Kanban: periaatteita ja kokemuksia

Koski, Timo Kanban: periaatteita ja kokemuksia Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 49 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja(t): Leppänen, Mauri Markkinat asettavat ohjelmistoliiketoiminnalle yhä kasvavia haasteita. Erityi-sesti markkinoille tulon nopeus (time-to-market) on...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koski, Timo
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40566
Kuvaus
Yhteenveto:Koski, Timo Kanban: periaatteita ja kokemuksia Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 49 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja(t): Leppänen, Mauri Markkinat asettavat ohjelmistoliiketoiminnalle yhä kasvavia haasteita. Erityi-sesti markkinoille tulon nopeus (time-to-market) on noussut liiketoiminnan kannalta hyvin tärkeäksi. Ohjelmistoliiketoiminta on omaksunut ketterät kehit-tämismenetelmät osaksi sen ydintä, mutta niidenkin käytössä on havaittu tiet-tyjä rajoitteita ja ongelmia. Kanban on uusi, toisen sukupolven ketterän kehittämisen tapa, joka tuo Lean-periaatteet ohjelmistokehitykseen. Kanbanin avulla ohjelmistokehitys pyrkii voittamaan ongelmat, jotka ensimmäisen sukupolven ketterissä menetelmissä on havaittu ja vastaamaan markkinoiden sille asettamiin haasteisiin. Tässä tutkimuksessa esitellään aluksi ensimmäisen sukupolven ketterien mene-telmien keskeisiä periaatteita ja pohditaan niiden ongelmia. Tämän jälkeen pe-rehdytään tarkemmin Kanbanista esitettyihin tulkintoihin ja pyritään muodos-tamaan niistä kattava synteesi. Lopuksi kerrotaan Kanbanin käyttöstä kolmen tapaustutkimuksen avulla ja eritellään käytöstä saatuja hyötyjä. Tämän tutkimuksen perusteella Kanbanin keskeiset periaatteet ovat työnkulun visualisointi, käynnissä olevien töiden määrän rajoittaminen ja prosessin jatku-va kehittäminen. Tutkimuksessa läpikäytävien tapaustutkimusten perusteella Kanbanin käytöstä voidaan myös erottaa selkeitä hyötyjä.