Opettajien kokemuksia CLIL-opetuksen eriyttämisestä käsityksiä, käytänteitä ja haasteita

Tämä laadullisen tapaustutkimuksen ja määrällisen kyselytutkimuksen yhdistävä kaksivaiheinen tutkimus käsittelee eriyttämistä CLIL-opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää (1) alakoulussa englanninkielistä CLIL-opetusta toteuttavien opettajien käsityksiä eriyttämisestä, (2) heidän CLIL-op...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Roiha, Anssi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Humanistinen tiedekunta, Faculty of Education, Faculty of Humanities, Opettajankoulutuslaitos, Kielten laitos, Department of Teacher Education, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39918
_version_ 1826225758953013248
author Roiha, Anssi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Humanistinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Humanities Opettajankoulutuslaitos Kielten laitos Department of Teacher Education Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Roiha, Anssi Kasvatustieteiden tiedekunta Humanistinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Humanities Opettajankoulutuslaitos Kielten laitos Department of Teacher Education Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Roiha, Anssi Kasvatustieteiden tiedekunta Humanistinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Humanities Opettajankoulutuslaitos Kielten laitos Department of Teacher Education Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Roiha, Anssi
datasource_str_mv jyx
description Tämä laadullisen tapaustutkimuksen ja määrällisen kyselytutkimuksen yhdistävä kaksivaiheinen tutkimus käsittelee eriyttämistä CLIL-opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää (1) alakoulussa englanninkielistä CLIL-opetusta toteuttavien opettajien käsityksiä eriyttämisestä, (2) heidän CLIL-opetuksessa käyttämiään eriyttämiskeinoja sekä (3) heidän kokemiaan eriyttämisen haasteita. Tutkimuksen ensimmäisen vaiheen tavoitteena on laadullisen tapaustutkimuksen avulla lisätä ymmärrystä ja tietoutta eriyttämisestä ilmiönä inklusiivisessa CLIL-opetuksessa ja tulla tietoiseksi erilaisista käytännön eriyttämiskeinoista, joita opettajat voivat työssään hyödyntää. Tutkimuksen toinen vaihe selvittää määrällisesti, miten ensimmäisen vaiheen tulokset näyttäytyvät laajemmin CLIL-opetuksessa tarjoten yleistettävämpää kuvaa CLIL-opetuksen eriyttämisestä. Tutkimuksen laadullinen aineisto kerättiin opettajien (n = 3) teemahaastatteluilla ja oppitunteja havainnoimalla. Litteroiduille haastatteluille ja havainnointimuistiinpanoille tehtiin teoriaohjaava sisällönanalyysi ja ne teemoiteltiin. Tutkimuksen määrällinen aineisto (n = 48) kerättiin kyselylomakkeen avulla, joka muodostettiin laadullisen osuuden tuloksista. Tutkimusvaiheen aineisto analysoitiin SPSS 20.0-ohjelmalla. Tutkimuksessa havaittiin, että opettajat käsittivät eriyttämisen hieman eri tavoin. Yleisesti ottaen opettajat eriyttivät CLIL-opetustaan varsin monipuolisesti erilaisilla opetusjärjestelyillä ja työtavoilla sekä keskittyivät kielen eriyttämiseen. Lisäksi opettajien käsitykset eriyttämisestä olivat yhteydessä heidän käytännön eriyttämiseensä. Vähiten käytetyt eriyttämiskeinot liittyivät lähinnä erilaisiin rakenteellisiin tekijöihin. Suurimmat eriyttämisen haasteet liittyivät aikaan, materiaaliin sekä fyysiseen luokkatilaan. Tutkimus tarjoaa paljon erilaisia käytännön eriyttämiskeinoja, joita opettajat voivat hyödyntää omassa CLIL-opetuksessaan sekä nostaa esille keinoja, joilla eriyttämisen haasteisiin voidaan puuttua. Tutkimus antaa viitteitä siitä, että opettajien tulisi olla tietoisempia eriyttämisen luonteesta, jotta eriyttäminen olisi tavoitteellisempaa ja määrätietoisempaa. Koulun tulisi myös kriittisesti tarkastella rakenteitaan, jotta esimerkiksi runsaamman samanaikaisopetuksen, pienempien luokkakokojen tai tukiopetuksen avulla pystyttäisiin eriyttämään opetusta tehokkaammin. Tutkimus toimii avauksena eriyttämisen yksityiskohtaisempaan tutkimiseen CLIL-opetuksessa ja tarkastelee myös keskeisimpiä jatkotutkimusmahdollisuuksia aiheeseen liittyen, joita ovat muun muassa eriyttämisen tuloksellisuus sekä oppilaiden kokemus.
