Kohti yhteistä ymmärrystä koulukuraattorin ja opinto-ohjaajan dialoginen tie kohti nivelvaiheiden toimintamalleja

Tutkimus tarkastelee ja selkiyttää kahden eri sektorin alaisuudessa toimivan ohjauksen ammattilaisen toimintaa, työnjakoa ja varhaisen puuttumisen malleja koulussa. Tutkimuksessa käytetään toimintatutkimuksen metodeja ja tarkastellaan dialogisen yhteistyön kehittymistä Isaacsin teorian valossa. Tutk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ylistenniemi-Mustalahti, Sanna, Peltomaa, Pilvi
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38481
_version_ 1826225690028015616
author Ylistenniemi-Mustalahti, Sanna Peltomaa, Pilvi
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ylistenniemi-Mustalahti, Sanna Peltomaa, Pilvi Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ylistenniemi-Mustalahti, Sanna Peltomaa, Pilvi Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ylistenniemi-Mustalahti, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus tarkastelee ja selkiyttää kahden eri sektorin alaisuudessa toimivan ohjauksen ammattilaisen toimintaa, työnjakoa ja varhaisen puuttumisen malleja koulussa. Tutkimuksessa käytetään toimintatutkimuksen metodeja ja tarkastellaan dialogisen yhteistyön kehittymistä Isaacsin teorian valossa. Tutkimus on parityö. Opinto-ohjaajan ohjauksen piiriin katsotaan yleensä kuuluvan koulunkäynnin, jatko-opintojen, kurssivalintojen, ammatinvalinnan ym. ohjauksesta vastaaminen. Kuraattorin toimenkuvaan kuuluvat sen sijaan elämänhallintaan, kiusaamiseen, kavereihin sekä yleensä lastensuojeluun liittyvät seikat ja keskustelut. Tällainen jaottelu on kuitenkin liian yksipuolinen. Kuraattori on opinto-ohjaajan ohella nuoren elämän selkiyttäjä, jonka ratkottavaksi tuodaan kaikenlaisia pulmia. Luottamuksellinen ja aktiivinen yhteistyö näiden kahden toimijan välillä mahdollistaa nuoren elämän kokonaisvaltaisen hahmottamisen ja nopean puuttumisen laajalla sektorilla. Työn rajapintojen kartoittamisella vältytään työn päällekkäisyydeltä. Perusturvatoimen ja koulutoimen lainsäädäntö on vaitiolovelvollisuuksineen katsottu olevan työtä vaikeuttava tekijä. Kuitenkin tutkimuksen myötä on huomattu, että mikäli luottamus ammattilaisten välillä on kunnossa, voidaan nykyisenkin lainsäädännön piirissä toimia. Luottamuksella tarkoitetaan sitä, että kumpikin toimija voi olla varma siitä, että opetuksen asianmukaisen järjestämisen kannalta oleellinen tieto jaetaan oppilashuoltotyöryhmässä. Dialogin myötä toimintamallit hahmottuvat nuoren elämän kokonaisuutta ja tarpeita palvelevaksi kentäksi. Tutkimuksen aineistona on käytetty kuraattorin ja opinto-ohjaajan päiväkirjoja sekä dialogisten keskustelujen muistiinpanoja vuosilta 2004-2008. Työtä tehdessä selkiintyi, että molemmat ohjauksen ammattilaiset käsittävät työnsä parhaiten konstruktivistisen viitekehyksen kautta ja miten paljon opinto-ohjaajan ja kuraattorin työssä on yhteisiä nimittäjiä, vaikka molemmilla on myös täysin itsenäinen toisesta riippumaton sektorinsa. Kuitenkin dialogiseen yhteistyöhön kiinni pääsemiseksi on tehtävä enemmän työtä kuin mitä nykyiset aikaresurssit kunnissa antavat asiantuntijoille myöden. Dialogin kautta synnytetty yhteistyö kuitenkin tuo toimintaan resursseja, jotka kannattaisi käyttää hyödyksi. Ennaltaehkäisevään työhön panostaminen tuo suuremmat säästöt kuin toimiminen pakkotilanteiden edessä.
