fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kinen, Tommi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-08-22T10:56:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-08-22T10:56:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1224407", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38350", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\n\r\n\r\n\r\nM\u00e4kinen, Tommi. 2012. Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa -autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista. Liikuntatieteiden laitos. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 122 sivua.\r\n\r\nPro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tutkia omaa kokemustani ja prosessiani tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisesta vuoden ajanjaksolla. Oppimisprosessin lis\u00e4ksi tarkastelin tekij\u00f6it\u00e4, jotka tukevat ja haastavat vuorovaikutustaitojen k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 ja -oppimista. Vuorovaikutustaitojen kehyksen\u00e4 oli Gordonin (1974; 2004; 2006) toimivan ihmissuhteen malli. Oppimisen tarkastelun taustalla oli p\u00e4\u00e4asiassa Kolbin (1984) kokemuksellisen oppimisen malli. Aineistoni koostui p\u00e4iv\u00e4kirjoista, joita kirjoitin vuoden 2010 joulukuusta vuoden 2011 marraskuuhun opettajaharjoittelu- ja leiriohjaajakokemuksistani.\r\n\r\nOppimisprosessini koostui oppimista mahdollistavista tekij\u00f6ist\u00e4, oppimistapahtumista ja oppimistuotoksista. Oppimisen mahdollistavat tekij\u00e4t ovat motivaatio ja asenne, joiden avulla jaksaa kehitt\u00e4\u00e4 omia taitojaan ja kest\u00e4\u00e4 ep\u00e4onnistumisia. Oppimistapahtumia ovat j\u00e4lkikartanluku, kokeilu, kokemus, keskustelut ja mallioppiminen. N\u00e4iden oppimistapahtumien seurauksena syntyy oppimistuotoksia, joita t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan ovat ahaa-el\u00e4mykset, automatisoituminen, k\u00e4sitteet, itsetuntemus sek\u00e4 oppimisen syveneminen. N\u00e4m\u00e4 oppimiseen liittyv\u00e4t tekij\u00e4t muodostivat oppimisen keh\u00e4n ytimen, jonka ymp\u00e4rille rakentuivat muut oppimiseen vaikuttavat tekij\u00e4t. N\u00e4it\u00e4 ovat oppimista ja vuorovaikutusta tukevat ja haastavat tekij\u00e4t, joiden seurauksena oppiminen helpottaa ja vaikeutuu. Lis\u00e4ksi muihin tekij\u00f6ihin kuuluvat onnistumisen ja ep\u00e4onnistumisen kokemukset, jotka molemmat ovat t\u00e4rkeit\u00e4 oppimisen kannalta. Lis\u00e4ksi oppimisprosessin osana ovat my\u00f6s ep\u00e4ilyksen tunteet, joita kohtasin omien taitojen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4, vuorovaikutustaitojen hy\u00f6dyllisyytt\u00e4 sek\u00e4 vuorovaikutustaitojen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyytt\u00e4 kohtaan. Oppimisprosessin edetess\u00e4 ep\u00e4ilys kuitenkin v\u00e4heni.\r\n\r\nTutkimuksen tulokset antoivat lis\u00e4\u00e4 k\u00e4sityst\u00e4 tunne- ja vuorovaikutustaitojen pitk\u00e4kestoisemmasta oppimisprosessista yhden ihmisen kokemana. Tulokset voivat auttaa esimerkiksi vuorovaikutuskouluttajia huomioimaan oppimisprosessin merkityksen vuorovaikutustaitoja opetettaessa. Lis\u00e4\u00e4 tutkimusta tarvitaan erilaisista oppimisprosesseista ja tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehitt\u00e4misest\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksia tarvitaan eri l\u00e4ht\u00f6kohdista tulevien opiskelijoiden oppimisprosesseihin, jotta saadaan selville, mink\u00e4laisesta koulutuksesta tai valmennuksesta hy\u00f6tyv\u00e4t l\u00e4ht\u00f6tasoiltaan erilaiset ihmiset.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tommi M\u00e4kinen (tounmaki) on 2012-08-22 10:56:45.306944. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-08-22T10:56:45Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201208222219.pdf: 516881 bytes, checksum: 8ce1db2f3641f23ba4a9ab9d95f80107 (MD5)\r\nlicense.html: 5050 bytes, checksum: 142c470b0e72e41a507a4a2de7696453 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-08-22T10:56:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201208222219.pdf: 516881 bytes, checksum: 8ce1db2f3641f23ba4a9ab9d95f80107 (MD5)\r\nlicense.html: 5050 bytes, checksum: 142c470b0e72e41a507a4a2de7696453 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "125 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "AVAINSANAT: vuorovaikutustaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunne- ja vuorovaikutustaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "autoetnografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa : autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201208222219", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Autoetnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-08-22T10:56:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|