Användning av inlärningsstilar i svenskundervisning på lågstadiet

Jokaisella oppilaalla on oma tapansa ja tyylinsä oppia parhaiten. Nämä tyylit tulisi ottaa huomioon opetuksen suunnittelussa sekä itse opetuksessa, jotta oppimistulos olisi mahdollisimman hyvä. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, ottavatko opettaja ja opettajaopiskelijat huomioon oppilaide...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Härkönen, Pauliina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:swe
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38541
_version_ 1826225808759324672
author Härkönen, Pauliina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Härkönen, Pauliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Härkönen, Pauliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Härkönen, Pauliina
datasource_str_mv jyx
description Jokaisella oppilaalla on oma tapansa ja tyylinsä oppia parhaiten. Nämä tyylit tulisi ottaa huomioon opetuksen suunnittelussa sekä itse opetuksessa, jotta oppimistulos olisi mahdollisimman hyvä. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, ottavatko opettaja ja opettajaopiskelijat huomioon oppilaidensa erilaiset oppimistyylit sekä mitä he ajattelevat oppimistyyliteorioista. Tarkoituksenani on myös kartoittaa, kuinka paljon opettajat hyödyntävät erilaisia oppimistyylejä opetuksessaan, ovatko he tietoisia omista oppimistyyleistään ja vaikuttavatko ne opetukseen. Lisäksi tutkin suosivatko opettajat jotakin tai joitakin tiettyjä oppimistyylejä opetuksessaan, ja jos, niin miksi. Tutkimusaineistoni koostuu oppituntien observoinneista ja neljästä puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Observoidut tunnit olivat kestoiltaan erimittaisia: kolme 45 minuutin ja kolme 90 minuutin ruotsin oppituntia. Haastattelin yhtä ruotsin kielen opettajaa sekä kolmea ruotsin kielen opettajaopiskelijaa. Käytän aineistoni analysoinnissa sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkimusaineiston suppeuden vuoksi tutkielmani tarkoitus ei ole yleistää, vaan kartoittaa oppimistyylien hyödyntämistä oppitunneilla ja selvittää opettajaopiskelijoiden ja opettajan mielipiteitä ja käsityksiä oppimistyylien käyttämisen hyödystä. Tutkimustuloksistani kävi ilmi, että opettajat suhtautuvat oppimistyyleihin positiivisesti ja ymmärtävät niiden hyödyn ja merkityksen kieltenopettamisessa. Eri oppimistyylien hyödyntäminen mahdollistaa sen, että opetuksessa otetaan huomioon kaikenlaiset oppijat. He eivät suosi tarkoituksenmukaisesti mitään tiettyä oppimistyyliä, vaan hyödyntävät tehtäviä, joissa yhdistyy kaksi tai useampi tyyli. Observoinnin perusteella voidaan todeta, että tunneilla käytettiin eniten auditiivisen ja visuaalisen oppimistyylin yhdistelmätehtäviä.
