Kirjoituksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Kotiliesi-lehdessä vuosina 1923-2010

Tutkimuksen kohteena oli kodin ja koulun välinen yhteistyö, josta tarkasteltiin yhteistyön muotoja ja koululaisten vanhempien erilaisia rooleja yhteistyössä. Lisäksi kartoitettiin kodin ja koulun välisen yhteistyön mahdollisia muutoksia 1900-luvun alkupuolelta nykypäivään. Yhteistyömuotojen luokitte...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Parkkinen, Susanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40129
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen kohteena oli kodin ja koulun välinen yhteistyö, josta tarkasteltiin yhteistyön muotoja ja koululaisten vanhempien erilaisia rooleja yhteistyössä. Lisäksi kartoitettiin kodin ja koulun välisen yhteistyön mahdollisia muutoksia 1900-luvun alkupuolelta nykypäivään. Yhteistyömuotojen luokittelun perustana käytettiin Joyce Epsteinin teoriaa ja hänen luomiaan yhteistyömuotojen pääryhmiä. Tutkimusaineisto koottiin Kotiliesi-lehden artikkeleista lehden ilmestymisen ajalta eli vuosilta 1923–2010. Pääsääntöisesti käytettiin tasaväliotantaa. Tutkimusaineistosta teemoiteltiin sekä yhteistyömuotojen että erilaisten vanhempien roolien ryhmiä. Aineistoa sekä kvantifioitiin laskemalla eri ryhmiin kertyneitä mainintoja että tarkasteltiin tekstejä sisältöön keskittyen. Tutkimuksessa suurimmaksi yhteistyömuotojen ryhmäksi muodostui ”vanhemmuus”, joka sisältää kuvauksia vanhempien perustehtävästä suhteessa kouluun. Pienin ryhmä puolestaan oli vanhempien osallistuminen päätöksentekoon koulussa. Roolikuvauksia tarkasteltaessa suurimmaksi kategoriaksi muodostui vanhempien rooli koulun työn tukijana ja pienimmän ryhmän muodostivat vanhempien koulusta riippumattomat roolit. Tutkimustulokset viittaavat siihen, että koulu määrittelee yhteistyön ajan, paikan ja muodot. Vanhemmat ovat useimmiten tyytyneet tähän, vaikka joitakin pieniä poikkeuksia on nähtävissä.