Naiskuvia japanilaisessa mangassa analyysi neljän ikäryhmän sarjakuvista

Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee naiskuvaa neljässä japanilaisessa manga-sarjakuvassa, ensimmäisissä osissa kirjasarjoista Naruto (1999-), Fruits Basket (1999-2006), Oh! My Goddess(1988-) ja Happy Mania! (1996-2001). Kyseiset sarjakuvat on valittu sillä perusteella, että ne ovat tunnettuja ja s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Knuutti, Jussi
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38081
Description
Summary:Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee naiskuvaa neljässä japanilaisessa manga-sarjakuvassa, ensimmäisissä osissa kirjasarjoista Naruto (1999-), Fruits Basket (1999-2006), Oh! My Goddess(1988-) ja Happy Mania! (1996-2001). Kyseiset sarjakuvat on valittu sillä perusteella, että ne ovat tunnettuja ja suosittuja esimerkkejä neljästä tärkeästä japanilaisesta ikäluokittelusta – tyttöjen, poikien, nuorten miesten ja naisten manga-sarjakuvista. Tutkimuksen tarkoituksena on myös vertailla eri ikäryhmille ja sukupuolille esitettyjä naiskuvia. Tutkimus käyttää laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysin metodeja ja toimii feministisellä otteella. Työssä tarkastellaan feministisen naiskuvatutkimuksen historiaa ja feminismin joitakin yleisiä periaatteita Toril Moin (1985) yleiskatsauksen mukaan. Tutkimus analysoi sekä sanallisesti että kuvallisin esimerkein teoksissa esiintyviä, tekijän mielestä merkittäviä naiskuvia. Tutkimuksessa löydetään monenlaisia naiskuvia, mutta seksuaaliset ja romanttiset sekä jollakin tavalla alisteiset ja ympäristöään heikommat naiskuvat ovat tavallisia. Keskinäisessä vertailussa eri ikäluokitteluiden välillä löytyy jonkin verran erilaisia naiskuvia, mutta suppea katsaus neljään sarjakuvaan tuhansista mahdollisista ei vielä kykene tekemään erityisen suurta eroa.