Luokan uusi työkalu? alakoulun opettajien kokemuksia älytaulusta

Tiivistelmä Leskinen, Kaisa. LUOKAN UUSI TYÖKALU? – Alakoulun opettajien kokemuksia älytaulusta Kasvatustieteen pro gradu -työ Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2012. 57 sivua. Tässä pro gradu -työssä on selvitetty alakoulun opettajien kokemuksia älytaulun käytöstä. Muuttuvassa y...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Leskinen, Kaisa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40573
_version_ 1828193132779405312
author Leskinen, Kaisa
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Leskinen, Kaisa Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Leskinen, Kaisa Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Leskinen, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Tiivistelmä Leskinen, Kaisa. LUOKAN UUSI TYÖKALU? – Alakoulun opettajien kokemuksia älytaulusta Kasvatustieteen pro gradu -työ Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2012. 57 sivua. Tässä pro gradu -työssä on selvitetty alakoulun opettajien kokemuksia älytaulun käytöstä. Muuttuvassa yhteiskunnassa myös koulun on pysyttävä muutoksessa mukana. Yksi alakoulujen näkyvimpiä opetusteknologisia uudistuksia ovat viime vuosina olleet älytaulut. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaisena työkaluna opettajat älytaulun kokevat, kuinka opettajat älytauluja käyttävät, sekä selvittää, millainen on heidän älytaulun käyttönsä ja pedagogiikkansa välinen suhde. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena keväällä 2012 kahdella pohjois-savolaisella alakoululla. Haastateltavina oli kahdeksan alakoulun opettajaa, joilla oli ollut älytaulu käytössään yhdestä kolmeen vuotta. Haastattelut litteroitiin ja analyysin apuna käytettiin atlas.ti-ohjemistoa. Opettajat olivat kokeneet älytaulun arkityötä helpottavaksi työkaluksi, joka vähensi muun teknologian määrää luokissa ja mahdollisti opettajien tärkeänä pitämän monikanavaisen opetuksen. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien älytaulun käytön voidaan todeta olevan linjassa heidän pedagogisten ihanteidensa kanssa. Tutkijoiden odottamaa syvempää muutosta projektiluontoiseen opetukseen ja laaja-mittaiseen autenttisten materiaalien käyttöön ei ollut vielä havaittavissa, mutta viitteitä autenttisten materiaalien käytön yleistymisestä oli nähtävissä. Ongelmana autenttisten materiaalien yleistymisessä ja älytaulun käytössä nähtiin puutteellinen tiedonsaanti ja ajanpuute. Opettajat toivoivatkin enemmän materiaalien ja ideoiden jakoa kollegoiden kesken kasvotusten. Myös periaate sijoittaa yksi älytaulu per 20 oppilasta koettiin riittämättömäksi älytaulun monipuolisen käytön kannalta.
first_indexed 2023-03-22T09:59:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Leskinen, Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-12-14T09:25:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-12-14T09:25:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1240412", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40573", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tiivistelm\u00e4\r\nLeskinen, Kaisa. LUOKAN UUSI TY\u00d6KALU? \u2013 Alakoulun opettajien kokemuksia \u00e4lytaulusta\r\n\r\nKasvatustieteen pro gradu -ty\u00f6 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteen laitos, 2012. 57 sivua. \r\n\r\nT\u00e4ss\u00e4 pro gradu -ty\u00f6ss\u00e4 on selvitetty alakoulun opettajien kokemuksia \u00e4lytaulun k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Muuttuvassa yhteiskunnassa my\u00f6s koulun on pysytt\u00e4v\u00e4 muutoksessa mukana. Yksi alakoulujen n\u00e4kyvimpi\u00e4 opetusteknologisia uudistuksia ovat viime vuosina olleet \u00e4lytaulut. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaisena ty\u00f6kaluna opettajat \u00e4lytaulun kokevat, kuinka opettajat \u00e4lytauluja k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t, sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, millainen on heid\u00e4n \u00e4lytaulun k\u00e4ytt\u00f6ns\u00e4 ja pedagogiikkansa v\u00e4linen suhde. \r\nTutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2012 kahdella pohjois-savolaisella alakoululla. Haastateltavina oli kahdeksan alakoulun opettajaa, joilla oli ollut \u00e4lytaulu k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n yhdest\u00e4 kolmeen vuotta. Haastattelut litteroitiin ja analyysin apuna k\u00e4ytettiin atlas.ti-ohjemistoa.