Monikielinen maahanmuuttajataustainen oppija englanninopetuksessa kokemuksia opettajanpöydän molemmin puolin

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää monikielisten maahanmuuttajataustaisten oppijoiden kokemuksia englannin opiskelusta. Oppijoiden kokemuksia tarkasteltiin kielenopiskelun affektiivisten tekijöiden eli motivaation, asenteiden, kieliminän ja kielijännityksen osalta sekä siten, kuinka monikielisy...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nakari, Hanna, Salvanto, Emmi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40540
_version_ 1826225765240274944
author Nakari, Hanna Salvanto, Emmi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nakari, Hanna Salvanto, Emmi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nakari, Hanna Salvanto, Emmi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nakari, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää monikielisten maahanmuuttajataustaisten oppijoiden kokemuksia englannin opiskelusta. Oppijoiden kokemuksia tarkasteltiin kielenopiskelun affektiivisten tekijöiden eli motivaation, asenteiden, kieliminän ja kielijännityksen osalta sekä siten, kuinka monikielisyys on läsnä englannin opiskelussa. Oppijoiden kokemuksia taustoitettiin opettajien näkökulmalla monikielisten oppijoiden englannin opetukseen. Tutkimuksella tavoiteltiin ymmärrystä monikielisten maahanmuuttajataustaisten oppijoiden englannin opiskelusta, jotta vieraan kielen opetusta voitaisiin kehittää kasvavalle maahanmuuttajatataustaisten oppijoiden joukolle. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Aineisto koostui seitsemän oppijan ja kolmen englannin opettajan haastatteluista. Haastatellut oppijat olivat 5- ja 6-luokkalaisia, joko ensimmäisen tai toisen polven maahanmuuttajia, joiden äidinkieli ja kotikieli oli suomen sijaan tai sen ohella jokin muu kieli. Lisäksi aineistoon kuuluivat taustatietolomakkeet oppijoiden kielitaidosta ja maahanmuuttotaustasta ja suomi toisena kielenä -opettajan arviot oppijoiden suomen kielen tasosta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimustulokset osoittivat oppijoiden olevan motivoituneita ja positiivisesti asennoituneita englannin opiskeluun. He käyttivät englannin opiskelussa myös strategioita, joista luottamus kielenoppimiseen näyttäytyi merkittävimpänä. Oppijat, joille suomen kieli aiheutti jännitystä ja ymmärrysvaikeuksia halusivat eniten käyttää äidinkieltään englannin opiskelussa, koska heille äidinkieli toimi ymmärryksen kielenä. Kaikki oppijat kokivat monikielisyyden hyödyksi englannin opiskelussa, mutta mainitsivat käytännön hyötyinä lähinnä sanojen samanlaisuuden osaamissaan kielissä tai samojen sanojen tai sanaluokkien opiskelun eri kielten tunneilla. Muutoin oppijat kokivat eri kielten opiskelun toisistaan erillisinä. Opettajat suhtautuivat myönteisesti oppijoiden monikielisyyteen, mutta eivät maininneet oppijoiden tukemisesta monikielisyyden hyödyntämisessä. Tulosten pohjalta havaitaan, että monikielisyyden ja kielenoppimiskokemuksen laajempi hyödyntäminen englannin opiskelussa vaatii ohjausta. Tämä edellyttää opettajan tietoisuutta oppijoiden kielitaustoista sekä maahanmuuttajataustaisen oppijan kieltenopettajien välistä yhteistyötä. The aim of this study was to describe the experiences of multilingual immigrant learners in learning English as a foreign language. The study mainly examined affective factors such as motivation, attitudes, second language self and language anxiety as well as the realization of multilingualism in the learners’ experiences. Teaching English to multilingual learners was also viewed from teachers’ perspective. The study was motivated by the challenge posed to foreign language teaching by the constantly increasing number of multilingual learners in Finnish basic education and the need to apply foreign language education to meet these students’ needs. The present study was conducted as a qualitative case study by using semi-structured interviews. The data consisted of seven learners’ and three English teachers’ interviews. The learners were 5th and 6th graders with an immigrant background, whose mother tongue was other than Finnish. In addition to the interviews, the data included background information forms about the learners’ immigration and language learning history and Finnish as a second language teachers’ evaluations of the learners’ language skills in Finnish. The data was analyzed using qualitative content analysis. The results showed that the learners were motivated to learn English and had positive attitudes to learning the language. They used various learning strategies of which confidence in their language learning abilities stood out as the most significant. Learners who experienced anxiety and difficulties in understanding Finnish were the most keen to use their mother tongue when learning English, because they needed it for translation. All learners felt that multilingualism was beneficial to learning English. However, the only concrete advantages they mentioned were similar words in the languages they knew and same words or word classes learned in different language lessons. They saw no other links between their language studies. Teachers viewed learners’ multilingualism positively, but did not mention the need to support them in relying on their multilingual language skills and experience. The results suggest that learners need guidance and support to exploit the potential resources of their multilingualism. This, however, requires teachers’ awareness of learners’ linguistic background and collaboration between language teachers.
