Agenttien uskottavuus ja tekotyperyys digitaalisissa peleissä

Tutkielmassa tarkastellaan pelin hahmojen eli agenttien uskottavuutta. Uskottava agentti käyttäytyy pelaajan odotusten mukaisesti. Tekstissä pohditaan, mitkä seikat vaikuttavat agentin uskottavuuteen, ja miten uskottavuus vaikuttaa pelin viihdyttävyyteen. Työssä pyritään tuomaan esille, kuinka agent...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Domander, Richard
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38149
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielmassa tarkastellaan pelin hahmojen eli agenttien uskottavuutta. Uskottava agentti käyttäytyy pelaajan odotusten mukaisesti. Tekstissä pohditaan, mitkä seikat vaikuttavat agentin uskottavuuteen, ja miten uskottavuus vaikuttaa pelin viihdyttävyyteen. Työssä pyritään tuomaan esille, kuinka agentin etevyys pelissä, tai sen toteutuksen virheettömyys eivät yksin riitä tekemään siitä uskottavaa. Tutkielmassa esitellään myös tekotyperyyden käsite. Tekotyperä agentti on tarkoituksellisesti ohjelmoitu tekemään virheitä. Tekstissä havainnollistetaan, kuinka tekotyperyys voi parantaa agentin uskottavuutta.