Luottamus kuluttajien välisissä verkkohuutokaupoissa

Veid, Annika Luottamus kuluttajien välisissä verkkohuutokaupoissa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 23 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Verkkohuutokaupat ovat nousseet yhdeksi suosituimmaksi elektronisen liike-toiminnan muodoksi. Suurella käyttäjämääräl...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Veid, Annika
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38093
Description
Summary:Veid, Annika Luottamus kuluttajien välisissä verkkohuutokaupoissa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 23 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Verkkohuutokaupat ovat nousseet yhdeksi suosituimmaksi elektronisen liike-toiminnan muodoksi. Suurella käyttäjämäärällä ja uudenlaisella ympäristöllä on kuitenkin myös kääntöpuolensa. Luottamuksen katsotaan olevan suurin yk-sittäinen tekijä, joka rajoittaa verkkohuutokauppojen kasvua. Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee luottamusta verkkohuutokaupoissa ja keskittyy pääasiassa kuluttajien välisiin (consumer-to-consumer) verkkohuutokauppoihin. Tutkiel-ma suoritettiin kirjallisuuskatsauksena ja sen tarkoituksena oli erityisesti selvit-tää mikä on luottamuksen merkitys verkkohuutokaupoissa ja mitä keinoja verkkohuutokaupoilta löytyy luottamuksen parantamiseksi. Tutkielmassa havaittiin, että tarvitaan riski, jotta luottamusta voi syntyä. Luottamusta tarvitaan niin ostajan ja myyjän välillä, kuin myös verkkohuuto-kauppasivuston ja kuluttajankin välillä. Verkkohuutokauppoihin havaittiin liit-tyvän monia eri riskejä, kuten esimerkiksi anonyymisyys, yksityisyys, tuote ja informaation epätasainen jakautuminen. Riskialttiissa ympäristössä luottamuk-sen tarve kasvaa entisestään. Verkkohuutokaupat ovat kuitenkin ottaneet käyt-töönsä välineitä, joiden avulla on mahdollista parantaa luottamusta. Mainejär-jestelmien sekä muiden kolmansien osapuolien tarjoamien palveluiden havait-tiin auttavan luottamuksen luomisessa, vaikka niihin liittyykin tiettyjä epäkoh-tia.