ryhmä Yritysten ympäristöjohtaminen Corporate Environmental Management 20425 arvo vastuullisuus yritysvastuu liiketoiminta yhteiskuntavastuu liiketoimintamallit osuustoiminta
title Kohti yhteisen arvon tuottamista? : K-kauppiaiden ja S-ryhmän marketpäälliköiden näkemyksiä vastuullisuudesta
title_alt K-kauppiaiden ja S-ryhmän marketpäälliköiden näkemyksiä vastuullisuudesta
title_full Kohti yhteisen arvon tuottamista? : K-kauppiaiden ja S-ryhmän marketpäälliköiden näkemyksiä vastuullisuudesta
title_fullStr Kohti yhteisen arvon tuottamista? : K-kauppiaiden ja S-ryhmän marketpäälliköiden näkemyksiä vastuullisuudesta Kohti yhteisen arvon tuottamista? : K-kauppiaiden ja S-ryhmän marketpäälliköiden näkemyksiä vastuullisuudesta
title_full_unstemmed Kohti yhteisen arvon tuottamista? : K-kauppiaiden ja S-ryhmän marketpäälliköiden näkemyksiä vastuullisuudesta Kohti yhteisen arvon tuottamista? : K-kauppiaiden ja S-ryhmän marketpäälliköiden näkemyksiä vastuullisuudesta
title_short Kohti yhteisen arvon tuottamista?
title_sort kohti yhteisen arvon tuottamista k kauppiaiden ja s ryhmän marketpäälliköiden näkemyksiä vastuullisuudesta
title_sub K-kauppiaiden ja S-ryhmän marketpäälliköiden näkemyksiä vastuullisuudesta
title_txtP Kohti yhteisen arvon tuottamista? : K-kauppiaiden ja S-ryhmän marketpäälliköiden näkemyksiä vastuullisuudesta
topic Kesko S-ryhmä Yritysten ympäristöjohtaminen Corporate Environmental Management 20425 arvo vastuullisuus yritysvastuu liiketoiminta yhteiskuntavastuu liiketoimintamallit osuustoiminta
topic_facet 20425 Corporate Environmental Management Kesko S-ryhmä Yritysten ympäristöjohtaminen arvo liiketoiminta liiketoimintamallit osuustoiminta vastuullisuus yhteiskuntavastuu yritysvastuu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40629 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201212273412
work_keys_str_mv AT kähötiina kohtiyhteisenarvontuottamistakkauppiaidenjasryhmänmarketpäälliköidennäkemyksiävastuull