Jokaiselle tarpeensa mukaan moniarvoisen koulutuspolitiikan yksilöllinen normi

Suomalaisessa perusopetuksessa on toteutettu viimeisten vuosikymmenten aikana muutoksia, jotka vaikuttavat perustavalla tavalla opetuksen sisältöön, muotoon ja tarkoitukseen. Yksilöllisyys ja taloudelliset tavoitteet ovat saaneet entistä keskeisemmän merkityksen koulutuspoliittisen toiminnan osana....

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Alaja, Anni
Muut tekijät: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2009
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38535
_version_ 1826225691156283392
author Alaja, Anni
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Alaja, Anni Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Alaja, Anni Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Alaja, Anni
datasource_str_mv jyx
description Suomalaisessa perusopetuksessa on toteutettu viimeisten vuosikymmenten aikana muutoksia, jotka vaikuttavat perustavalla tavalla opetuksen sisältöön, muotoon ja tarkoitukseen. Yksilöllisyys ja taloudelliset tavoitteet ovat saaneet entistä keskeisemmän merkityksen koulutuspoliittisen toiminnan osana. Kasvatustieteissä on viitattu koulutusjärjestelmän uuteen kehitysvaiheeseen koulutuksen kolmantena aaltona. Kehitys on osa tehokkuuden, valinnanvapauden ja kilpailun nimissä toteutettua julkisen hallinnon uudelleenorganisointia. Tämän tutkimuksen tehtävä on tarkastella koulutuksen kehitystyön saamia diskursiivisia muotoja vapauden, hyvinvoinnin ja tasa-arvon suhteen. Yksilölliset käytännöt ovat historiallisesti esiintyneet tasa-arvon tavoitteen vastaisina – nyt niistä on kuitenkin tullut sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ehto. Millä tapaa koulutuksellisen tasaarvon uusi diskurssi rakentuu suhteessa peruskoulun historiaan ja perusopetusta sittemmin kohdanneeseen uusliberalistiseen kehitystyöhön? Lähestyn aihetta diskurssianalyysin keinoin pyrkien kuvaamaan koulutuksellisen keskustelun poliittista ja hallinnallista luonnetta. Tutkimusaineistonani on hallituskausittain ilmestyvä Koulutuksen kehittämissuunnitelma vuosina 2003-2008 ja 2007-2012. Kehittämissuunnitelmat ilmentävät koulutuksen kolmannelle vaiheelle ominaisia arvoja: yksilöllisyyden, jouston ja valinnanvapauden ihanteita. Toisaalta ne pyrkivät ylläpitämään hyvinvointivaltioon ja peruskoulun historiaan keskeisellä tavalla liittyviä tasa-arvon ja sosiaalisen hyvinvoinnin tavoitteita. Koulutuspolitiikan käytännöt rakentuvat koulutuksen kehittämissuunnitelmissa pedagogiselle ja terapeuttiselle tavoitteelle. Yksilölliset tarpeet, mahdollisuudet ja kyvyt ohjaavat suunnitelmissa opetuksen sisältöä ja muotoa. Koulutuksellista tasa-arvoa tarkastellaan kehitystyössä yhteisen asteikon ja vertailun sijaan yksilöllisistä lähtökohdista. Koulutuksen uusi normi ei rakennu kansalliselle tavoitteelle tai muodolliselle oppimäärälle, vaan oppilaan yksilöllisistä ominaisuuksista johdetuille toiminnan ehdoille. Toisaalta oppilas ja kouluyhteisö tuodaan kehittämissuunnitelmissa osaksi sosiaali- ja talouspoliittista toiminnan kenttää. Koulutuksen kehittäminen perustuu erilaisille yhteiskunnallisille tavoitteille, kuten syrjäytymisen ehkäisylle tai työmarkkinoiden tarpeiden täyttämiselle. Yksilölliset rakenteet syntyvät osana tätä sosiaalista ja taloudellista kehitystyötä; niistä tulee koulutuksen kehittämissuunnitelmissa taloudellisen menestyksen ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edellytys. Oppilas tuodaan koulutuksen kehittämissuunnitelmissa osaksi yhteiskunnallista kehitystyötä yksilöllisten tarpeiden, mahdollisuuksien ja rajoitteidensa kautta.
