Opettajan vuorovaikutustyylien yhteys lasten koulussa käyttämiin työskentelytapoihin

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhtäältä opettajan vuorovaikutustyylien; lämpö, behavioraalinen kontrolli ja psykologinen kontrolli yhteyttä lasten koulussa käyttämiin työskentelytapoihin ja toisaalta lasten työskentelytapojen yhteyttä opettajan vuorovaikutustyyleihin. Tutkimuksessa selvitet...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rautio, Eveliina
Muut tekijät: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38486
_version_ 1828193130987388928
author Rautio, Eveliina
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rautio, Eveliina Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rautio, Eveliina Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rautio, Eveliina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhtäältä opettajan vuorovaikutustyylien; lämpö, behavioraalinen kontrolli ja psykologinen kontrolli yhteyttä lasten koulussa käyttämiin työskentelytapoihin ja toisaalta lasten työskentelytapojen yhteyttä opettajan vuorovaikutustyyleihin. Tutkimuksessa selvitettiin myös tyttöjen ja poikien mahdollisia eroja vuorovaikutustyylien ja työskentelytapojen välisissä yhteyksissä. Tutkittavina oli 152 ekaluokkalaista (79 tyttöä, 73 poikaa) opettajineen Porin, Lappeenrannan ja Mikkelin kunnista. Tutkimus on osa laajempaa vanhemmat, opettajat ja lapsen oppiminen – tutkimushanketta (VALO). Tutkimus toteutettiin pitkittäistutkimuksena ensimmäisen kouluvuoden aikana. Lasten työskentelytapoja arvioitiin käyttämällä tutkija-arviota ja lapsen haastattelua. Opettajien vuorovaikutustyylejä arvioitiin käyttämällä päiväkirjamenetelmää, jossa opettaja raportoi vuorovaikutuksestaan oppilaan kanssa. Tulokset osoittivat hypoteesien vastaisesti, että opettajan osoittama lämpö selitti lapsen myöhempää ahdistuneisuutta ja avutonta työskentelytapaa. Tyttöjen ja poikien välillä ei havaittu eroja näiden tulosten suhteen. Kuitenkin poikien avuttomuus näytti myös lisäävän opettajan lämpöä, joten heillä avuttomuuden ja lämmön välinen suhde oli kaksisuuntainen. Tulokset ovat yllättäviä, joten niiden toistaminen uudella tutkimuksella on tarpeen. Opettajan vuorovaikutuksessa osoittaman lämpimyyden lisääntymistä ensimmäisen kouluvuoden aikana selitti myös pojan positiivinen suhtautuminen omaan osaamiseensa syksyllä. Avuttomuus Lapsen avuttomuus puolestaan vähensi opettajan myöhemmin häntä kohtaan osoittamaa behavioraalista kontrollia. Psykologinen kontrolli ei tuottanut merkitseviä tuloksia ollenkaan, mihin saattoi vaikuttaa jakauman vinous tai se, että behavioraalinen ja psykologinen kontrolli korreloivat keskenään.
first_indexed 2023-03-22T09:58:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Rautio, Eveliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-09-06T12:53:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-09-06T12:53:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1225379", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38486", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 yht\u00e4\u00e4lt\u00e4 opettajan vuorovaikutustyylien; l\u00e4mp\u00f6, behavioraalinen kontrolli ja psykologinen kontrolli yhteytt\u00e4 lasten koulussa k\u00e4ytt\u00e4miin ty\u00f6skentelytapoihin ja toisaalta lasten ty\u00f6skentelytapojen yhteytt\u00e4 opettajan vuorovaikutustyyleihin. Tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6s tytt\u00f6jen ja poikien mahdollisia eroja vuorovaikutustyylien ja ty\u00f6skentelytapojen v\u00e4lisiss\u00e4 yhteyksiss\u00e4. Tutkittavina oli 152 ekaluokkalaista (79 tytt\u00f6\u00e4, 73 poikaa) opettajineen Porin, Lappeenrannan ja Mikkelin kunnista. Tutkimus on osa laajempaa vanhemmat, opettajat ja lapsen oppiminen \u2013 tutkimushanketta (VALO). Tutkimus toteutettiin pitkitt\u00e4istutkimuksena ensimm\u00e4isen kouluvuoden aikana. Lasten ty\u00f6skentelytapoja arvioitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 tutkija-arviota ja lapsen haastattelua. Opettajien vuorovaikutustyylej\u00e4 arvioitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kirjamenetelm\u00e4\u00e4, jossa opettaja raportoi vuorovaikutuksestaan oppilaan kanssa. Tulokset osoittivat hypoteesien vastaisesti, ett\u00e4 opettajan osoittama l\u00e4mp\u00f6 selitti lapsen my\u00f6hemp\u00e4\u00e4 ahdistuneisuutta ja avutonta ty\u00f6skentelytapaa. Tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4 ei havaittu eroja n\u00e4iden tulosten suhteen. Kuitenkin poikien avuttomuus n\u00e4ytti my\u00f6s lis\u00e4\u00e4v\u00e4n opettajan l\u00e4mp\u00f6\u00e4, joten