Keskittymisvaikeuksia, passiivisuutta ja sitoutumattomuutta häiriökäyttäytyminen liikunnanopetuksessa Paimion yläkoulun ja lukion oppilailla

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaista häiriökäyttäytymistä esiintyy ylä-koulussa ja lukion ensimmäisen vuoden oppilailla. Tämän lisäksi tarkasteltiin sukupuolten ja luokka-asteiden välisiä eroja häiriökäyttäytymisessä. Kolmantena tarkastelun kohteena oli oppilaiden kokema työrauha lii...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tranberg, Veli-Matti
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38550
_version_ 1826225740326109184
author Tranberg, Veli-Matti
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tranberg, Veli-Matti Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tranberg, Veli-Matti Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tranberg, Veli-Matti
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaista häiriökäyttäytymistä esiintyy ylä-koulussa ja lukion ensimmäisen vuoden oppilailla. Tämän lisäksi tarkasteltiin sukupuolten ja luokka-asteiden välisiä eroja häiriökäyttäytymisessä. Kolmantena tarkastelun kohteena oli oppilaiden kokema työrauha liikuntatunnilla. Aineisto koostuu Paimion yläkoulun 7., 8. ja 9. luokan oppilaista, Paimion lukion ensimmäisen vuosikurssin oppilaista sekä heidän liikunnanopettajistaan. Tutkimukseen osallistui kaikkiaan 401 oppilasta ja 4 liikunnanopettajaa. Oppilaista tyttöjä oli 191 ja poikia 210. Tutkimukseen osallistuneista 7. luokkalaisia oli 110, 8. luokkalaisia 116, 9. luokkalaisia 116 ja lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoita oli 59. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Aineiston kuvailussa käytettiin keskiarvoja, frekvenssejä, prosenttijakaumia ja hajontoja. Tyttöjen ja poikien välisiä eroja tutkittiin T-testillä. Luokka-asteidenvälisiä eroja tutkittiin yksisuuntaisella varianssianalyysilla. Kaksisuuntaisen varianssianalyysin avulla tutkittiin luokka-asteen sekä sukupuolen yh-teys häiriökäyttäytymisen useuteen. Ryhmittelyanalyysina käytettiin faktorianalyysia. Paimion liikunnanopetuksessa esiintyi keskittymisvaikeuksia, passiivisuutta ja sitoutu-mattomuutta, aggressiivisuutta sekä auktoriteettivastaisuutta. Keskittymisvaikeudet, passiivisuus ja sitoutumattomuus olivat selvästi yleisempiä kuin aggressiivisuus ja auk-toriteettivastaisuus. Häiriökäyttäytyminen oli Paimiossa pääasiassa lievää. Edellä maini-tuista neljästä häiriökäyttäytymisen muodosta kolmessa pojilla oli korkeampi keskiarvo kuin tytöillä. Passiivisuudessa ja sitoutumattomuudessa ei tytöillä ja pojilla havaittu eroja. 9. luokkalaisilla esiintyi enemmän aggressiivisuutta ja auktoriteettivastaisuutta, kuin lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoilla. Myös 7. luokkalaisilla esiintyi enemmän auktoriteettivastaista käyttäytymistä kuin lukiolaisilla. Suurin osa oppilaista koki työrauhan liikunnantunnilla hyväksi tai erittäin hyväksi. Tytöt kokivat työrauhan pa-remmaksi kuin pojat. Luokka-asteiden välillä ei havaittu eroja työrauhan kokemisessa. Yleisimmät häiriökäyttäytymisen muodot olivat Paimiossa jokapäiväisiä häiriöitä, joita tulee aina esiintymään liikunnanopetuksessa. Osa oppilaiden käyttäytymisestä selittyy oppilaiden itsenäistymisellä ja elämänvaiheella. Tärkeää on, että opettajalla on valmiudet puuttua näihin lieviinkin häiriöihin.