first_indexed 2023-03-22T09:58:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Nakari, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salvanto, Emmi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-12-05T10:04:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-12-05T10:04:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1241714", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40540", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 monikielisten maahanmuuttajataustaisten oppijoiden kokemuksia englannin opiskelusta. Oppijoiden kokemuksia tarkasteltiin kielenopiskelun affektiivisten tekij\u00f6iden eli motivaation, asenteiden, kielimin\u00e4n ja kielij\u00e4nnityksen osalta sek\u00e4 siten, kuinka monikielisyys on l\u00e4sn\u00e4 englannin opiskelussa. Oppijoiden kokemuksia taustoitettiin opettajien n\u00e4k\u00f6kulmalla monikielisten oppijoiden englannin opetukseen. Tutkimuksella tavoiteltiin ymm\u00e4rryst\u00e4 monikielisten maahanmuuttajataustaisten oppijoiden englannin opiskelusta, jotta vieraan kielen opetusta voitaisiin kehitt\u00e4\u00e4 kasvavalle maahanmuuttajatataustaisten oppijoiden joukolle. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluilla. Aineisto koostui seitsem\u00e4n oppijan ja kolmen englannin opettajan haastatteluista. Haastatellut oppijat olivat 5- ja 6-luokkalaisia, joko ensimm\u00e4isen tai toisen polven maahanmuuttajia, joiden \u00e4idinkieli ja kotikieli oli suomen sijaan tai sen ohella jokin muu kieli. Lis\u00e4ksi aineistoon kuuluivat taustatietolomakkeet oppijoiden kielitaidosta ja maahanmuuttotaustasta ja suomi toisena kielen\u00e4 -opettajan arviot oppijoiden suomen kielen tasosta. Aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Tutkimustulokset osoittivat oppijoiden olevan motivoituneita ja positiivisesti asennoituneita englannin opiskeluun. He k\u00e4yttiv\u00e4t englannin opiskelussa my\u00f6s strategioita, joista luottamus kielenoppimiseen n\u00e4ytt\u00e4ytyi merkitt\u00e4vimp\u00e4n\u00e4. Oppijat, joille suomen kieli aiheutti j\u00e4nnityst\u00e4 ja ymm\u00e4rrysvaikeuksia halusivat eniten k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 \u00e4idinkielt\u00e4\u00e4n englannin opiskelussa, koska heille \u00e4idinkieli toimi ymm\u00e4rryksen kielen\u00e4. Kaikki oppijat kokivat monikielisyyden hy\u00f6dyksi englannin opiskelussa, mutta mainitsivat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n hy\u00f6tyin\u00e4 l\u00e4hinn\u00e4 sanojen samanlaisuuden osaamissaan kieliss\u00e4 tai samojen sanojen tai sanaluokkien opiskelun eri kielten tunneilla. Muutoin oppijat kokivat eri kielten opiskelun toisistaan erillisin\u00e4. Opettajat suhtautuivat my\u00f6nteisesti oppijoiden monikielisyyteen, mutta eiv\u00e4t maininneet oppijoiden tukemisesta monikielisyyden hy\u00f6dynt\u00e4misess\u00e4. Tulosten pohjalta havaitaan, ett\u00e4 monikielisyyden ja kielenoppimiskokemuksen laajempi hy\u00f6dynt\u00e4minen englannin opiskelussa vaatii ohjausta. T\u00e4m\u00e4 edellytt\u00e4\u00e4 opettajan tietoisuutta oppijoiden kielitaustoista sek\u00e4\r\nmaahanmuuttajataustaisen oppijan kieltenopettajien v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this study was to describe the experiences of multilingual immigrant learners in learning English as a foreign language. The study mainly examined affective factors such as motivation, attitudes, second language self and language anxiety as well as the realization of multilingualism in the learners\u2019 experiences. Teaching English to multilingual learners was also viewed from teachers\u2019 perspective. The study was motivated by the challenge posed to foreign language teaching by the constantly increasing number of multilingual learners in Finnish basic education and the need to apply foreign language education to meet these students\u2019 needs. The present study was conducted as a qualitative case study by using semi-structured interviews. The data consisted of seven learners\u2019 and three English teachers\u2019 interviews. The learners were 5th and 6th graders with an immigrant background, whose mother tongue was other than Finnish. In addition to the interviews, the data included background information forms about the learners\u2019 immigration and language learning history and Finnish as a second language teachers\u2019 evaluations of the learners\u2019 language skills in Finnish. The data was analyzed using qualitative content analysis. The results showed that the learners were motivated to learn English and had positive attitudes to learning the language. They used various learning strategies of which confidence in their language