first_indexed 2023-03-22T09:59:03Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Alaja, Anni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-09-13T05:43:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-09-13T05:43:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1226722", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38535", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomalaisessa perusopetuksessa on toteutettu viimeisten vuosikymmenten aikana\nmuutoksia, jotka vaikuttavat perustavalla tavalla opetuksen sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n, muotoon ja\ntarkoitukseen. Yksil\u00f6llisyys ja taloudelliset tavoitteet ovat saaneet entist\u00e4 keskeisemm\u00e4n\nmerkityksen koulutuspoliittisen toiminnan osana. Kasvatustieteiss\u00e4 on viitattu\nkoulutusj\u00e4rjestelm\u00e4n uuteen kehitysvaiheeseen koulutuksen kolmantena aaltona. Kehitys\non osa tehokkuuden, valinnanvapauden ja kilpailun nimiss\u00e4 toteutettua julkisen hallinnon\nuudelleenorganisointia. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4 on tarkastella koulutuksen kehitysty\u00f6n\nsaamia diskursiivisia muotoja vapauden, hyvinvoinnin ja tasa-arvon suhteen. Yksil\u00f6lliset\nk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t ovat historiallisesti esiintyneet tasa-arvon tavoitteen vastaisina \u2013 nyt niist\u00e4 on\nkuitenkin tullut sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ehto. Mill\u00e4 tapaa koulutuksellisen tasaarvon\nuusi diskurssi rakentuu suhteessa peruskoulun historiaan ja perusopetusta sittemmin\nkohdanneeseen uusliberalistiseen kehitysty\u00f6h\u00f6n? L\u00e4hestyn aihetta diskurssianalyysin\nkeinoin pyrkien kuvaamaan koulutuksellisen keskustelun poliittista ja hallinnallista\nluonnetta.\nTutkimusaineistonani on hallituskausittain ilmestyv\u00e4 Koulutuksen kehitt\u00e4missuunnitelma\nvuosina 2003-2008 ja 2007-2012. Kehitt\u00e4missuunnitelmat ilment\u00e4v\u00e4t koulutuksen\nkolmannelle vaiheelle ominaisia arvoja: yksil\u00f6llisyyden, jouston ja valinnanvapauden\nihanteita. Toisaalta ne pyrkiv\u00e4t yll\u00e4pit\u00e4m\u00e4\u00e4n hyvinvointivaltioon ja peruskoulun historiaan\nkeskeisell\u00e4 tavalla liittyvi\u00e4 tasa-arvon ja sosiaalisen hyvinvoinnin tavoitteita.\nKoulutuspolitiikan k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t rakentuvat koulutuksen kehitt\u00e4missuunnitelmissa\npedagogiselle ja terapeuttiselle tavoitteelle. Yksil\u00f6lliset tarpeet, mahdollisuudet ja kyvyt\nohjaavat suunnitelmissa opetuksen sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 ja muotoa. Koulutuksellista tasa-arvoa\ntarkastellaan kehitysty\u00f6ss\u00e4 yhteisen asteikon ja vertailun sijaan yksil\u00f6llisist\u00e4 l\u00e4ht\u00f6kohdista.\nKoulutuksen uusi normi ei rakennu kansalliselle tavoitteelle tai muodolliselle\noppim\u00e4\u00e4r\u00e4lle, vaan oppilaan yksil\u00f6llisist\u00e4 ominaisuuksista johdetuille toiminnan ehdoille.\nToisaalta oppilas ja kouluyhteis\u00f6 tuodaan kehitt\u00e4missuunnitelmissa osaksi sosiaali- ja\ntalouspoliittista toiminnan kentt\u00e4\u00e4. Koulutuksen kehitt\u00e4minen perustuu erilaisille\nyhteiskunnallisille tavoitteille, kuten syrj\u00e4ytymisen ehk\u00e4isylle tai ty\u00f6markkinoiden\ntarpeiden t\u00e4ytt\u00e4miselle. Yksil\u00f6lliset rakenteet syntyv\u00e4t osana t\u00e4t\u00e4 sosiaalista ja taloudellista\nkehitysty\u00f6t\u00e4; niist\u00e4 tulee koulutuksen kehitt\u00e4missuunnitelmissa taloudellisen menestyksen\nja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edellytys. Oppilas tuodaan koulutuksen\nkehitt\u00e4missuunnitelmissa osaksi yhteiskunnallista kehitysty\u00f6t\u00e4 yksil\u00f6llisten tarpeiden,\nmahdollisuuksien ja rajoitteidensa kautta.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hilla M\u00e4kel\u00e4 (himiirma) on 2012-09-13 05:43:30.742188. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-09-13T05:43:31Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201209132398.pdf: 400187 bytes, checksum: dc8807acbc9aa92e0e7d2dd01bfe0ff5 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-09-13T05:43:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201209132398.pdf: 400187 bytes, checksum: dc8807acbc9aa92e0e7d2dd01bfe0ff5 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2009", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutuspolitiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perusopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tasa-arvo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uusliberalismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "normi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Jokaiselle tarpeensa mukaan : moniarvoisen koulutuspolitiikan yksil\u00f6llinen normi", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Moniarvoisen koulutuspolitiikan yksil\u00f6llinen normi", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201209132398", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Valtio-oppi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Political Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-09-13T05:43:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "208", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutuspolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uusliberalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "normit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38535
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:20Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Alaja, Anni Jokaiselle tarpeensa mukaan : moniarvoisen koulutuspolitiikan yksilöllinen normi koulutuspolitiikka perusopetus tasa-arvo uusliberalismi normi Valtio-oppi Political Science Diskurssianalyysi 208 normit
title Jokaiselle tarpeensa mukaan : moniarvoisen koulutuspolitiikan yksilöllinen normi
title_alt Moniarvoisen koulutuspolitiikan yksilöllinen normi
title_full Jokaiselle tarpeensa mukaan : moniarvoisen koulutuspolitiikan yksilöllinen normi
title_fullStr Jokaiselle tarpeensa mukaan : moniarvoisen koulutuspolitiikan yksilöllinen normi Jokaiselle tarpeensa mukaan : moniarvoisen koulutuspolitiikan yksilöllinen normi
title_full_unstemmed Jokaiselle tarpeensa mukaan : moniarvoisen koulutuspolitiikan yksilöllinen normi Jokaiselle tarpeensa mukaan : moniarvoisen koulutuspolitiikan yksilöllinen normi
title_short Jokaiselle tarpeensa mukaan
title_sort jokaiselle tarpeensa mukaan moniarvoisen koulutuspolitiikan yksilöllinen normi
title_sub moniarvoisen koulutuspolitiikan yksilöllinen normi
title_txtP Jokaiselle tarpeensa mukaan : moniarvoisen koulutuspolitiikan yksilöllinen normi
topic koulutuspolitiikka perusopetus tasa-arvo uusliberalismi normi Valtio-oppi Political Science Diskurssianalyysi 208 normit
topic_facet 208 Diskurssianalyysi Political Science Valtio-oppi koulutuspolitiikka normi normit perusopetus tasa-arvo uusliberalismi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38535 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201209132398
work_keys_str_mv AT alajaanni jokaiselletarpeensamukaanmoniarvoisenkoulutuspolitiikanyksilöllinennormi