Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista

TIIVISTELMÄ Mäkinen, Tommi. 2012. Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa -autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista. Liikuntatieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto, 122 sivua. Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tutkia omaa kokemustani ja prosessiani tun...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkinen, Tommi
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38350
_version_ 1826225748732542976
author Mäkinen, Tommi
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mäkinen, Tommi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mäkinen, Tommi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mäkinen, Tommi
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Mäkinen, Tommi. 2012. Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa -autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista. Liikuntatieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto, 122 sivua. Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tutkia omaa kokemustani ja prosessiani tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisesta vuoden ajanjaksolla. Oppimisprosessin lisäksi tarkastelin tekijöitä, jotka tukevat ja haastavat vuorovaikutustaitojen käyttämistä ja -oppimista. Vuorovaikutustaitojen kehyksenä oli Gordonin (1974; 2004; 2006) toimivan ihmissuhteen malli. Oppimisen tarkastelun taustalla oli pääasiassa Kolbin (1984) kokemuksellisen oppimisen malli. Aineistoni koostui päiväkirjoista, joita kirjoitin vuoden 2010 joulukuusta vuoden 2011 marraskuuhun opettajaharjoittelu- ja leiriohjaajakokemuksistani. Oppimisprosessini koostui oppimista mahdollistavista tekijöistä, oppimistapahtumista ja oppimistuotoksista. Oppimisen mahdollistavat tekijät ovat motivaatio ja asenne, joiden avulla jaksaa kehittää omia taitojaan ja kestää epäonnistumisia. Oppimistapahtumia ovat jälkikartanluku, kokeilu, kokemus, keskustelut ja mallioppiminen. Näiden oppimistapahtumien seurauksena syntyy oppimistuotoksia, joita tämän tutkimuksen mukaan ovat ahaa-elämykset, automatisoituminen, käsitteet, itsetuntemus sekä oppimisen syveneminen. Nämä oppimiseen liittyvät tekijät muodostivat oppimisen kehän ytimen, jonka ympärille rakentuivat muut oppimiseen vaikuttavat tekijät. Näitä ovat oppimista ja vuorovaikutusta tukevat ja haastavat tekijät, joiden seurauksena oppiminen helpottaa ja vaikeutuu. Lisäksi muihin tekijöihin kuuluvat onnistumisen ja epäonnistumisen kokemukset, jotka molemmat ovat tärkeitä oppimisen kannalta. Lisäksi oppimisprosessin osana ovat myös epäilyksen tunteet, joita kohtasin omien taitojen käyttöä, vuorovaikutustaitojen hyödyllisyyttä sekä vuorovaikutustaitojen käytännöllisyyttä kohtaan. Oppimisprosessin edetessä epäilys kuitenkin väheni. Tutkimuksen tulokset antoivat lisää käsitystä tunne- ja vuorovaikutustaitojen pitkäkestoisemmasta oppimisprosessista yhden ihmisen kokemana. Tulokset voivat auttaa esimerkiksi vuorovaikutuskouluttajia huomioimaan oppimisprosessin merkityksen vuorovaikutustaitoja opetettaessa. Lisää tutkimusta tarvitaan erilaisista oppimisprosesseista ja tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittämisestä. Lisäksi tutkimuksia tarvitaan eri lähtökohdista tulevien opiskelijoiden oppimisprosesseihin, jotta saadaan selville, minkälaisesta koulutuksesta tai valmennuksesta hyötyvät lähtötasoiltaan erilaiset ihmiset.