first_indexed 2024-09-11T08:51:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tranberg, Veli-Matti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-09-15T06:39:20Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-09-15T06:39:20Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1226824", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38550", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laista h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 esiintyy yl\u00e4-koulussa ja lukion ensimm\u00e4isen vuoden oppilailla. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tarkasteltiin sukupuolten ja luokka-asteiden v\u00e4lisi\u00e4 eroja h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4. Kolmantena tarkastelun kohteena oli oppilaiden kokema ty\u00f6rauha liikuntatunnilla. \r\n\r\nAineisto koostuu Paimion yl\u00e4koulun 7., 8. ja 9. luokan oppilaista, Paimion lukion ensimm\u00e4isen vuosikurssin oppilaista sek\u00e4 heid\u00e4n liikunnanopettajistaan. Tutkimukseen osallistui kaikkiaan 401 oppilasta ja 4 liikunnanopettajaa. Oppilaista tytt\u00f6j\u00e4 oli 191 ja poikia 210. Tutkimukseen osallistuneista 7. luokkalaisia oli 110, 8. luokkalaisia 116, 9. luokkalaisia 116 ja lukion ensimm\u00e4isen vuosikurssin opiskelijoita oli 59. \r\n\r\nAineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeen avulla. Aineiston kuvailussa k\u00e4ytettiin keskiarvoja, frekvenssej\u00e4, prosenttijakaumia ja hajontoja. Tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lisi\u00e4 eroja tutkittiin T-testill\u00e4. Luokka-asteidenv\u00e4lisi\u00e4 eroja tutkittiin yksisuuntaisella varianssianalyysilla. Kaksisuuntaisen varianssianalyysin avulla tutkittiin luokka-asteen sek\u00e4 sukupuolen yh-teys h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisen useuteen. Ryhmittelyanalyysina k\u00e4ytettiin faktorianalyysia.\r\n\r\nPaimion liikunnanopetuksessa esiintyi keskittymisvaikeuksia, passiivisuutta ja sitoutu-mattomuutta, aggressiivisuutta sek\u00e4 auktoriteettivastaisuutta. Keskittymisvaikeudet, passiivisuus ja sitoutumattomuus olivat selv\u00e4sti yleisempi\u00e4 kuin aggressiivisuus ja auk-toriteettivastaisuus. H\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytyminen oli Paimiossa p\u00e4\u00e4asiassa liev\u00e4\u00e4. Edell\u00e4 maini-tuista nelj\u00e4st\u00e4 h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muodosta kolmessa pojilla oli korkeampi keskiarvo kuin tyt\u00f6ill\u00e4. Passiivisuudessa ja sitoutumattomuudessa ei tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla havaittu eroja. 9. luokkalaisilla esiintyi enemm\u00e4n aggressiivisuutta ja auktoriteettivastaisuutta, kuin lukion ensimm\u00e4isen vuoden opiskelijoilla. My\u00f6s 7. luokkalaisilla esiintyi enemm\u00e4n auktoriteettivastaista k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 kuin lukiolaisilla. Suurin osa oppilaista koki ty\u00f6rauhan liikunnantunnilla hyv\u00e4ksi tai eritt\u00e4in hyv\u00e4ksi. Tyt\u00f6t kokivat ty\u00f6rauhan pa-remmaksi kuin pojat. Luokka-asteiden v\u00e4lill\u00e4 ei havaittu eroja ty\u00f6rauhan kokemisessa.\r\n\r\nYleisimm\u00e4t h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muodot olivat Paimiossa jokap\u00e4iv\u00e4isi\u00e4 h\u00e4iri\u00f6it\u00e4, joita tulee aina esiintym\u00e4\u00e4n liikunnanopetuksessa. Osa oppilaiden k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 selittyy oppilaiden itsen\u00e4istymisell\u00e4 ja el\u00e4m\u00e4nvaiheella. T\u00e4rke\u00e4\u00e4 on, ett\u00e4 opettajalla on valmiudet puuttua n\u00e4ihin lieviinkin h\u00e4iri\u00f6ihin.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Veli-Matti Tranberg (vepatran) on 2012-09-15 06:39:19.946040. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-09-15T06:39:20Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201209152414.pdf: 1049121 bytes, checksum: 9086c174e07634476bbf4c660d6caced (MD5)\r\nlicense.html: 5093 bytes, checksum: 7588ab310adca798f6f64d73d7bca316 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-09-15T06:39:20Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201209152414.pdf: 1049121 bytes, checksum: 9086c174e07634476bbf4c660d6caced (MD5)\r\nlicense.html: 5093 bytes, checksum: 7588ab310adca798f6f64d73d7bca316 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kvantitatiivinen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Keskittymisvaikeuksia, passiivisuutta ja sitoutumattomuutta : h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytyminen liikunnanopetuksessa Paimion yl\u00e4koulun ja lukion oppilailla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201209152414", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvantitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-09-15T06:39:20Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Paimio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38550
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:38Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/953ed514-fcda-4741-8728-ef4226890d45\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201209152414.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tranberg, Veli-Matti Keskittymisvaikeuksia, passiivisuutta ja sitoutumattomuutta : häiriökäyttäytyminen liikunnanopetuksessa Paimion yläkoulun ja lukion oppilailla kvantitatiivinen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education Kvantitatiivinen tutkimus 502 käyttäytymishäiriöt käyttäytyminen liikunta opetus yläkoulu lukio Paimio
title Keskittymisvaikeuksia, passiivisuutta ja sitoutumattomuutta : häiriökäyttäytyminen liikunnanopetuksessa Paimion yläkoulun ja lukion oppilailla
title_full Keskittymisvaikeuksia, passiivisuutta ja sitoutumattomuutta : häiriökäyttäytyminen liikunnanopetuksessa Paimion yläkoulun ja lukion oppilailla
title_fullStr Keskittymisvaikeuksia, passiivisuutta ja sitoutumattomuutta : häiriökäyttäytyminen liikunnanopetuksessa Paimion yläkoulun ja lukion oppilailla Keskittymisvaikeuksia, passiivisuutta ja sitoutumattomuutta : häiriökäyttäytyminen liikunnanopetuksessa Paimion yläkoulun ja lukion oppilailla
title_full_unstemmed Keskittymisvaikeuksia, passiivisuutta ja sitoutumattomuutta : häiriökäyttäytyminen liikunnanopetuksessa Paimion yläkoulun ja lukion oppilailla Keskittymisvaikeuksia, passiivisuutta ja sitoutumattomuutta : häiriökäyttäytyminen liikunnanopetuksessa Paimion yläkoulun ja lukion oppilailla
title_short Keskittymisvaikeuksia, passiivisuutta ja sitoutumattomuutta
title_sort keskittymisvaikeuksia passiivisuutta ja sitoutumattomuutta häiriökäyttäytyminen liikunnanopetuksessa paimion yläkoulun ja lukion oppilailla
title_sub häiriökäyttäytyminen liikunnanopetuksessa Paimion yläkoulun ja lukion oppilailla
title_txtP Keskittymisvaikeuksia, passiivisuutta ja sitoutumattomuutta : häiriökäyttäytyminen liikunnanopetuksessa Paimion yläkoulun ja lukion oppilailla
topic kvantitatiivinen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education Kvantitatiivinen tutkimus 502 käyttäytymishäiriöt käyttäytyminen liikunta opetus yläkoulu lukio Paimio
topic_facet 502 Kvantitatiivinen tutkimus Liikuntapedagogiikka Paimio Physical Education Teacher Education kvantitatiivinen käyttäytyminen käyttäytymishäiriöt liikunta lukio opetus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38550 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201209152414
work_keys_str_mv AT tranbergvelimatti keskittymisvaikeuksiapassiivisuuttajasitoutumattomuuttahäiriökäyttäytyminenlii