first_indexed 2012-12-06T00:03:34Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4rk\u00f6nen, Pauliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-09-13T16:01:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-09-13T16:01:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38541", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Jokaisella oppilaalla on oma tapansa ja tyylins\u00e4 oppia parhaiten. N\u00e4m\u00e4 tyylit tulisi ottaa huomioon opetuksen suunnittelussa sek\u00e4 itse opetuksessa, jotta oppimistulos olisi mahdollisimman hyv\u00e4.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, ottavatko opettaja ja opettajaopiskelijat huomioon oppilaidensa erilaiset oppimistyylit sek\u00e4 mit\u00e4 he ajattelevat oppimistyyliteorioista. Tarkoituksenani on my\u00f6s kartoittaa, kuinka paljon opettajat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t erilaisia oppimistyylej\u00e4 opetuksessaan, ovatko he tietoisia omista oppimistyyleist\u00e4\u00e4n ja vaikuttavatko ne opetukseen. Lis\u00e4ksi tutkin suosivatko opettajat jotakin tai joitakin tiettyj\u00e4 oppimistyylej\u00e4 opetuksessaan, ja jos, niin miksi.\n\nTutkimusaineistoni koostuu oppituntien observoinneista ja nelj\u00e4st\u00e4 puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Observoidut tunnit olivat kestoiltaan erimittaisia: kolme 45 minuutin ja kolme 90 minuutin ruotsin oppituntia. Haastattelin yht\u00e4 ruotsin kielen opettajaa sek\u00e4 kolmea ruotsin kielen opettajaopiskelijaa. K\u00e4yt\u00e4n aineistoni analysoinnissa sek\u00e4 kvalitatiivisia ett\u00e4 kvantitatiivisia menetelmi\u00e4.\n\nTutkimusaineiston suppeuden vuoksi tutkielmani tarkoitus ei ole yleist\u00e4\u00e4, vaan kartoittaa oppimistyylien hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 oppitunneilla ja selvitt\u00e4\u00e4 opettajaopiskelijoiden ja opettajan mielipiteit\u00e4 ja k\u00e4sityksi\u00e4 oppimistyylien k\u00e4ytt\u00e4misen hy\u00f6dyst\u00e4.\n\nTutkimustuloksistani k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 opettajat suhtautuvat oppimistyyleihin positiivisesti ja ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t niiden hy\u00f6dyn ja merkityksen kieltenopettamisessa. Eri oppimistyylien hy\u00f6dynt\u00e4minen mahdollistaa sen, ett\u00e4 opetuksessa otetaan huomioon kaikenlaiset oppijat. He eiv\u00e4t suosi tarkoituksenmukaisesti mit\u00e4\u00e4n tietty\u00e4 oppimistyyli\u00e4, vaan hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t teht\u00e4vi\u00e4, joissa yhdistyy kaksi tai useampi tyyli. Observoinnin perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 tunneilla k\u00e4ytettiin eniten auditiivisen ja visuaalisen oppimistyylin yhdistelm\u00e4teht\u00e4vi\u00e4.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Pauliina H\u00e4rk\u00f6nen (pamahark) on 2012-09-13 16:01:45.456206. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-09-13T16:01:47Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201209132403.pdf: 367657 bytes, checksum: aa2b6e2a94c7135b9badd6c633dace59 (MD5)\nlicense.html: 5016 bytes, checksum: 2fda6fb89867a99983140113f047b5a2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-09-13T16:01:47Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201209132403.pdf: 367657 bytes, checksum: aa2b6e2a94c7135b9badd6c633dace59 (MD5)\nlicense.html: 5016 bytes, checksum: 2fda6fb89867a99983140113f047b5a2 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenska spr\u00e5ket", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inl\u00e4rningsstilar", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Anv\u00e4ndning av inl\u00e4rningsstilar i svenskundervisning p\u00e5 l\u00e5gstadiet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201209132403", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-09-13T16:01:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38541
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:34Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1bf7a570-b48c-4704-b489-08892df8b51a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201209132403.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Härkönen, Pauliina Användning av inlärningsstilar i svenskundervisning på lågstadiet svenska språket inlärningsstilar Swedish Ruotsin kieli
title Användning av inlärningsstilar i svenskundervisning på lågstadiet
title_full Användning av inlärningsstilar i svenskundervisning på lågstadiet
title_fullStr Användning av inlärningsstilar i svenskundervisning på lågstadiet Användning av inlärningsstilar i svenskundervisning på lågstadiet
title_full_unstemmed Användning av inlärningsstilar i svenskundervisning på lågstadiet Användning av inlärningsstilar i svenskundervisning på lågstadiet
title_short Användning av inlärningsstilar i svenskundervisning på lågstadiet
title_sort användning av inlärningsstilar i svenskundervisning på lågstadiet
title_txtP Användning av inlärningsstilar i svenskundervisning på lågstadiet
topic svenska språket inlärningsstilar Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish inlärningsstilar svenska språket
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38541 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201209132403
work_keys_str_mv AT härkönenpauliina användningavinlärningsstilarisvenskundervisningpålågstadiet