first_indexed 2023-03-22T10:00:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Roiha, Anssi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-10-05T12:58:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-10-05T12:58:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1231830", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39918", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 laadullisen tapaustutkimuksen ja m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen kyselytutkimuksen yhdist\u00e4v\u00e4 kaksivaiheinen tutkimus k\u00e4sittelee eriytt\u00e4mist\u00e4 CLIL-opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 (1) alakoulussa englanninkielist\u00e4 CLIL-opetusta toteuttavien opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 eriytt\u00e4misest\u00e4, (2) heid\u00e4n CLIL-opetuksessa k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4\u00e4n eriytt\u00e4miskeinoja sek\u00e4 (3) heid\u00e4n kokemiaan eriytt\u00e4misen haasteita. Tutkimuksen ensimm\u00e4isen vaiheen tavoitteena on laadullisen tapaustutkimuksen avulla lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 ja tietoutta eriytt\u00e4misest\u00e4 ilmi\u00f6n\u00e4 inklusiivisessa CLIL-opetuksessa ja tulla tietoiseksi erilaisista k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n eriytt\u00e4miskeinoista, joita opettajat voivat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4. Tutkimuksen toinen vaihe selvitt\u00e4\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti, miten ensimm\u00e4isen vaiheen tulokset n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t laajemmin CLIL-opetuksessa tarjoten yleistett\u00e4v\u00e4mp\u00e4\u00e4 kuvaa CLIL-opetuksen eriytt\u00e4misest\u00e4. Tutkimuksen laadullinen aineisto ker\u00e4ttiin opettajien (n = 3) teemahaastatteluilla ja oppitunteja havainnoimalla. Litteroiduille haastatteluille ja havainnointimuistiinpanoille tehtiin teoriaohjaava sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi ja ne teemoiteltiin. Tutkimuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen aineisto (n = 48) ker\u00e4ttiin kyselylomakkeen avulla, joka muodostettiin laadullisen osuuden tuloksista. Tutkimusvaiheen aineisto analysoitiin SPSS 20.0-ohjelmalla. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 opettajat k\u00e4sittiv\u00e4t eriytt\u00e4misen hieman eri tavoin. Yleisesti ottaen opettajat eriyttiv\u00e4t CLIL-opetustaan varsin monipuolisesti erilaisilla opetusj\u00e4rjestelyill\u00e4 ja ty\u00f6tavoilla sek\u00e4 keskittyiv\u00e4t kielen eriytt\u00e4miseen. Lis\u00e4ksi opettajien k\u00e4sitykset eriytt\u00e4misest\u00e4 olivat yhteydess\u00e4 heid\u00e4n k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n eriytt\u00e4miseens\u00e4. V\u00e4hiten k\u00e4ytetyt eriytt\u00e4miskeinot liittyiv\u00e4t l\u00e4hinn\u00e4 erilaisiin rakenteellisiin tekij\u00f6ihin. Suurimmat eriytt\u00e4misen haasteet liittyiv\u00e4t aikaan, materiaaliin sek\u00e4 fyysiseen luokkatilaan. Tutkimus tarjoaa paljon erilaisia k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n eriytt\u00e4miskeinoja, joita opettajat voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 omassa CLIL-opetuksessaan sek\u00e4 nostaa esille keinoja, joilla eriytt\u00e4misen haasteisiin voidaan puuttua. Tutkimus antaa viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 opettajien tulisi olla tietoisempia eriytt\u00e4misen luonteesta, jotta eriytt\u00e4minen olisi tavoitteellisempaa ja m\u00e4\u00e4r\u00e4tietoisempaa. Koulun tulisi my\u00f6s kriittisesti tarkastella rakenteitaan, jotta\r\nesimerkiksi runsaamman samanaikaisopetuksen, pienempien luokkakokojen tai tukiopetuksen avulla pystytt\u00e4isiin eriytt\u00e4m\u00e4\u00e4n opetusta tehokkaammin. Tutkimus toimii avauksena eriytt\u00e4misen yksityiskohtaisempaan tutkimiseen CLIL-opetuksessa ja tarkastelee my\u00f6s keskeisimpi\u00e4 jatkotutkimusmahdollisuuksia aiheeseen liittyen, joita ovat muun muassa eriytt\u00e4misen tuloksellisuus sek\u00e4 oppilaiden kokemus.