Osallistava markkinointi sosiaalisessa mediassa

Toivakka, Anssi Osallistava markkinointi sosiaalisessa mediassa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 28 s. Tietojärjestelmätiede, Kanditaatintutkielma Ohjaaja: Seppänen, Ville Tässä tutkielmassa käsitellään sosiaalisen median roolia osallistavan markkinoinnin strategian luomisessa. Tarkoituk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Toivakka, Anssi
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38094
Kuvaus
Yhteenveto:Toivakka, Anssi Osallistava markkinointi sosiaalisessa mediassa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 28 s. Tietojärjestelmätiede, Kanditaatintutkielma Ohjaaja: Seppänen, Ville Tässä tutkielmassa käsitellään sosiaalisen median roolia osallistavan markkinoinnin strategian luomisessa. Tarkoituksena on esitellä kirjallisuuskatsauksen avulla, mitä mahdollisuuksia, haasteita ja ongelmia sosiaalinen media, ja erityisesti Facebook, asettaa yrityksen markkinointistrategian ja –keinojen kehittämiselle. Sosiaalinen media määritellään yleisesti Web 2.0 -teknologiaa hyödyntäviksi Internet-sovelluksiksi, joissa käyttäjät voivat luoda ja jakaa erilaista sisältöä verkkoympäristössä. Sosiaalisen median viitekehyksessä Facebook nähdään erityisesti sosiaalisia suhteita, sisältöjen vaihtoa ja verkkoyhteisöjä painottavana mediana, jossa markkinointiympäristö, -strategia ja keinot poikkeavat perinteisistä. Sosiaalisen median markkinointistrategia painottaa yhteisöllisyyden pohjalta rakentuvaa osallistavaa markkinointia, jossa vuorovaikutus yritysten ja asiakkaiden välillä ja erityisesti asiakkaiden kesken on aktiivista ja jossa sisällön tai tuotteen kiinnostavaksi tai hyödylliseksi kokeminen sekä siihen liittyvät palvelut ovat olennaisia. Osallistavan markkinoinnin keinoina esitellään tiedonhankintaa ja jakelua edistävää avointa keskustelua, parviälyä, joukkoistamista, viraalimarkkinointia ja meemejä. Johtopäätöksissä arvioidaan osallistavan markkinoinnin strategiaa ja keinoja ja verrataan niitä perinteiseen markkinointiin. Lopuksi esitellään joitakin osallistavan markkinoinnin tulevaisuuden näkymiä ja jatkotutkimusideoita.