Tavallisen ihmisen uskottavuus mainoksen suosittelijana ja uskottavuuden vaikutus asenteeseen mainosta ja brandia kohtaan

Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia tavallisten ihmisten käyttöä mainoksen suosittelijoina, tavallisen ihmisen uskottavuutta suosittelijana ja uskottavuuden vaikutusta asenteeseen mainosta ja brandia kohtaan. Aikaisempaa tutkimusta aiheesta löytyi melko vähän, joten teoriapohjana käytettiin source c...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Toivonen, Hanna
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38272
_version_ 1826225716556988416
author Toivonen, Hanna
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Toivonen, Hanna Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Toivonen, Hanna Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Toivonen, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia tavallisten ihmisten käyttöä mainoksen suosittelijoina, tavallisen ihmisen uskottavuutta suosittelijana ja uskottavuuden vaikutusta asenteeseen mainosta ja brandia kohtaan. Aikaisempaa tutkimusta aiheesta löytyi melko vähän, joten teoriapohjana käytettiin source credibility –teoriaa, jota on käytetty julkisuuden henkilöitä mainosten suosittelijoina tutkittaessa. Muiden aikaisempien tutkimustulosten perusteella mallia muokattiin niin, että tavallisen ihmisen uskottavuus suosittelijana oletettiin muodostuvan luotettavuudesta, asiantuntijuudesta ja samankaltaisuudesta. Tutkimukseen valittiin kolme erilaista, ulkonäköön liittyvää mainosta, joissa suosittelijoina esiintyi tavallisia naisia. Mainokset olivat Dove Suihkusaippuat, Dove Firming ja Nutrilett –tuotteiden mainoksia. Aineisto kerättiin kvantitatiivisella kyselyllä Jyväskylän yliopiston opiskelijoilta sähköpostitse, Webropol –ohjelmaa hyödyntäen. Tutkimuksesta selvisi, että tavallisen ihmisen uskottavuuteen suosittelijana vaikuttaa oletetut tekijät: luotettavuus, asiantuntijuus, samankaltaisuus. Näiden lisäksi uskottavuuteen vaikutti kuitenkin myös viehättävyys. Nämä vaikuttivat positiivisesti asenteeseen mainosta kohtaan ja asenne mainosta kohtaan vaikutti puolestaan positiivisesti asenteeseen brandia kohtaan. Yllättävää tuloksissa oli se, että näillä tekijöillä ei ollut kaikissa mainoksissa samanlaista painoarvoa vaan erityisesti asiantuntijuuden ja samankaltaisuuden merkitys vaihteli mainosten välillä. Sen sijaan luotettavuus oli kaikissa mainoksissa merkittävä tekijä. Asenne mainosta ja brandia kohtaan olivat myös osittain päällekkäisiä faktoreita. Jatkotutkimuksissa voitaisiin selvittää tarkemmin miten eri tekijöiden merkitys vaihtelee eri tilanteissa. Tutkimusta voisi myös laajentaa koskemaan laajempaa perusjoukkoa ja kokeilla eri tyyppisiä mainoksia, jotta tuloksista saataisiin kattavampia.
first_indexed 2024-09-11T08:53:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Toivonen, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-08-08T11:03:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-08-08T11:03:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1223801", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38272", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia tavallisten ihmisten k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 mainoksen suosittelijoina, tavallisen ihmisen uskottavuutta suosittelijana ja uskottavuuden vaikutusta asenteeseen mainosta ja brandia kohtaan.\r\nAikaisempaa tutkimusta aiheesta l\u00f6ytyi melko v\u00e4h\u00e4n, joten teoriapohjana k\u00e4ytettiin source credibility \u2013teoriaa, jota on k\u00e4ytetty julkisuuden henkil\u00f6it\u00e4 mainosten suosittelijoina tutkittaessa. Muiden aikaisempien tutkimustulosten perusteella mallia muokattiin niin, ett\u00e4 tavallisen ihmisen uskottavuus suosittelijana oletettiin muodostuvan luotettavuudesta, asiantuntijuudesta ja samankaltaisuudesta.\r\nTutkimukseen valittiin kolme erilaista, ulkon\u00e4k\u00f6\u00f6n liittyv\u00e4\u00e4 mainosta, joissa suosittelijoina esiintyi tavallisia naisia. Mainokset olivat Dove Suihkusaippuat, Dove Firming ja Nutrilett \u2013tuotteiden mainoksia. Aineisto ker\u00e4ttiin kvantitatiivisella kyselyll\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opiskelijoilta s\u00e4hk\u00f6postitse, Webropol \u2013ohjelmaa hy\u00f6dynt\u00e4en.