Opettajan emootiot ja toimintatavat ja oppilaan oppiainekohtainen oppimismotivaatio 1. kouluvuoden aikana

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajan emootioiden ja toimintatapojen ja oppilaan oppiainekohtaisen oppimismotivaation välisiä vastavuoroisia yhteyksiä ensimmäisen kouluvuoden aikana. Tutkimus toteutettiin osana laajempaa Vanhemmat, opettajat ja lapsen oppiminen -tutkimushanketta, j...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Puumala, Johanna
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38473
_version_ 1828193130979000320
author Puumala, Johanna
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Puumala, Johanna Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Puumala, Johanna Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Puumala, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajan emootioiden ja toimintatapojen ja oppilaan oppiainekohtaisen oppimismotivaation välisiä vastavuoroisia yhteyksiä ensimmäisen kouluvuoden aikana. Tutkimus toteutettiin osana laajempaa Vanhemmat, opettajat ja lapsen oppiminen -tutkimushanketta, jossa seurattiin lasten oppimismotivaation ja koulutaitojen kehitystä perhe- ja kouluympäristöissä ensimmäisen kouluvuoden aikana vuosina 2006–2009. Tutkimuksessa oli mukana 152 oppilasta ja heidän opettajansa, joilta kerättiin tutkimusaineisto ensimmäisen luokan syksyllä ja keväällä. Oppilaiden oppiainekohtaista oppimismotivaatiota tarkasteltiin lukemiseen ja laskemiseen liittyvien mieltymysten kautta. Opettajien emootioita ja toimintaa oppimistilanteissa arvioitiin viikon ajan päiväkirjamenetelmää hyödyntäen. Tilastollisena analyysimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin hierarkkista regressioanalyysiä. Tutkimustulokset osoittivat, että opettajan oppimistilanteissa kokemat emootiot olivat yhteydessä oppilaan oppimismotivaation kehittymiseen ensimmäisen kouluvuoden aikana. Opettajan positiiviset tunteet heijastuivat myönteisesti oppilaan myöhempään matematiikkaan liittyvään motivaatioon ja negatiiviset tunteet taas kielteisesti erityisesti tyttöjen lukemiseen liittyvään motivaatioon. Sen sijaan opettajan toiminnalla ei ollut merkitsevää yhteyttä oppilaan oppimismotivaation kehittymiseen. Edelleen tulokset osoittivat, että oppilaan oppiainekohtainen oppimismotivaatio ensimmäisen kouluvuoden syksyllä selitti opettajan emootioita ja toimintaa oppimis- ja vuorovaikutustilanteissa myöhemmin kouluvuoden aikana. Ensinnäkin mitä motivoituneempi oppilas oli lukemiseen syksyllä, sitä enemmän opettaja koki myönteisiä tunteita oppilaan onnistuessa keväällä. Lisäksi oppilaan oppimismotivaatio syksyllä ennusti opettajan käyttämän rohkaisun määrää keväällä: opettaja näytti rohkaisevan vähemmän lukemiseen motivoituneita tyttöjä ja enemmän matematiikkaan motivoituneita poikia. Tulokset osoittavat myös, että oppilaan lukumotivaatio oli viitteellisesti yhteydessä opettajan avunantoon: mitä motivoituneempi oppilas oli lukemiseen ensimmäisen kouluvuoden syksyllä, sitä vähemmän opettaja tarjosi hänelle apua keväällä. Yhteenvetona voidaan todeta, että oppilaan ja opettajan välisellä vuorovaikutuksella on mitä todennäköisimmin keskeinen merkitys lapsen oppimismotivaation kehittymisessä. Koska opettajan emootioiden ja toimintatapojen ja oppilaan oppiainekohtaisen oppimismotivaation väliltä on löydettävissä vastavuoroisia yhteyksiä, näiden yhteyksien tunnistaminen ja huomioiminen arjen oppimistilanteissa koulutaipaleen alkumetreiltä lähtien on ensiarvoisen tärkeää.
