Reprezentaciâ obraza rossijskogo turista - na materiale tekstov regional'noj gazety "Ètelâ-Sajmaa"

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan venäläisten turistien representointia maakuntalehdessä, Etelä-Saimaassa. Analysoinnin kohteena ovat mediatekstit, tarkemmin sanomalehtien tekstit. Tutkimusaineisto koostuu vuosina 2007–2011 julkaistuista venäläisiä turisteja käsittele-vistä sanomalehtite...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kadirova, Alina
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:rus
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40596
Description
Summary:Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan venäläisten turistien representointia maakuntalehdessä, Etelä-Saimaassa. Analysoinnin kohteena ovat mediatekstit, tarkemmin sanomalehtien tekstit. Tutkimusaineisto koostuu vuosina 2007–2011 julkaistuista venäläisiä turisteja käsittele-vistä sanomalehtiteksteistä, yhteensä 43 artikkelia. Aineisto kerättiin lehden internet-arkistosta hakusanalla "venäläiset turistit". Genreltään aineisto edustaa online- uutisia. Tutkimus tarkastelee kriittistä diskurssianalyysia apuna käyttäen lehdessä rakentuneita diskursseja ja niiden representaatioita. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia representaatioita aineistosta venäläisistä turisteista rakentuvat; millaisin kielellisin keinoin venäläisiä turisteja kuvataan, sekä millainen ideologinen merkitys voidaan representaatioista löytää. Tutkimusmetodina käytetään kriittistä diskurssianalyysiä Norman Faircloughin mukaan. Työn teoriaosuudessa tarkastellaan Norman Faircloughin kehittelemää kolmiulotteista viestintätilanteen analyysimallia. Malli perustuu ajatukseen siitä, että jokaista tekstiä tulisi tulkita kolmiulotteisesti: kiinnittämällä huomiota tekstiin ja sanastoon, tekstin tuottamiseen ja vastaanottamiseen liittyviin käytänteisiin sekä lopulta siihen, millainen on tekstin suhde sitä ympäröivän yhteiskunnan ilmiöihin. Työn taustalla on kriittiseen diskurssintutkimukseen pohjautuva oletus siitä, että media on merkittävä mielipidevai-kuttaja ja sen rakentamat representaatiot yhteiskunnan eri toimijoista vaikuttavat yleisön mielikuviin ja asenteisiin. Työn empiirisessä osassa tarkastellaan millaisia diskursseja venäläisistä turisteista tuotetaan ja tutkitaan diskursseissa luotuja representaatioita. Tarkastelun kohteena on 43 sanomalehtiartikkelia. Kaikkein eniten aineistossa korostuvat taloudellisen hyödyn sekä aktiivisen ostokäyttäytymisen diskurssit. Taloudellisen hyödyn diskurssissa venäläiset nähdään positiivisesta näkökulmasta. Taloudellisen hyödyn korostamisen tarkoituksena on pyrkimys näyttää venäläisiä turisteja positiivisessa valossa. Aineiston pohjalta aktualisoituu myönteinen kuva venäläisistä turisteista. Aineistosta löysimme viisi venäläisten turistien representaatioita. Heitä esitetään: 1) maksukykyisinä asiakkaina, 2) hyvinä ja odotettuina asiakkaina, 3) suomalaisten vasta-kohtina 4) epäluotettavina, uhka- ja riskitekijöinä, 5) työllistäjinä ja merkittävinä tulon-lähteinä. Puhekielisiä ilmaisuja ja metaforaa käytetään runsaasti, mikä tekee tekstistä eläväisen. Venäläisistä turisteista käytetyt nimitykset ovat suurelta osin neutraaleja, mutta yleisesti kirjoittelun sävy on positiivinen.!