first_indexed 2023-03-22T10:00:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kinen, Tommi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-08-22T10:56:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-08-22T10:56:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1224407", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38350", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\n\r\n\r\n\r\nM\u00e4kinen, Tommi. 2012. Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa -autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista. Liikuntatieteiden laitos. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 122 sivua.\r\n\r\nPro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tutkia omaa kokemustani ja prosessiani tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisesta vuoden ajanjaksolla. Oppimisprosessin lis\u00e4ksi tarkastelin tekij\u00f6it\u00e4, jotka tukevat ja haastavat vuorovaikutustaitojen k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 ja -oppimista. Vuorovaikutustaitojen kehyksen\u00e4 oli Gordonin (1974; 2004; 2006) toimivan ihmissuhteen malli. Oppimisen tarkastelun taustalla oli p\u00e4\u00e4asiassa Kolbin (1984) kokemuksellisen oppimisen malli. Aineistoni koostui p\u00e4iv\u00e4kirjoista, joita kirjoitin vuoden 2010 joulukuusta vuoden 2011 marraskuuhun opettajaharjoittelu- ja leiriohjaajakokemuksistani.\r\n\r\nOppimisprosessini koostui oppimista mahdollistavista tekij\u00f6ist\u00e4, oppimistapahtumista ja oppimistuotoksista. Oppimisen mahdollistavat tekij\u00e4t ovat motivaatio ja asenne, joiden avulla jaksaa kehitt\u00e4\u00e4 omia taitojaan ja kest\u00e4\u00e4 ep\u00e4onnistumisia. Oppimistapahtumia ovat j\u00e4lkikartanluku, kokeilu, kokemus, keskustelut ja mallioppiminen. N\u00e4iden oppimistapahtumien seurauksena syntyy oppimistuotoksia, joita t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan ovat ahaa-el\u00e4mykset, automatisoituminen, k\u00e4sitteet, itsetuntemus sek\u00e4 oppimisen syveneminen. N\u00e4m\u00e4 oppimiseen liittyv\u00e4t tekij\u00e4t muodostivat oppimisen keh\u00e4n ytimen, jonka ymp\u00e4rille rakentuivat muut oppimiseen vaikuttavat tekij\u00e4t. N\u00e4it\u00e4 ovat oppimista ja vuorovaikutusta tukevat ja haastavat tekij\u00e4t, joiden seurauksena oppiminen helpottaa ja vaikeutuu. Lis\u00e4ksi muihin tekij\u00f6ihin kuuluvat onnistumisen ja ep\u00e4onnistumisen kokemukset, jotka molemmat ovat t\u00e4rkeit\u00e4 oppimisen kannalta. Lis\u00e4ksi oppimisprosessin osana ovat my\u00f6s ep\u00e4ilyksen tunteet, joita kohtasin omien taitojen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4, vuorovaikutustaitojen hy\u00f6dyllisyytt\u00e4 sek\u00e4 vuorovaikutustaitojen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyytt\u00e4 kohtaan. Oppimisprosessin edetess\u00e4 ep\u00e4ilys kuitenkin v\u00e4heni.\r\n\r\nTutkimuksen tulokset antoivat lis\u00e4\u00e4 k\u00e4sityst\u00e4 tunne- ja vuorovaikutustaitojen pitk\u00e4kestoisemmasta oppimisprosessista yhden ihmisen kokemana. Tulokset voivat auttaa esimerkiksi vuorovaikutuskouluttajia huomioimaan oppimisprosessin merkityksen vuorovaikutustaitoja opetettaessa. Lis\u00e4\u00e4 tutkimusta tarvitaan erilaisista oppimisprosesseista ja tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehitt\u00e4misest\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksia tarvitaan eri l\u00e4ht\u00f6kohdista tulevien opiskelijoiden oppimisprosesseihin, jotta saadaan selville, mink\u00e4laisesta koulutuksesta tai valmennuksesta hy\u00f6tyv\u00e4t l\u00e4ht\u00f6tasoiltaan erilaiset ihmiset.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tommi M\u00e4kinen (tounmaki) on 2012-08-22 10:56:45.306944. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-08-22T10:56:45Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201208222219.pdf: 516881 bytes, checksum: 8ce1db2f3641f23ba4a9ab9d95f80107 (MD5)\r\nlicense.html: 5050 bytes, checksum: 142c470b0e72e41a507a4a2de7696453 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-08-22T10:56:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201208222219.pdf: 516881 bytes, checksum: 8ce1db2f3641f23ba4a9ab9d95f80107 (MD5)\r\nlicense.html: 5050 bytes, checksum: 142c470b0e72e41a507a4a2de7696453 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "125 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "AVAINSANAT: vuorovaikutustaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunne- ja vuorovaikutustaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "autoetnografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa : autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201208222219", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Autoetnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-08-22T10:56:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38350
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:09Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f0cfd654-4b99-4904-966a-c95820a453f2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201208222219.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkinen, Tommi Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa : autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista AVAINSANAT: vuorovaikutustaidot tunne- ja vuorovaikutustaidot tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen autoetnografia Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education Autoetnografia 502 sosiaaliset taidot tunnetaidot oppiminen
title Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa : autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista
title_full Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa : autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista
title_fullStr Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa : autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa : autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista
title_full_unstemmed Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa : autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa : autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista
title_short Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa
title_sort toimivaa vuorovaikutusta oppimassa autoetnografinen tutkimus tunne ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista
title_sub autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista
title_txtP Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa : autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista
topic AVAINSANAT: vuorovaikutustaidot tunne- ja vuorovaikutustaidot tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen autoetnografia Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education Autoetnografia 502 sosiaaliset taidot tunnetaidot oppiminen
topic_facet 502 AVAINSANAT: vuorovaikutustaidot Autoetnografia Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education autoetnografia oppiminen sosiaaliset taidot tunne- ja vuorovaikutustaidot tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen tunnetaidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38350 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201208222219
work_keys_str_mv AT mäkinentommi toimivaavuorovaikutustaoppimassaautoetnografinentutkimustunnejavuorovaikutustaitoje