first_indexed 2023-03-22T09:58:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Puumala, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-09-06T08:31:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-09-06T08:31:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1225365", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38473", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 opettajan emootioiden ja toimintatapojen ja oppilaan oppiainekohtaisen oppimismotivaation v\u00e4lisi\u00e4 vastavuoroisia yhteyksi\u00e4 ensimm\u00e4isen kouluvuoden aikana. Tutkimus toteutettiin osana laajempaa Vanhemmat, opettajat ja lapsen oppiminen -tutkimushanketta, jossa seurattiin lasten oppimismotivaation ja koulutaitojen kehityst\u00e4 perhe- ja kouluymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 ensimm\u00e4isen kouluvuoden aikana vuosina 2006\u20132009. Tutkimuksessa oli mukana 152 oppilasta ja heid\u00e4n opettajansa, joilta ker\u00e4ttiin tutkimusaineisto ensimm\u00e4isen luokan syksyll\u00e4 ja kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. Oppilaiden oppiainekohtaista oppimismotivaatiota tarkasteltiin lukemiseen ja laskemiseen liittyvien mieltymysten kautta. Opettajien emootioita ja toimintaa oppimistilanteissa arvioitiin viikon ajan p\u00e4iv\u00e4kirjamenetelm\u00e4\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. Tilastollisena analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytettiin hierarkkista regressioanalyysi\u00e4. Tutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajan oppimistilanteissa kokemat emootiot olivat yhteydess\u00e4 oppilaan oppimismotivaation kehittymiseen ensimm\u00e4isen kouluvuoden aikana. Opettajan positiiviset tunteet heijastuivat my\u00f6nteisesti oppilaan my\u00f6hemp\u00e4\u00e4n matematiikkaan liittyv\u00e4\u00e4n motivaatioon ja negatiiviset tunteet taas kielteisesti erityisesti tytt\u00f6jen lukemiseen liittyv\u00e4\u00e4n motivaatioon. Sen sijaan opettajan toiminnalla ei ollut merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4 oppilaan oppimismotivaation kehittymiseen. Edelleen tulokset osoittivat, ett\u00e4 oppilaan oppiainekohtainen oppimismotivaatio ensimm\u00e4isen kouluvuoden syksyll\u00e4 selitti opettajan emootioita ja toimintaa oppimis- ja vuorovaikutustilanteissa my\u00f6hemmin kouluvuoden aikana. Ensinn\u00e4kin mit\u00e4 motivoituneempi oppilas oli lukemiseen syksyll\u00e4, sit\u00e4 enemm\u00e4n opettaja koki my\u00f6nteisi\u00e4 tunteita oppilaan onnistuessa kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. Lis\u00e4ksi oppilaan oppimismotivaatio syksyll\u00e4 ennusti opettajan k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4n rohkaisun m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4: opettaja n\u00e4ytti rohkaisevan v\u00e4hemm\u00e4n lukemiseen motivoituneita tytt\u00f6j\u00e4 ja enemm\u00e4n matematiikkaan motivoituneita poikia. Tulokset osoittavat my\u00f6s, ett\u00e4 oppilaan lukumotivaatio oli viitteellisesti yhteydess\u00e4 opettajan avunantoon: mit\u00e4 motivoituneempi oppilas oli lukemiseen ensimm\u00e4isen kouluvuoden syksyll\u00e4, sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n opettaja tarjosi h\u00e4nelle apua kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. Yhteenvetona voidaan todeta, ett\u00e4 oppilaan ja opettajan v\u00e4lisell\u00e4 vuorovaikutuksella on mit\u00e4 todenn\u00e4k\u00f6isimmin keskeinen merkitys lapsen oppimismotivaation kehittymisess\u00e4. Koska opettajan emootioiden ja toimintatapojen ja oppilaan oppiainekohtaisen oppimismotivaation v\u00e4lilt\u00e4 on l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4 vastavuoroisia yhteyksi\u00e4, n\u00e4iden yhteyksien tunnistaminen ja huomioiminen arjen oppimistilanteissa koulutaipaleen alkumetreilt\u00e4 l\u00e4htien on ensiarvoisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Johanna Puumala (pajopuum) on 2012-09-06 08:31:36.336763. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-09-06T08:31:36Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201209062326.pdf: 322518 bytes, checksum: 359715da2c1000cf72046ff4c380189a (MD5)\nlicense.html: 5043 bytes, checksum: 965c5583750d4a956323533b56cfdd9e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-09-06T08:31:36Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201209062326.pdf: 322518 bytes, checksum: 359715da2c1000cf72046ff4c380189a (MD5)\nlicense.html: 5043 bytes, checksum: 965c5583750d4a956323533b56cfdd9e (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimismotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan emootiot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan toimintatavat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan emootiot ja toimintatavat ja oppilaan oppiainekohtainen oppimismotivaatio 1. kouluvuoden aikana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201209062326", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-09-06T08:31:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38473
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:42Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/99778465-62df-457b-8ee5-49773a09707d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201209062326.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Puumala, Johanna Opettajan emootiot ja toimintatavat ja oppilaan oppiainekohtainen oppimismotivaatio 1. kouluvuoden aikana oppimismotivaatio opettajan emootiot opettajan toimintatavat Psykologia Psychology 202 oppiminen motivaatio opettajat tunteet
title Opettajan emootiot ja toimintatavat ja oppilaan oppiainekohtainen oppimismotivaatio 1. kouluvuoden aikana
title_full Opettajan emootiot ja toimintatavat ja oppilaan oppiainekohtainen oppimismotivaatio 1. kouluvuoden aikana
title_fullStr Opettajan emootiot ja toimintatavat ja oppilaan oppiainekohtainen oppimismotivaatio 1. kouluvuoden aikana Opettajan emootiot ja toimintatavat ja oppilaan oppiainekohtainen oppimismotivaatio 1. kouluvuoden aikana
title_full_unstemmed Opettajan emootiot ja toimintatavat ja oppilaan oppiainekohtainen oppimismotivaatio 1. kouluvuoden aikana Opettajan emootiot ja toimintatavat ja oppilaan oppiainekohtainen oppimismotivaatio 1. kouluvuoden aikana
title_short Opettajan emootiot ja toimintatavat ja oppilaan oppiainekohtainen oppimismotivaatio 1. kouluvuoden aikana
title_sort opettajan emootiot ja toimintatavat ja oppilaan oppiainekohtainen oppimismotivaatio 1 kouluvuoden aikana
title_txtP Opettajan emootiot ja toimintatavat ja oppilaan oppiainekohtainen oppimismotivaatio 1. kouluvuoden aikana
topic oppimismotivaatio opettajan emootiot opettajan toimintatavat Psykologia Psychology 202 oppiminen motivaatio opettajat tunteet
topic_facet 202 Psychology Psykologia motivaatio opettajan emootiot opettajan toimintatavat opettajat oppiminen oppimismotivaatio tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38473 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201209062326
work_keys_str_mv AT puumalajohanna opettajanemootiotjatoimintatavatjaoppilaanoppiainekohtainenoppimismotivaatio1koul