Pathways to better writing practices in foreign language teaching an analysis of writing exercises in an English course book used in a migrant class

Tässä työssä tutkin oppikirjaa, joka on käytössä yläkoulussa, mutta ei ole alun perin laadittu peruskoulua varten. Kirjaa käytetään yläkoulussa alkavan englannin opetuksessa. Käytännössä kaikki oppilaat näissä ryhmissä ovat maahanmuuttajataustaisia. Työssäni analysoin oppikirjan kirjallisia harjoitu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Akhtar, Johanna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40088
_version_ 1826225748740931584
author Akhtar, Johanna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Akhtar, Johanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Akhtar, Johanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Akhtar, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tässä työssä tutkin oppikirjaa, joka on käytössä yläkoulussa, mutta ei ole alun perin laadittu peruskoulua varten. Kirjaa käytetään yläkoulussa alkavan englannin opetuksessa. Käytännössä kaikki oppilaat näissä ryhmissä ovat maahanmuuttajataustaisia. Työssäni analysoin oppikirjan kirjallisia harjoituksia ja teoreettisena pohjana analyysilleni on tekstitaitojen (literacy) näkeminen sosiokognitiivisena prosessina, jossa korostuvat sekä kontekstin että merkityksellisen kommunikaation tärkeys. Samat asiat ovat perustana sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS) että Eurooppalaisessa viitekehyksessä (EVK). Luokitus, jonka olen laatinut harjoitusten analysointia varten, perustuu tekstitaitopohjaisen opetussuunnitelman perustana oleviin käsitteisiin, tekstilajeihin, jotka mainitaan B1-kielen tavoitteissa POPSissa ja EVKssa, sekä neljän eri kirjailijan kirjoitustehtäväluokituksiin. Analyysi koostuu kahdesta osasta: ensimmäisessä tutkitaan harjoituksia sana-, fraasi-, lause- ja tekstitasoilla ja toisessa tarkastellaan harjoituksia sen mukaan mitä tekstilajeja ne sisältävät, sisältävätkö ne aitoa kommunikaatiota ja totutetaanko niissä kirjoittamaan vieraalla kielellä. Oppikirjan tehtävien analyysi osoitti, että suurin osa kirjoittamista vaativista tehtävistä on suunnattu vahvistamaan opittavana olevan sanaston ja/ tai rakenteiden oppimista. Lausetasolla huomattava osa tehtävistä koostuu teksteistä kopioitavista lauseista ja vastauksista tekstin sisältöä käsitteleviin kysymyksiin. Lauseet, joissa oppilas voi itse päättää sanavalinnasta ja sisällöstä, ovat harvalukuisempia. Vain pieni osa tehtävistä on tekstitasolla olevia eri tyyppisiä (suppeita) ’kirjoitelmia’, joisa oppijalla on mahdollisuus ilmaista itseään vapaammin. Nämä ’kirjoitelmat’ ovat ohjeissaan hyvin niukkasanaisia, eikä oppilasta ohjata mitenkään käsittelemään kirjoittamista prosessina. Erilaiset tekstityypit ovat erittäin huonosti edustettuina, eikä läheskään kaikkia opetussuunnitelmassa ja viitekehyksessä mainittuja tekstityyppejä löydy. Aitoa, merkityksellistä kommunikaatiota edes jossain määrin sisältäviä tehtäviä oli erittäin vähän ja tehtäviä, joiden voisi sanoa toimivan säännölliseen kirjoittamiseen totuttavina, ei ollut lainkaan. Asiasanat
first_indexed 2023-03-22T09:57:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Akhtar, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-10-25T11:20:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-10-25T11:20:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1233317", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40088", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 tutkin oppikirjaa, joka on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 yl\u00e4koulussa, mutta ei ole alun perin laadittu\nperuskoulua varten. Kirjaa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yl\u00e4koulussa alkavan englannin opetuksessa. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 kaikki oppilaat\nn\u00e4iss\u00e4 ryhmiss\u00e4 ovat maahanmuuttajataustaisia. Ty\u00f6ss\u00e4ni analysoin oppikirjan kirjallisia harjoituksia ja\nteoreettisena pohjana analyysilleni on tekstitaitojen (literacy) n\u00e4keminen sosiokognitiivisena prosessina, jossa\nkorostuvat sek\u00e4 kontekstin ett\u00e4 merkityksellisen kommunikaation t\u00e4rkeys. Samat asiat ovat perustana sek\u00e4\nPerusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS) ett\u00e4 Eurooppalaisessa viitekehyksess\u00e4 (EVK).\nLuokitus, jonka olen laatinut harjoitusten analysointia varten, perustuu tekstitaitopohjaisen opetussuunnitelman\nperustana oleviin k\u00e4sitteisiin, tekstilajeihin, jotka mainitaan B1-kielen tavoitteissa POPSissa ja EVKssa, sek\u00e4 nelj\u00e4n\neri kirjailijan kirjoitusteht\u00e4v\u00e4luokituksiin. Analyysi koostuu kahdesta osasta: ensimm\u00e4isess\u00e4 tutkitaan harjoituksia\nsana-, fraasi-, lause- ja tekstitasoilla ja toisessa tarkastellaan harjoituksia sen mukaan mit\u00e4 tekstilajeja ne sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t,\nsis\u00e4lt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 ne aitoa kommunikaatiota ja totutetaanko niiss\u00e4 kirjoittamaan vieraalla kielell\u00e4.