Luokanopettajien ja rehtoreiden työhyvinvointi työyhteisön näkökulmasta

Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien ja rehtoreiden ajatuksia ja kokemuksia työhyvinvoinnista. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät vaikuttavat opettajan työhyvinvointiin ja millainen rooli rehtorilla on työhyvinvoinnin edistämi-sessä kouluissa. Erityisen huomion koht...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Savolainen, Jatta
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40579
_version_ 1828193132814008320
author Savolainen, Jatta
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Savolainen, Jatta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Savolainen, Jatta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Savolainen, Jatta
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien ja rehtoreiden ajatuksia ja kokemuksia työhyvinvoinnista. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät vaikuttavat opettajan työhyvinvointiin ja millainen rooli rehtorilla on työhyvinvoinnin edistämi-sessä kouluissa. Erityisen huomion kohteena oli yksilön ja yhteisön välinen suhde ja vaikutus toisiinsa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahta jyväskyläläisen alakoulun rehtoria sekä viittä näiden koulujen opettajaa. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimuksessa havaittiin, että yhteisöllä on suuri merkitys opettajan työhyvinvointiin. Jokainen työntekijä on työyhteisönsä jäsen. Työyhteisön ilmapiiri vaikuttaa siinä työs-kentelevien työhyvinvointiin ja päinvastoin jokaisella yhteisön jäsenellä on vastuu pitää omalta osaltaan huolta työyhteisön hyvinvoinnista. Yksittäinen työntekijä ei välttämättä aina tiedosta omaa rooliaan yhteisön hyvinvoinnin rakentumisessa ja turvaamisessa, vaan siirtää passiivisesti vastuun jollekin toiselle taholle. Opettajien käsitykset omasta sekä työyhteisön työhyvinvoinnista olivat monitasoisia ja esille nousi laaja kirjo haasta-teltavien tärkeinä pitämiä asioita oman sekä yhteisön hyvinvoinnin rakentumiselle. Esille nousi työkavereiden sekä esimiehen merkitys hyvinvoinnille. Omaa merkitystä omaan tai yhteisön tyhyvinvoinnin rakentumiseen painotettiin puolestaan hyvin vähän. Rehtorin rooli työhyvinvoinnin edistäjänä ja ylläpitäjänä on merkittävä: rehtori pitää työyhteisöä koossa ja on johtavassa asemassa luomassa työpaikan käytänteitä, tapoja, arvomaailmaa ja toimintamalleja joiden varassa toimitaan. Rehtorilla on myös valta ja vastuu tehdä opettajia ja muuta työyhteisöä koskevia päätöksiä. Kaikkien toiveiden ja halujen täyttäminen ei ole mahdollista, mutta kaikkia työntekijöitä tulisi kohdella tasapuolisesti.
first_indexed 2023-03-22T09:56:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Savolainen, Jatta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-12-16T12:19:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-12-16T12:19:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1240479", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40579", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien ja rehtoreiden ajatuksia ja kokemuksia ty\u00f6hyvinvoinnista. Tutkimuksessa pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat opettajan ty\u00f6hyvinvointiin ja millainen rooli rehtorilla on ty\u00f6hyvinvoinnin edist\u00e4mi-sess\u00e4 kouluissa. Erityisen huomion kohteena oli yksil\u00f6n ja yhteis\u00f6n v\u00e4linen suhde ja vaikutus toisiinsa. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kahta jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isen alakoulun rehtoria sek\u00e4 viitt\u00e4 n\u00e4iden koulujen opettajaa. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen.\n\nTutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 yhteis\u00f6ll\u00e4 on suuri merkitys opettajan ty\u00f6hyvinvointiin. Jokainen ty\u00f6ntekij\u00e4 on ty\u00f6yhteis\u00f6ns\u00e4 j\u00e4sen. Ty\u00f6yhteis\u00f6n ilmapiiri vaikuttaa siin\u00e4 ty\u00f6s-kentelevien ty\u00f6hyvinvointiin ja p\u00e4invastoin jokaisella yhteis\u00f6n j\u00e4senell\u00e4 on vastuu pit\u00e4\u00e4 omalta osaltaan huolta ty\u00f6yhteis\u00f6n hyvinvoinnista. Yksitt\u00e4inen ty\u00f6ntekij\u00e4 ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 aina tiedosta omaa rooliaan yhteis\u00f6n hyvinvoinnin rakentumisessa ja turvaamisessa, vaan siirt\u00e4\u00e4 passiivisesti vastuun jollekin toiselle taholle. Opettajien k\u00e4sitykset omasta sek\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6n ty\u00f6hyvinvoinnista olivat monitasoisia ja esille nousi laaja kirjo haasta-teltavien t\u00e4rkein\u00e4 pit\u00e4mi\u00e4 asioita oman sek\u00e4 yhteis\u00f6n hyvinvoinnin rakentumiselle. Esille nousi ty\u00f6kavereiden sek\u00e4 esimiehen merkitys hyvinvoinnille. Omaa merkityst\u00e4 omaan tai yhteis\u00f6n tyhyvinvoinnin rakentumiseen painotettiin puolestaan hyvin v\u00e4h\u00e4n. Rehtorin rooli ty\u00f6hyvinvoinnin edist\u00e4j\u00e4n\u00e4 ja yll\u00e4pit\u00e4j\u00e4n\u00e4 on merkitt\u00e4v\u00e4: rehtori pit\u00e4\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6\u00e4 koossa ja on johtavassa asemassa luomassa ty\u00f6paikan k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4, tapoja, arvomaailmaa ja toimintamalleja joiden varassa toimitaan. Rehtorilla on my\u00f6s valta ja vastuu tehd\u00e4 opettajia ja muuta ty\u00f6yhteis\u00f6\u00e4 koskevia p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4. Kaikkien toiveiden ja halujen t\u00e4ytt\u00e4minen ei ole mahdollista, mutta kaikkia ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4 tulisi kohdella tasapuolisesti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jatta Savolainen (jamaansa) on 2012-12-16 12:19:23.977718. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-12-16T12:19:24Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201212163357.pdf: 475564 bytes, checksum: cf18a41077cfba1209581ab082beea20 (MD5)\nlicense.html: 5018 bytes, checksum: e61307a6b3eac74836e78c9287890e53 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-12-16T12:19:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201212163357.pdf: 475564 bytes, checksum: cf18a41077cfba1209581ab082beea20 (MD5)\nlicense.html: 5018 bytes, checksum: e61307a6b3eac74836e78c9287890e53 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6 ja ty\u00f6organisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien ja rehtoreiden ty\u00f6hyvinvointi ty\u00f6yhteis\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201212163357", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-12-16T12:19:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rehtorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40579
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:54Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a65c0d2f-f14a-4b5a-a73b-49e285bd66e4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201212163357.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Savolainen, Jatta Luokanopettajien ja rehtoreiden työhyvinvointi työyhteisön näkökulmasta työhyvinvointi työyhteisö ja työorganisaatio Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työyhteisöt luokanopettajat rehtorit
title Luokanopettajien ja rehtoreiden työhyvinvointi työyhteisön näkökulmasta
title_full Luokanopettajien ja rehtoreiden työhyvinvointi työyhteisön näkökulmasta
title_fullStr Luokanopettajien ja rehtoreiden työhyvinvointi työyhteisön näkökulmasta Luokanopettajien ja rehtoreiden työhyvinvointi työyhteisön näkökulmasta
title_full_unstemmed Luokanopettajien ja rehtoreiden työhyvinvointi työyhteisön näkökulmasta Luokanopettajien ja rehtoreiden työhyvinvointi työyhteisön näkökulmasta
title_short Luokanopettajien ja rehtoreiden työhyvinvointi työyhteisön näkökulmasta
title_sort luokanopettajien ja rehtoreiden työhyvinvointi työyhteisön näkökulmasta
title_txtP Luokanopettajien ja rehtoreiden työhyvinvointi työyhteisön näkökulmasta
topic työhyvinvointi työyhteisö ja työorganisaatio Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työyhteisöt luokanopettajat rehtorit
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat rehtorit työhyvinvointi työyhteisö ja työorganisaatio työyhteisöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40579 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201212163357
work_keys_str_mv AT savolainenjatta luokanopettajienjarehtoreidentyöhyvinvointityöyhteisönnäkökulmasta