learning abilities stood out as the most significant. Learners who experienced anxiety and difficulties in understanding Finnish were the most keen to use their mother tongue when learning English, because they needed it for translation. All learners felt that multilingualism was beneficial to learning English. However, the only concrete advantages they mentioned were similar words in the languages they knew and same words or word classes learned in different language lessons. They saw no other links between their language studies. Teachers viewed learners\u2019 multilingualism positively, but did not mention the need to support them in relying on their multilingual language skills and experience. The results suggest that learners need guidance and support to exploit the potential resources of their multilingualism. This, however, requires teachers\u2019 awareness of learners\u2019 linguistic background and collaboration between language teachers.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Emmi Salvanto (emsalvan) on 2012-12-05 10:04:00.254231. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-12-05T10:04:00Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201212053308.pdf: 874674 bytes, checksum: c6c83928ca6d04252b815fa914e17651 (MD5)\r\nlicense.html: 5511 bytes, checksum: 505daa81bf07e0a54aa135f12b1679da (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-12-05T10:04:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201212053308.pdf: 874674 bytes, checksum: c6c83928ca6d04252b815fa914e17651 (MD5)\r\nlicense.html: 5511 bytes, checksum: 505daa81bf07e0a54aa135f12b1679da (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "127 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maahanmuuttajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monikielisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "englannin kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vieraan kielen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "affektiiviset tekij\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Monikielinen maahanmuuttajataustainen oppija englanninopetuksessa : kokemuksia opettajanp\u00f6yd\u00e4n molemmin puolin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201212053308", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-12-05T10:04:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40540
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:17Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4cc528e3-6ac6-49dc-b84f-ca5629608bc5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201212053308.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nakari, Hanna Salvanto, Emmi Monikielinen maahanmuuttajataustainen oppija englanninopetuksessa : kokemuksia opettajanpöydän molemmin puolin maahanmuuttajat monikielisyys englannin kieli vieraan kielen opetus affektiiviset tekijät Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kielet opetus oppiminen äidinkieli
title Monikielinen maahanmuuttajataustainen oppija englanninopetuksessa : kokemuksia opettajanpöydän molemmin puolin
title_full Monikielinen maahanmuuttajataustainen oppija englanninopetuksessa : kokemuksia opettajanpöydän molemmin puolin
title_fullStr Monikielinen maahanmuuttajataustainen oppija englanninopetuksessa : kokemuksia opettajanpöydän molemmin puolin Monikielinen maahanmuuttajataustainen oppija englanninopetuksessa : kokemuksia opettajanpöydän molemmin puolin
title_full_unstemmed Monikielinen maahanmuuttajataustainen oppija englanninopetuksessa : kokemuksia opettajanpöydän molemmin puolin Monikielinen maahanmuuttajataustainen oppija englanninopetuksessa : kokemuksia opettajanpöydän molemmin puolin
title_short Monikielinen maahanmuuttajataustainen oppija englanninopetuksessa
title_sort monikielinen maahanmuuttajataustainen oppija englanninopetuksessa kokemuksia opettajanpöydän molemmin puolin
title_sub kokemuksia opettajanpöydän molemmin puolin
title_txtP Monikielinen maahanmuuttajataustainen oppija englanninopetuksessa : kokemuksia opettajanpöydän molemmin puolin
topic maahanmuuttajat monikielisyys englannin kieli vieraan kielen opetus affektiiviset tekijät Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kielet opetus oppiminen äidinkieli
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education affektiiviset tekijät englannin kieli kielet maahanmuuttajat monikielisyys opetus oppiminen vieraan kielen opetus äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40540 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201212053308
work_keys_str_mv AT nakarihanna monikielinenmaahanmuuttajataustainenoppijaenglanninopetuksessakokemuksiaopettajanpöy