\r\nOpettajat olivat kokeneet \u00e4lytaulun arkity\u00f6t\u00e4 helpottavaksi ty\u00f6kaluksi, joka v\u00e4hensi muun teknologian m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 luokissa ja mahdollisti opettajien t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 pit\u00e4m\u00e4n monikanavaisen opetuksen. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien \u00e4lytaulun k\u00e4yt\u00f6n voidaan todeta olevan linjassa heid\u00e4n pedagogisten ihanteidensa kanssa. Tutkijoiden odottamaa syvemp\u00e4\u00e4 muutosta projektiluontoiseen opetukseen ja laaja-mittaiseen autenttisten materiaalien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ei ollut viel\u00e4 havaittavissa, mutta viitteit\u00e4 autenttisten materiaalien k\u00e4yt\u00f6n yleistymisest\u00e4 oli n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4. Ongelmana autenttisten materiaalien yleistymisess\u00e4 ja \u00e4lytaulun k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 n\u00e4htiin puutteellinen tiedonsaanti ja ajanpuute. Opettajat toivoivatkin enemm\u00e4n materiaalien ja ideoiden jakoa kollegoiden kesken kasvotusten. My\u00f6s periaate sijoittaa yksi \u00e4lytaulu per 20 oppilasta koettiin riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4ksi \u00e4lytaulun monipuolisen k\u00e4yt\u00f6n kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kaisa Leskinen (kamalesk) on 2012-12-14 09:25:42.408172. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-12-14T09:25:42Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201212143346.pdf: 596149 bytes, checksum: 0ee33513934b9b72fd69903b4d8900bd (MD5)\r\nlicense.html: 5004 bytes, checksum: f3865913c432758317c7d5b9a6cefa12 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-12-14T09:25:42Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201212143346.pdf: 596149 bytes, checksum: 0ee33513934b9b72fd69903b4d8900bd (MD5)\r\nlicense.html: 5004 bytes, checksum: f3865913c432758317c7d5b9a6cefa12 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetusteknologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4lytaulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen ajattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokan uusi ty\u00f6kalu? : alakoulun opettajien kokemuksia \u00e4lytaulusta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Alakoulun opettajien kokemuksia \u00e4lytaulusta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201212143346", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-12-14T09:25:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4lytaulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagoginen ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40573
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:56Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/826aa12d-5c3b-4254-9319-67f5b172c7b8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201212143346.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leskinen, Kaisa Luokan uusi työkalu? : alakoulun opettajien kokemuksia älytaulusta opetusteknologia älytaulu pedagogiikka pedagoginen ajattelu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 älytaulut
title Luokan uusi työkalu? : alakoulun opettajien kokemuksia älytaulusta
title_alt Alakoulun opettajien kokemuksia älytaulusta
title_full Luokan uusi työkalu? : alakoulun opettajien kokemuksia älytaulusta
title_fullStr Luokan uusi työkalu? : alakoulun opettajien kokemuksia älytaulusta Luokan uusi työkalu? : alakoulun opettajien kokemuksia älytaulusta
title_full_unstemmed Luokan uusi työkalu? : alakoulun opettajien kokemuksia älytaulusta Luokan uusi työkalu? : alakoulun opettajien kokemuksia älytaulusta
title_short Luokan uusi työkalu?
title_sort luokan uusi työkalu alakoulun opettajien kokemuksia älytaulusta
title_sub alakoulun opettajien kokemuksia älytaulusta
title_txtP Luokan uusi työkalu? : alakoulun opettajien kokemuksia älytaulusta
topic opetusteknologia älytaulu pedagogiikka pedagoginen ajattelu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 älytaulut
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education opetusteknologia pedagogiikka pedagoginen ajattelu älytaulu älytaulut
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40573 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201212143346
work_keys_str_mv AT leskinenkaisa luokanuusityökalualakoulunopettajienkokemuksiaälytaulusta