\nOppikirjan teht\u00e4vien analyysi osoitti, ett\u00e4 suurin osa kirjoittamista vaativista teht\u00e4vist\u00e4 on suunnattu\nvahvistamaan opittavana olevan sanaston ja/ tai rakenteiden oppimista. Lausetasolla huomattava osa teht\u00e4vist\u00e4\nkoostuu teksteist\u00e4 kopioitavista lauseista ja vastauksista tekstin sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 k\u00e4sitteleviin kysymyksiin. Lauseet, joissa\noppilas voi itse p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4 sanavalinnasta ja sis\u00e4ll\u00f6st\u00e4, ovat harvalukuisempia. Vain pieni osa teht\u00e4vist\u00e4 on tekstitasolla\nolevia eri tyyppisi\u00e4 (suppeita) \u2019kirjoitelmia\u2019, joisa oppijalla on mahdollisuus ilmaista itse\u00e4\u00e4n vapaammin. N\u00e4m\u00e4\n\u2019kirjoitelmat\u2019 ovat ohjeissaan hyvin niukkasanaisia, eik\u00e4 oppilasta ohjata mitenk\u00e4\u00e4n k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n kirjoittamista\nprosessina. Erilaiset tekstityypit ovat eritt\u00e4in huonosti edustettuina, eik\u00e4 l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n kaikkia opetussuunnitelmassa ja\nviitekehyksess\u00e4 mainittuja tekstityyppej\u00e4 l\u00f6ydy. Aitoa, merkityksellist\u00e4 kommunikaatiota edes jossain m\u00e4\u00e4rin\nsis\u00e4lt\u00e4vi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 oli eritt\u00e4in v\u00e4h\u00e4n ja teht\u00e4vi\u00e4, joiden voisi sanoa toimivan s\u00e4\u00e4nn\u00f6lliseen kirjoittamiseen\ntotuttavina, ei ollut lainkaan.\nAsiasanat", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2012-10-25 11:20:45.426227. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-10-25T11:20:45Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201210252785.pdf: 549136 bytes, checksum: 9df32ac1e5e7ba365e4803d2bed919f0 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-10-25T11:20:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201210252785.pdf: 549136 bytes, checksum: 9df32ac1e5e7ba365e4803d2bed919f0 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "course book analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "immigrants", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "literacy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "writing exercises", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pathways to better writing practices in foreign language teaching : an analysis of writing exercises in an English course book used in a migrant class", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201210252785", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-10-25T11:20:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harjoitukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_40088
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:30Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/be6865d7-f158-4b32-998f-bea346be5c80\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201210252785.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Akhtar, Johanna Pathways to better writing practices in foreign language teaching : an analysis of writing exercises in an English course book used in a migrant class course book analysis English foreign language teaching immigrants literacy writing exercises Englannin kieli 301 oppikirjat englannin kieli kielet opetus maahanmuuttajat harjoitukset kirjoittaminen
title Pathways to better writing practices in foreign language teaching : an analysis of writing exercises in an English course book used in a migrant class
title_full Pathways to better writing practices in foreign language teaching : an analysis of writing exercises in an English course book used in a migrant class
title_fullStr Pathways to better writing practices in foreign language teaching : an analysis of writing exercises in an English course book used in a migrant class Pathways to better writing practices in foreign language teaching : an analysis of writing exercises in an English course book used in a migrant class
title_full_unstemmed Pathways to better writing practices in foreign language teaching : an analysis of writing exercises in an English course book used in a migrant class Pathways to better writing practices in foreign language teaching : an analysis of writing exercises in an English course book used in a migrant class
title_short Pathways to better writing practices in foreign language teaching
title_sort pathways to better writing practices in foreign language teaching an analysis of writing exercises in an english course book used in a migrant class
title_sub an analysis of writing exercises in an English course book used in a migrant class
title_txtP Pathways to better writing practices in foreign language teaching : an analysis of writing exercises in an English course book used in a migrant class
topic course book analysis English foreign language teaching immigrants literacy writing exercises Englannin kieli 301 oppikirjat englannin kieli kielet opetus maahanmuuttajat harjoitukset kirjoittaminen
topic_facet 301 Englannin kieli English course book analysis englannin kieli foreign language teaching harjoitukset immigrants kielet kirjoittaminen literacy maahanmuuttajat opetus oppikirjat writing exercises
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40088 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210252785
work_keys_str_mv AT akhtarjohanna pathwaystobetterwritingpracticesinforeignlanguageteachingananalysisofwritingexerci