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anssi Roiha (ansaroih) on 2012-10-05 12:58:03.550750. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-10-05T12:58:04Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201210052618.pdf: 1445959 bytes, checksum: 271771b4de94a003dcc6fdc10141c857 (MD5)\r\nlicense.html: 5027 bytes, checksum: 367421d8ab8ec650979166cb6672a8c9 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-10-05T12:58:04Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201210052618.pdf: 1445959 bytes, checksum: 271771b4de94a003dcc6fdc10141c857 (MD5)\r\nlicense.html: 5027 bytes, checksum: 367421d8ab8ec650979166cb6672a8c9 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "119 s", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CLIL-opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inkluusio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eriytt\u00e4misen k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eriytt\u00e4misen haasteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien kokemuksia CLIL-opetuksen eriytt\u00e4misest\u00e4 : k\u00e4sityksi\u00e4, k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 ja haasteita", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201210052618", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-10-05T12:58:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraskielinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "haasteet (ongelmat)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "haasteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_39918
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:01Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2b6c4d66-9fbd-4db0-ac41-f957f6b95f99\/download","text":"URN NBN fi jyu-201210052618.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Roiha, Anssi Opettajien kokemuksia CLIL-opetuksen eriyttämisestä : käsityksiä, käytänteitä ja haasteita CLIL-opetus inkluusio eriyttäminen eriyttämisen käsitykset eriyttämisen haasteet opettaja Luokanopettajakoulutus Englannin kieli Teacher Education English 103 301 vieraskielinen opetus käsitykset haasteet (ongelmat) opettajat haasteet
title Opettajien kokemuksia CLIL-opetuksen eriyttämisestä : käsityksiä, käytänteitä ja haasteita
title_full Opettajien kokemuksia CLIL-opetuksen eriyttämisestä : käsityksiä, käytänteitä ja haasteita
title_fullStr Opettajien kokemuksia CLIL-opetuksen eriyttämisestä : käsityksiä, käytänteitä ja haasteita Opettajien kokemuksia CLIL-opetuksen eriyttämisestä : käsityksiä, käytänteitä ja haasteita
title_full_unstemmed Opettajien kokemuksia CLIL-opetuksen eriyttämisestä : käsityksiä, käytänteitä ja haasteita Opettajien kokemuksia CLIL-opetuksen eriyttämisestä : käsityksiä, käytänteitä ja haasteita
title_short Opettajien kokemuksia CLIL-opetuksen eriyttämisestä
title_sort opettajien kokemuksia clil opetuksen eriyttämisestä käsityksiä käytänteitä ja haasteita
title_sub käsityksiä, käytänteitä ja haasteita
title_txtP Opettajien kokemuksia CLIL-opetuksen eriyttämisestä : käsityksiä, käytänteitä ja haasteita
topic CLIL-opetus inkluusio eriyttäminen eriyttämisen käsitykset eriyttämisen haasteet opettaja Luokanopettajakoulutus Englannin kieli Teacher Education English 103 301 vieraskielinen opetus käsitykset haasteet (ongelmat) opettajat haasteet
topic_facet 103 301 CLIL-opetus Englannin kieli English Luokanopettajakoulutus Teacher Education eriyttäminen eriyttämisen haasteet eriyttämisen käsitykset haasteet haasteet (ongelmat) inkluusio käsitykset opettaja opettajat vieraskielinen opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39918 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210052618
work_keys_str_mv AT roihaanssi opettajienkokemuksiaclilopetukseneriyttämisestäkäsityksiäkäytänteitäjahaasteita