fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Puumala, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-09-06T08:31:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-09-06T08:31:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1225365", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38473", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 opettajan emootioiden ja toimintatapojen ja oppilaan oppiainekohtaisen oppimismotivaation v\u00e4lisi\u00e4 vastavuoroisia yhteyksi\u00e4 ensimm\u00e4isen kouluvuoden aikana. Tutkimus toteutettiin osana laajempaa Vanhemmat, opettajat ja lapsen oppiminen -tutkimushanketta, jossa seurattiin lasten oppimismotivaation ja koulutaitojen kehityst\u00e4 perhe- ja kouluymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 ensimm\u00e4isen kouluvuoden aikana vuosina 2006\u20132009. Tutkimuksessa oli mukana 152 oppilasta ja heid\u00e4n opettajansa, joilta ker\u00e4ttiin tutkimusaineisto ensimm\u00e4isen luokan syksyll\u00e4 ja kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. Oppilaiden oppiainekohtaista oppimismotivaatiota tarkasteltiin lukemiseen ja laskemiseen liittyvien mieltymysten kautta. Opettajien emootioita ja toimintaa oppimistilanteissa arvioitiin viikon ajan p\u00e4iv\u00e4kirjamenetelm\u00e4\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. Tilastollisena analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytettiin hierarkkista regressioanalyysi\u00e4. Tutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajan oppimistilanteissa kokemat emootiot olivat yhteydess\u00e4 oppilaan oppimismotivaation kehittymiseen ensimm\u00e4isen kouluvuoden aikana. Opettajan positiiviset tunteet heijastuivat my\u00f6nteisesti oppilaan my\u00f6hemp\u00e4\u00e4n matematiikkaan liittyv\u00e4\u00e4n motivaatioon ja negatiiviset tunteet taas kielteisesti erityisesti tytt\u00f6jen lukemiseen liittyv\u00e4\u00e4n motivaatioon. Sen sijaan opettajan toiminnalla ei ollut merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4 oppilaan oppimismotivaation kehittymiseen. Edelleen tulokset osoittivat, ett\u00e4 oppilaan oppiainekohtainen oppimismotivaatio ensimm\u00e4isen kouluvuoden syksyll\u00e4 selitti opettajan emootioita ja toimintaa oppimis- ja vuorovaikutustilanteissa my\u00f6hemmin kouluvuoden aikana. Ensinn\u00e4kin mit\u00e4 motivoituneempi oppilas oli lukemiseen syksyll\u00e4, sit\u00e4 enemm\u00e4n opettaja koki my\u00f6nteisi\u00e4 tunteita oppilaan onnistuessa kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. Lis\u00e4ksi oppilaan oppimismotivaatio syksyll\u00e4 ennusti opettajan k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4n rohkaisun m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4: opettaja n\u00e4ytti rohkaisevan v\u00e4hemm\u00e4n lukemiseen motivoituneita tytt\u00f6j\u00e4 ja enemm\u00e4n matematiikkaan motivoituneita poikia. Tulokset osoittavat my\u00f6s, ett\u00e4 oppilaan lukumotivaatio oli viitteellisesti yhteydess\u00e4 opettajan avunantoon: mit\u00e4 motivoituneempi oppilas oli lukemiseen ensimm\u00e4isen kouluvuoden syksyll\u00e4, sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n opettaja tarjosi h\u00e4nelle apua kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. Yhteenvetona voidaan todeta, ett\u00e4 oppilaan ja opettajan v\u00e4lisell\u00e4 vuorovaikutuksella on mit\u00e4 todenn\u00e4k\u00f6isimmin keskeinen merkitys lapsen oppimismotivaation kehittymisess\u00e4. Koska opettajan emootioiden ja toimintatapojen ja oppilaan oppiainekohtaisen oppimismotivaation v\u00e4lilt\u00e4 on l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4 vastavuoroisia yhteyksi\u00e4, n\u00e4iden yhteyksien tunnistaminen ja huomioiminen arjen oppimistilanteissa koulutaipaleen alkumetreilt\u00e4 l\u00e4htien on ensiarvoisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Johanna Puumala (pajopuum) on 2012-09-06 08:31:36.336763. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-09-06T08:31:36Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201209062326.pdf: 322518 bytes, checksum: 359715da2c1000cf72046ff4c380189a (MD5)\nlicense.html: 5043 bytes, checksum: 965c5583750d4a956323533b56cfdd9e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-09-06T08:31:36Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201209062326.pdf: 322518 bytes, checksum: 359715da2c1000cf72046ff4c380189a (MD5)\nlicense.html: 5043 bytes, checksum: 965c5583750d4a956323533b56cfdd9e (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimismotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan emootiot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan toimintatavat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan emootiot ja toimintatavat ja oppilaan oppiainekohtainen oppimismotivaatio 1. kouluvuoden aikana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201209062326", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-09-06T08:31:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|