Summary: | Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella taidemaailmaa ja taiteen kenttää
harrastajataiteilijan näkökulmasta, kuvataiteen reuna-alueelta ja periferiasta
nähtynä. Syynä tutkimusaiheen valintaan oli oma kiinnostukseni aiheeseen ja myös
omakohtaiset kokemukset näiltä alueilta.
Keräsin aineiston kyselyllä, jonka lähetin jyväskyläläisen Kuvataideseura Kirjo ry:n
jäsenille vuonna 1993. Olin silloin myös itse mukana Kirjon toiminnassa. Kyselyssä
oli 40 pääkysymystä, 35 neljä luokkaa käsittävää mielipidettä ja väittämää, joihin
vastattiin rastilla. Tuloksia kuvailin taulukoilla frekvenssien avulla. Analyysissa käytin
myös % osuuksia. 91 vastasi kyselyyn (70 %).
Kyselyn avulla sain perustiedon harrastajataiteilijoista. Jaoin harrastajataiteilijat
ryhmiin omien taideintressiensä pohjalta ja tutkin näitä ryhmiä tarkemmin. Kyselyn
pohjalta pystyin poimimaan ne harrastajat, joiden tavoitteena oli siirtyä
harrastajasta taiteilijoiksi, taiteen reuna-alueelta kohti kuvataiteen keskustaa. Tämä
ryhmä oli tutkimukseni kannalta mielenkiintoisin.
Pro gradu –tutkielmani jäi kesken vuonna 1994 ansiotyön ja oman aktiivisen taiteen
tekemisen ja näyttelytoiminnan takia. Toiminta taiteen kentällä antoi kuitenkin
paljon uutta mietittävää, jonka ansiosta tämä 15 vuotta vanha kysely tuli nyt
uudella tavalla ajankohtaiseksi.
Portinvartioiden toiminta tekee kentän alueiden rajanvedon ja ylittämisen
sosiologisesti kiinnostavaksi. Tätä toimintaa valotan myös keräämilläni lehtileikkeillä
ja oman kokemukseni myötä. Harrastajataiteilijan yritystä nousta taiteen kentälle
tarkkaillaan kentällä toimivien kautta. Taiteilijana toimiminen on taas paljolti
riippuvainen kentän vastaanotosta.
|