Koulun sosiaalityötä hyvässä ja pahassa sosiaalityöntekijän asiantuntijuuden paikka koulun moniammatillisessa yhteistyössä

Tutkimuksen tarkoitus on selvittää koulussa toimivien eri asiantuntijoiden mielipiteitä ja käsityksiä moniammatillisesta yhteistyöstä koulussa sekä tutkia, mikä on koulun sosiaalityön asiantuntijuuden paikka koulun moniammatillisessa yhteistyössä. Haluan myös tuoda esiin sen, mitä asioita koulun eri...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tuominen-Leppäaho, Tiina
Muut tekijät: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2008
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38369
_version_ 1826225770520903680
author Tuominen-Leppäaho, Tiina
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tuominen-Leppäaho, Tiina Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tuominen-Leppäaho, Tiina Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tuominen-Leppäaho, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoitus on selvittää koulussa toimivien eri asiantuntijoiden mielipiteitä ja käsityksiä moniammatillisesta yhteistyöstä koulussa sekä tutkia, mikä on koulun sosiaalityön asiantuntijuuden paikka koulun moniammatillisessa yhteistyössä. Haluan myös tuoda esiin sen, mitä asioita koulun eri alojen asiantuntijat nostavat esiin kuvatessaan onnistunutta tai epäonnistunutta yhteistyötä koulun henkilökunnan ja koulun sosiaalityön välillä. Tutkimuksessa haetaan moniammatillisen yhteistyön toteutumiseen vaikuttavia tekijöitä eläytymismenetelmää käyttäen. Olen toteuttanut tutkimukseni yhden kunnan kolmella yläkoululla. Keräsin aineiston keväällä 2007 eläytymismenetelmällä kolmen yläkoulun oppilashuoltoryhmien jäseniltä. Käytin aineiston keruussa kahta erilaista kehyskertomusta, joista toinen käsitteli onnistunutta ja toinen epäonnistunutta yhteistyötä koulu ja sosiaalityön välillä. Kertomuksia sain yhteensä 21 oppilashuoltoryhmän jäseneltä. Olen analysoinut kertomukset taulukoimalla, tematisoimalla ja tyypittelemällä. Tulokset osoittivat, että keskustelu moniammatillisesta yhteistyöstä painottuu pääosin koulun sosiaalityöntekijän ympärille ja vastaajat asettivat vain vähän odotuksia muille toimijoille. Aineiston perusteella moniammatillinen yhteistyö toteutuu erilaisissa käytännön yhteisöissä. Eri asiantuntijoiden välinen moniammatillinen yhteistyö ei ole pelkästään aikaan tai paikkaan sidoksissa oleva kiinteä työmuoto. Moniammatillinen yhteistyö on usein epävirallista ja sponttaania, yksittäisen tilanteen mukaan syntyvää ja tilanteen ratkettua hajoavaa. Tulosten perusteella moniammatilliseen yhteistyöhön vaikuttavat niin asiantuntijuuteen liittyvät kuin rakenteellisiin tekijöihin liittyvät tekijät. Asiantuntijuuteen sekä rakenteeseen liittyviä tekijöitä tarkastellaan niin yhteistyötä tehostavina kuin yhteistyötä rajoittavina tekijöinä. Asiantuntijuuteen liittyviä moniammatillista yhteistyötä rajoittavia tekijöitä ovat vastaajien kertomusten perusteella asiantuntijuuden rajojen tiukkuus sekä vaitiolovelvollisuuteen ja tiedon kulkuun liittyvät ongelmat eri asiantuntijoiden välillä. Rakennetasolla moniammatillisen yhteistyön mahdollisuuksia rajoittavat palveluiden päällekäisyys, työn ja vastuun jakoon liittyvät tekijät sekä resurssien riittämättömyys. Moniammatillista yhteistyötä tehostavia tekijöitä ovat vastaajien kertomusten mukaan asiantuntijuuteen liittyen luottamus ja konsultointi eri toimijoiden välillä, ongelmien ennalta ehkäiseminen sekä yhteistyö työssä jaksamisen välineenä. Rakenteellisella tasolla moniammatillista yhteistyötä tehostavat ongelmatilanteen yhteinen arviointi, palveluiden koordinointi, toimijoiden välinen yhteistyökokemus sekä jatkuvuus eri toimijoiden työssä. Moniammatillinen yhteistyö koetaan koulun eri asiantuntijoiden mielestä tärkeäksi keinoksi kohdata oppilaiden ongelmat. Vastaajien kertomuksista nousee toisaalta esiin se, että moniammatillisen yhteistyön toteutuminen vaatii kykyä arvioida oman työn osuus ja tarkoituksen mukaisuus erilaisissa oppilaiden pulmatilanteissa. Moniammatillinen yhteistyö on toimiessaan yksi mahdollinen työskentelytapa, ei itseisarvo sinänsä.
