Harrastajasta taiteilijaksi kuvataiteen keskusta, marginaali ja periferia

Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella taidemaailmaa ja taiteen kenttää harrastajataiteilijan näkökulmasta, kuvataiteen reuna-alueelta ja periferiasta nähtynä. Syynä tutkimusaiheen valintaan oli oma kiinnostukseni aiheeseen ja myös omakohtaiset kokemukset näiltä alueilta. Keräsin aineiston ky...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lyyra, Marita
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2008
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38615
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella taidemaailmaa ja taiteen kenttää harrastajataiteilijan näkökulmasta, kuvataiteen reuna-alueelta ja periferiasta nähtynä. Syynä tutkimusaiheen valintaan oli oma kiinnostukseni aiheeseen ja myös omakohtaiset kokemukset näiltä alueilta. Keräsin aineiston kyselyllä, jonka lähetin jyväskyläläisen Kuvataideseura Kirjo ry:n jäsenille vuonna 1993. Olin silloin myös itse mukana Kirjon toiminnassa. Kyselyssä oli 40 pääkysymystä, 35 neljä luokkaa käsittävää mielipidettä ja väittämää, joihin vastattiin rastilla. Tuloksia kuvailin taulukoilla frekvenssien avulla. Analyysissa käytin myös % osuuksia. 91 vastasi kyselyyn (70 %). Kyselyn avulla sain perustiedon harrastajataiteilijoista. Jaoin harrastajataiteilijat ryhmiin omien taideintressiensä pohjalta ja tutkin näitä ryhmiä tarkemmin. Kyselyn pohjalta pystyin poimimaan ne harrastajat, joiden tavoitteena oli siirtyä harrastajasta taiteilijoiksi, taiteen reuna-alueelta kohti kuvataiteen keskustaa. Tämä ryhmä oli tutkimukseni kannalta mielenkiintoisin. Pro gradu –tutkielmani jäi kesken vuonna 1994 ansiotyön ja oman aktiivisen taiteen tekemisen ja näyttelytoiminnan takia. Toiminta taiteen kentällä antoi kuitenkin paljon uutta mietittävää, jonka ansiosta tämä 15 vuotta vanha kysely tuli nyt uudella tavalla ajankohtaiseksi. Portinvartioiden toiminta tekee kentän alueiden rajanvedon ja ylittämisen sosiologisesti kiinnostavaksi. Tätä toimintaa valotan myös keräämilläni lehtileikkeillä ja oman kokemukseni myötä. Harrastajataiteilijan yritystä nousta taiteen kentälle tarkkaillaan kentällä toimivien kautta. Taiteilijana toimiminen on taas paljolti riippuvainen kentän vastaanotosta.