\r\nTutkimuksesta selvisi, ett\u00e4 tavallisen ihmisen uskottavuuteen suosittelijana vaikuttaa oletetut tekij\u00e4t: luotettavuus, asiantuntijuus, samankaltaisuus. N\u00e4iden lis\u00e4ksi uskottavuuteen vaikutti kuitenkin my\u00f6s vieh\u00e4tt\u00e4vyys. N\u00e4m\u00e4 vaikuttivat positiivisesti asenteeseen mainosta kohtaan ja asenne mainosta kohtaan vaikutti puolestaan positiivisesti asenteeseen brandia kohtaan. Yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4\u00e4 tuloksissa oli se, ett\u00e4 n\u00e4ill\u00e4 tekij\u00f6ill\u00e4 ei ollut kaikissa mainoksissa samanlaista painoarvoa vaan erityisesti asiantuntijuuden ja samankaltaisuuden merkitys vaihteli mainosten v\u00e4lill\u00e4. Sen sijaan luotettavuus oli kaikissa mainoksissa merkitt\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4. Asenne mainosta ja brandia kohtaan olivat my\u00f6s osittain p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isi\u00e4 faktoreita. Jatkotutkimuksissa voitaisiin selvitt\u00e4\u00e4 tarkemmin miten eri tekij\u00f6iden merkitys vaihtelee eri tilanteissa. Tutkimusta voisi my\u00f6s laajentaa koskemaan laajempaa perusjoukkoa ja kokeilla eri tyyppisi\u00e4 mainoksia, jotta tuloksista saataisiin kattavampia.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hanna Toivonen (hasuheto) on 2012-08-08 11:03:45.543836. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-08-08T11:03:46Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201208082139.pdf: 979281 bytes, checksum: 2806e2fde699030504e81b136fb9f3d3 (MD5)\r\nlicense.html: 5057 bytes, checksum: 1c5eafa7663055cf091025f66f439699 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-08-08T11:03:46Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201208082139.pdf: 979281 bytes, checksum: 2806e2fde699030504e81b136fb9f3d3 (MD5)\r\nlicense.html: 5057 bytes, checksum: 1c5eafa7663055cf091025f66f439699 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suosittelija", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asenne mainosta kohtaan", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "brandiasenne", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tavallisen ihmisen uskottavuus mainoksen suosittelijana ja uskottavuuden vaikutus asenteeseen mainosta ja brandia kohtaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201208082139", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-08-08T11:03:48Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskottavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38272
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:56Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1162496e-5126-45fe-a2d6-d5bc9485c418\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201208082139.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Toivonen, Hanna Tavallisen ihmisen uskottavuus mainoksen suosittelijana ja uskottavuuden vaikutus asenteeseen mainosta ja brandia kohtaan suosittelija asenne mainosta kohtaan brandiasenne Markkinointi Marketing 20423 mainokset brändit uskottavuus asenteet
title Tavallisen ihmisen uskottavuus mainoksen suosittelijana ja uskottavuuden vaikutus asenteeseen mainosta ja brandia kohtaan
title_full Tavallisen ihmisen uskottavuus mainoksen suosittelijana ja uskottavuuden vaikutus asenteeseen mainosta ja brandia kohtaan
title_fullStr Tavallisen ihmisen uskottavuus mainoksen suosittelijana ja uskottavuuden vaikutus asenteeseen mainosta ja brandia kohtaan Tavallisen ihmisen uskottavuus mainoksen suosittelijana ja uskottavuuden vaikutus asenteeseen mainosta ja brandia kohtaan
title_full_unstemmed Tavallisen ihmisen uskottavuus mainoksen suosittelijana ja uskottavuuden vaikutus asenteeseen mainosta ja brandia kohtaan Tavallisen ihmisen uskottavuus mainoksen suosittelijana ja uskottavuuden vaikutus asenteeseen mainosta ja brandia kohtaan
title_short Tavallisen ihmisen uskottavuus mainoksen suosittelijana ja uskottavuuden vaikutus asenteeseen mainosta ja brandia kohtaan
title_sort tavallisen ihmisen uskottavuus mainoksen suosittelijana ja uskottavuuden vaikutus asenteeseen mainosta ja brandia kohtaan
title_txtP Tavallisen ihmisen uskottavuus mainoksen suosittelijana ja uskottavuuden vaikutus asenteeseen mainosta ja brandia kohtaan
topic suosittelija asenne mainosta kohtaan brandiasenne Markkinointi Marketing 20423 mainokset brändit uskottavuus asenteet
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi asenne mainosta kohtaan asenteet brandiasenne brändit mainokset suosittelija uskottavuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38272 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201208082139
work_keys_str_mv AT toivonenhanna tavallisenihmisenuskottavuusmainoksensuosittelijanajauskottavuudenvaikutusasentees