first_indexed 2024-09-11T08:49:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuominen-Lepp\u00e4aho, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-08-24T06:27:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-08-24T06:27:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2008", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1224530", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38369", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4 koulussa toimivien eri asiantuntijoiden mielipiteit\u00e4 ja\nk\u00e4sityksi\u00e4 moniammatillisesta yhteisty\u00f6st\u00e4 koulussa sek\u00e4 tutkia, mik\u00e4 on koulun\nsosiaality\u00f6n asiantuntijuuden paikka koulun moniammatillisessa yhteisty\u00f6ss\u00e4. Haluan\nmy\u00f6s tuoda esiin sen, mit\u00e4 asioita koulun eri alojen asiantuntijat nostavat esiin\nkuvatessaan onnistunutta tai ep\u00e4onnistunutta yhteisty\u00f6t\u00e4 koulun henkil\u00f6kunnan ja koulun\nsosiaality\u00f6n v\u00e4lill\u00e4. Tutkimuksessa haetaan moniammatillisen yhteisty\u00f6n toteutumiseen\nvaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 el\u00e4ytymismenetelm\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en.\nOlen toteuttanut tutkimukseni yhden kunnan kolmella yl\u00e4koululla. Ker\u00e4sin aineiston\nkev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2007 el\u00e4ytymismenetelm\u00e4ll\u00e4 kolmen yl\u00e4koulun oppilashuoltoryhmien j\u00e4senilt\u00e4.\nK\u00e4ytin aineiston keruussa kahta erilaista kehyskertomusta, joista toinen k\u00e4sitteli\nonnistunutta ja toinen ep\u00e4onnistunutta yhteisty\u00f6t\u00e4 koulu ja sosiaality\u00f6n v\u00e4lill\u00e4.\nKertomuksia sain yhteens\u00e4 21 oppilashuoltoryhm\u00e4n j\u00e4senelt\u00e4. Olen analysoinut\nkertomukset taulukoimalla, tematisoimalla ja tyypittelem\u00e4ll\u00e4.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 keskustelu moniammatillisesta yhteisty\u00f6st\u00e4 painottuu p\u00e4\u00e4osin\nkoulun sosiaality\u00f6ntekij\u00e4n ymp\u00e4rille ja vastaajat asettivat vain v\u00e4h\u00e4n odotuksia muille\ntoimijoille.\nAineiston perusteella moniammatillinen yhteisty\u00f6 toteutuu erilaisissa k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n\nyhteis\u00f6iss\u00e4. Eri asiantuntijoiden v\u00e4linen moniammatillinen yhteisty\u00f6 ei ole pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n\naikaan tai paikkaan sidoksissa oleva kiinte\u00e4 ty\u00f6muoto. Moniammatillinen yhteisty\u00f6 on\nusein ep\u00e4virallista ja sponttaania, yksitt\u00e4isen tilanteen mukaan syntyv\u00e4\u00e4 ja tilanteen\nratkettua hajoavaa. Tulosten perusteella moniammatilliseen yhteisty\u00f6h\u00f6n vaikuttavat niin\nasiantuntijuuteen liittyv\u00e4t kuin rakenteellisiin tekij\u00f6ihin liittyv\u00e4t tekij\u00e4t. Asiantuntijuuteen\nsek\u00e4 rakenteeseen liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 tarkastellaan niin yhteisty\u00f6t\u00e4 tehostavina kuin\nyhteisty\u00f6t\u00e4 rajoittavina tekij\u00f6in\u00e4.\nAsiantuntijuuteen liittyvi\u00e4 moniammatillista yhteisty\u00f6t\u00e4 rajoittavia tekij\u00f6it\u00e4 ovat\nvastaajien kertomusten perusteella asiantuntijuuden rajojen tiukkuus sek\u00e4\nvaitiolovelvollisuuteen ja tiedon kulkuun liittyv\u00e4t ongelmat eri asiantuntijoiden v\u00e4lill\u00e4.\nRakennetasolla moniammatillisen yhteisty\u00f6n mahdollisuuksia rajoittavat palveluiden\np\u00e4\u00e4llek\u00e4isyys, ty\u00f6n ja vastuun jakoon liittyv\u00e4t tekij\u00e4t sek\u00e4 resurssien riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys.\nMoniammatillista yhteisty\u00f6t\u00e4 tehostavia tekij\u00f6it\u00e4 ovat vastaajien kertomusten mukaan\nasiantuntijuuteen liittyen luottamus ja konsultointi eri toimijoiden v\u00e4lill\u00e4, ongelmien\nennalta ehk\u00e4iseminen sek\u00e4 yhteisty\u00f6 ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisen v\u00e4lineen\u00e4. Rakenteellisella tasolla\nmoniammatillista yhteisty\u00f6t\u00e4 tehostavat ongelmatilanteen yhteinen arviointi, palveluiden\nkoordinointi, toimijoiden v\u00e4linen yhteisty\u00f6kokemus sek\u00e4 jatkuvuus eri toimijoiden\nty\u00f6ss\u00e4. Moniammatillinen yhteisty\u00f6 koetaan koulun eri asiantuntijoiden mielest\u00e4 t\u00e4rke\u00e4ksi\nkeinoksi kohdata oppilaiden ongelmat. Vastaajien kertomuksista nousee toisaalta esiin se,\nett\u00e4 moniammatillisen yhteisty\u00f6n toteutuminen vaatii kyky\u00e4 arvioida oman ty\u00f6n osuus ja\ntarkoituksen mukaisuus erilaisissa oppilaiden pulmatilanteissa. Moniammatillinen\nyhteisty\u00f6 on toimiessaan yksi mahdollinen ty\u00f6skentelytapa, ei itseisarvo sin\u00e4ns\u00e4.