first_indexed 2023-03-22T09:59:17Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ylistenniemi-Mustalahti, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Peltomaa, Pilvi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-09-06T11:23:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-09-06T11:23:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1225274", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38481", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus tarkastelee ja selkiytt\u00e4\u00e4 kahden eri sektorin alaisuudessa toimivan ohjauksen ammattilaisen toimintaa, ty\u00f6njakoa ja varhaisen puuttumisen malleja koulussa. Tutkimuksessa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n toimintatutkimuksen metodeja ja tarkastellaan dialogisen yhteisty\u00f6n kehittymist\u00e4 Isaacsin teorian valossa. Tutkimus on parity\u00f6.\nOpinto-ohjaajan ohjauksen piiriin katsotaan yleens\u00e4 kuuluvan koulunk\u00e4ynnin, jatko-opintojen, kurssivalintojen, ammatinvalinnan ym. ohjauksesta vastaaminen. Kuraattorin toimenkuvaan kuuluvat sen sijaan el\u00e4m\u00e4nhallintaan, kiusaamiseen, kavereihin sek\u00e4 yleens\u00e4 lastensuojeluun liittyv\u00e4t seikat ja keskustelut. T\u00e4llainen jaottelu on kuitenkin liian yksipuolinen. Kuraattori on opinto-ohjaajan ohella nuoren el\u00e4m\u00e4n selkiytt\u00e4j\u00e4, jonka ratkottavaksi tuodaan kaikenlaisia pulmia. Luottamuksellinen ja aktiivinen yhteisty\u00f6 n\u00e4iden kahden toimijan v\u00e4lill\u00e4 mahdollistaa nuoren el\u00e4m\u00e4n kokonaisvaltaisen hahmottamisen ja nopean puuttumisen laajalla sektorilla. Ty\u00f6n rajapintojen kartoittamisella v\u00e4ltyt\u00e4\u00e4n ty\u00f6n p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isyydelt\u00e4.\nPerusturvatoimen ja koulutoimen lains\u00e4\u00e4d\u00e4nt\u00f6 on vaitiolovelvollisuuksineen katsottu olevan ty\u00f6t\u00e4 vaikeuttava tekij\u00e4. Kuitenkin tutkimuksen my\u00f6t\u00e4 on huomattu, ett\u00e4 mik\u00e4li luottamus ammattilaisten v\u00e4lill\u00e4 on kunnossa, voidaan nykyisenkin lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6n piiriss\u00e4 toimia. Luottamuksella tarkoitetaan sit\u00e4, ett\u00e4 kumpikin toimija voi olla varma siit\u00e4, ett\u00e4 opetuksen asianmukaisen j\u00e4rjest\u00e4misen kannalta oleellinen tieto jaetaan oppilashuoltoty\u00f6ryhm\u00e4ss\u00e4. Dialogin my\u00f6t\u00e4 toimintamallit hahmottuvat nuoren el\u00e4m\u00e4n kokonaisuutta ja tarpeita palvelevaksi kent\u00e4ksi.\nTutkimuksen aineistona on k\u00e4ytetty kuraattorin ja opinto-ohjaajan p\u00e4iv\u00e4kirjoja sek\u00e4 dialogisten keskustelujen muistiinpanoja vuosilta 2004-2008. Ty\u00f6t\u00e4 tehdess\u00e4 selkiintyi, ett\u00e4 molemmat ohjauksen ammattilaiset k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4t ty\u00f6ns\u00e4 parhaiten konstruktivistisen viitekehyksen kautta ja miten paljon opinto-ohjaajan ja kuraattorin ty\u00f6ss\u00e4 on yhteisi\u00e4 nimitt\u00e4ji\u00e4, vaikka molemmilla on my\u00f6s t\u00e4ysin itsen\u00e4inen toisesta riippumaton sektorinsa. Kuitenkin dialogiseen yhteisty\u00f6h\u00f6n kiinni p\u00e4\u00e4semiseksi on teht\u00e4v\u00e4 enemm\u00e4n ty\u00f6t\u00e4 kuin mit\u00e4 nykyiset aikaresurssit kunnissa antavat asiantuntijoille my\u00f6den. Dialogin kautta synnytetty yhteisty\u00f6 kuitenkin tuo toimintaan resursseja, jotka kannattaisi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hy\u00f6dyksi. Ennaltaehk\u00e4isev\u00e4\u00e4n ty\u00f6h\u00f6n panostaminen tuo suuremmat s\u00e4\u00e4st\u00f6t kuin toimiminen pakkotilanteiden edess\u00e4.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hilla M\u00e4kel\u00e4 (himiirma) on 2012-09-06 11:23:05.364054. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-09-06T11:23:05Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201209062334.pdf: 653174 bytes, checksum: 83261a4dbf015ca9d4b8f5ceda625c80 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-09-06T11:23:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201209062334.pdf: 653174 bytes, checksum: 83261a4dbf015ca9d4b8f5ceda625c80 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2009", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "96 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dialogi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opinto-ohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulukuraattori", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moniammatillisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "konstruktivismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nivel-vaiheet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kohti yhteist\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 : koulukuraattorin ja opinto-ohjaajan dialoginen tie kohti nivelvaiheiden toimintamalleja", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Koulukuraattorin ja opinto-ohjaajan dialoginen tie kohti nivelvaiheiden toimintamalleja", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201209062334", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-09-06T11:23:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dialogi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukuraattorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konstruktivismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38481
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:27Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ylistenniemi-Mustalahti, Sanna Peltomaa, Pilvi Kohti yhteistä ymmärrystä : koulukuraattorin ja opinto-ohjaajan dialoginen tie kohti nivelvaiheiden toimintamalleja dialogi opinto-ohjaus koulukuraattori moniammatillisuus konstruktivismi nivel-vaiheet Sosiaalityö Social Work 210 opinto-ohjaajat koulukuraattorit siirtymävaihe
title Kohti yhteistä ymmärrystä : koulukuraattorin ja opinto-ohjaajan dialoginen tie kohti nivelvaiheiden toimintamalleja
title_alt Koulukuraattorin ja opinto-ohjaajan dialoginen tie kohti nivelvaiheiden toimintamalleja
title_full Kohti yhteistä ymmärrystä : koulukuraattorin ja opinto-ohjaajan dialoginen tie kohti nivelvaiheiden toimintamalleja
title_fullStr Kohti yhteistä ymmärrystä : koulukuraattorin ja opinto-ohjaajan dialoginen tie kohti nivelvaiheiden toimintamalleja Kohti yhteistä ymmärrystä : koulukuraattorin ja opinto-ohjaajan dialoginen tie kohti nivelvaiheiden toimintamalleja
title_full_unstemmed Kohti yhteistä ymmärrystä : koulukuraattorin ja opinto-ohjaajan dialoginen tie kohti nivelvaiheiden toimintamalleja Kohti yhteistä ymmärrystä : koulukuraattorin ja opinto-ohjaajan dialoginen tie kohti nivelvaiheiden toimintamalleja
title_short Kohti yhteistä ymmärrystä
title_sort kohti yhteistä ymmärrystä koulukuraattorin ja opinto ohjaajan dialoginen tie kohti nivelvaiheiden toimintamalleja
title_sub koulukuraattorin ja opinto-ohjaajan dialoginen tie kohti nivelvaiheiden toimintamalleja
title_txtP Kohti yhteistä ymmärrystä : koulukuraattorin ja opinto-ohjaajan dialoginen tie kohti nivelvaiheiden toimintamalleja
topic dialogi opinto-ohjaus koulukuraattori moniammatillisuus konstruktivismi nivel-vaiheet Sosiaalityö Social Work 210 opinto-ohjaajat koulukuraattorit siirtymävaihe
topic_facet 210 Social Work Sosiaalityö dialogi konstruktivismi koulukuraattori koulukuraattorit moniammatillisuus nivel-vaiheet opinto-ohjaajat opinto-ohjaus siirtymävaihe
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38481 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201209062334
work_keys_str_mv AT ylistenniemimustalahtisanna kohtiyhteistäymmärrystäkoulukuraattorinjaopintoohjaajandialoginentie