heill\u00e4 avuttomuuden ja l\u00e4mm\u00f6n v\u00e4linen suhde oli kaksisuuntainen. Tulokset ovat yll\u00e4tt\u00e4vi\u00e4, joten niiden toistaminen uudella tutkimuksella on tarpeen. Opettajan vuorovaikutuksessa osoittaman l\u00e4mpimyyden lis\u00e4\u00e4ntymist\u00e4 ensimm\u00e4isen kouluvuoden aikana selitti my\u00f6s pojan positiivinen suhtautuminen omaan osaamiseensa syksyll\u00e4. Avuttomuus Lapsen avuttomuus puolestaan v\u00e4hensi opettajan my\u00f6hemmin h\u00e4nt\u00e4 kohtaan osoittamaa behavioraalista kontrollia. Psykologinen kontrolli ei tuottanut merkitsevi\u00e4 tuloksia ollenkaan, mihin saattoi vaikuttaa jakauman vinous tai se, ett\u00e4 behavioraalinen ja psykologinen kontrolli korreloivat kesken\u00e4\u00e4n.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eveliina Rautio (evsimara) on 2012-09-06 12:53:37.772483. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-09-06T12:53:38Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201209062339.pdf: 389107 bytes, checksum: 95714d6bd6769ba4b7bf2374576534ea (MD5)\r\nlicense.html: 5025 bytes, checksum: 8fd538e2aed262312c4909820d0d767c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-09-06T12:53:38Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201209062339.pdf: 389107 bytes, checksum: 95714d6bd6769ba4b7bf2374576534ea (MD5)\r\nlicense.html: 5025 bytes, checksum: 8fd538e2aed262312c4909820d0d767c (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutustyylit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4mp\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "behavioraalinen kontrolli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykologinen kontrolli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6skentelytavat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ahdistuneisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "avuttomuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "positiivinen suhtautuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "negatiivinen suhtautuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan vuorovaikutustyylien yhteys lasten koulussa k\u00e4ytt\u00e4miin ty\u00f6skentelytapoihin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201209062339", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-09-06T12:53:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kontrolli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38486
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:38Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/aba28e79-3d40-4b84-8d3d-8318ffa8e2ae\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201209062339.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rautio, Eveliina Opettajan vuorovaikutustyylien yhteys lasten koulussa käyttämiin työskentelytapoihin vuorovaikutustyylit lämpö behavioraalinen kontrolli psykologinen kontrolli työskentelytavat ahdistuneisuus avuttomuus positiivinen suhtautuminen negatiivinen suhtautuminen Psykologia Psychology 202 vuorovaikutus kontrolli lapset koulu
title Opettajan vuorovaikutustyylien yhteys lasten koulussa käyttämiin työskentelytapoihin
title_full Opettajan vuorovaikutustyylien yhteys lasten koulussa käyttämiin työskentelytapoihin
title_fullStr Opettajan vuorovaikutustyylien yhteys lasten koulussa käyttämiin työskentelytapoihin Opettajan vuorovaikutustyylien yhteys lasten koulussa käyttämiin työskentelytapoihin
title_full_unstemmed Opettajan vuorovaikutustyylien yhteys lasten koulussa käyttämiin työskentelytapoihin Opettajan vuorovaikutustyylien yhteys lasten koulussa käyttämiin työskentelytapoihin
title_short Opettajan vuorovaikutustyylien yhteys lasten koulussa käyttämiin työskentelytapoihin
title_sort opettajan vuorovaikutustyylien yhteys lasten koulussa käyttämiin työskentelytapoihin
title_txtP Opettajan vuorovaikutustyylien yhteys lasten koulussa käyttämiin työskentelytapoihin
topic vuorovaikutustyylit lämpö behavioraalinen kontrolli psykologinen kontrolli työskentelytavat ahdistuneisuus avuttomuus positiivinen suhtautuminen negatiivinen suhtautuminen Psykologia Psychology 202 vuorovaikutus kontrolli lapset koulu
topic_facet 202 Psychology Psykologia ahdistuneisuus avuttomuus behavioraalinen kontrolli kontrolli koulu lapset lämpö negatiivinen suhtautuminen positiivinen suhtautuminen psykologinen kontrolli työskentelytavat vuorovaikutus vuorovaikutustyylit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38486 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201209062339
work_keys_str_mv AT rautioeveliina opettajanvuorovaikutustyylienyhteyslastenkoulussakäyttämiintyöskentelytapoihin