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2012-08-24 06:27:24.185093. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-08-24T06:27:24Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201208242237.pdf: 311094 bytes, checksum: f5b72e82b2def1c3220a3926a47e50ba (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-08-24T06:27:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201208242237.pdf: 311094 bytes, checksum: f5b72e82b2def1c3220a3926a47e50ba (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2008", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moniammatillisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulun sosiaality\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiantuntijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "el\u00e4ytymismenetelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulun sosiaality\u00f6t\u00e4 hyv\u00e4ss\u00e4 ja pahassa : sosiaality\u00f6ntekij\u00e4n asiantuntijuuden paikka koulun moniammatillisessa yhteisty\u00f6ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Sosiaality\u00f6ntekij\u00e4n asiantuntijuuden paikka koulun moniammatillisessa yhteisty\u00f6ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201208242237", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-08-24T06:27:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaality\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4ytymismenetelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38369
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:15Z
main_date 2008-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2008
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6cb75436-2e62-4363-b3c4-09829eee703b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201208242237.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2008
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuominen-Leppäaho, Tiina Koulun sosiaalityötä hyvässä ja pahassa : sosiaalityöntekijän asiantuntijuuden paikka koulun moniammatillisessa yhteistyössä moniammatillisuus yhteistyö koulun sosiaalityö asiantuntijuus koulu eläytymismenetelmä Sosiaalityö Social Work 210 sosiaalityö
title Koulun sosiaalityötä hyvässä ja pahassa : sosiaalityöntekijän asiantuntijuuden paikka koulun moniammatillisessa yhteistyössä
title_alt Sosiaalityöntekijän asiantuntijuuden paikka koulun moniammatillisessa yhteistyössä
title_full Koulun sosiaalityötä hyvässä ja pahassa : sosiaalityöntekijän asiantuntijuuden paikka koulun moniammatillisessa yhteistyössä
title_fullStr Koulun sosiaalityötä hyvässä ja pahassa : sosiaalityöntekijän asiantuntijuuden paikka koulun moniammatillisessa yhteistyössä Koulun sosiaalityötä hyvässä ja pahassa : sosiaalityöntekijän asiantuntijuuden paikka koulun moniammatillisessa yhteistyössä
title_full_unstemmed Koulun sosiaalityötä hyvässä ja pahassa : sosiaalityöntekijän asiantuntijuuden paikka koulun moniammatillisessa yhteistyössä Koulun sosiaalityötä hyvässä ja pahassa : sosiaalityöntekijän asiantuntijuuden paikka koulun moniammatillisessa yhteistyössä
title_short Koulun sosiaalityötä hyvässä ja pahassa
title_sort koulun sosiaalityötä hyvässä ja pahassa sosiaalityöntekijän asiantuntijuuden paikka koulun moniammatillisessa yhteistyössä
title_sub sosiaalityöntekijän asiantuntijuuden paikka koulun moniammatillisessa yhteistyössä
title_txtP Koulun sosiaalityötä hyvässä ja pahassa : sosiaalityöntekijän asiantuntijuuden paikka koulun moniammatillisessa yhteistyössä
topic moniammatillisuus yhteistyö koulun sosiaalityö asiantuntijuus koulu eläytymismenetelmä Sosiaalityö Social Work 210 sosiaalityö
topic_facet 210 Social Work Sosiaalityö asiantuntijuus eläytymismenetelmä koulu koulun sosiaalityö moniammatillisuus sosiaalityö yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38369 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201208242237
work_keys_str_mv AT tuominenleppäahotiina koulunsosiaalityötähyvässäjapahassasosiaalityöntekijänasiantuntijuudenpaik