fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuomola, Kiti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-21T05:53:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-21T05:53:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1218583", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38077", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 mahdollisia yhteyksi\u00e4 Gardnerin \u00e4lykkyyksien, aistikanaviin perustuvien oppimistyylien ja koulumenestyksen ruotsissa ja muissa aineissa v\u00e4lill\u00e4. Tutkielma rajattiin koskemaan alkuper\u00e4ist\u00e4 seitsem\u00e4\u00e4 \u00e4lykkyyden lajia (lingvistinen, visuaalis-spatiaalinen, loogis-matemaattinen, musikaalinen, kinesteettinen, interpersoonallinen ja intrapersoonallinen \u00e4lykkyys) ja oppimistyylej\u00e4 visuaalinen, auditiivinen, kinesteettinen ja taktiilinen. Koulumenestyksen mittarina k\u00e4ytettiin eri aineiden arvosanoja.\n\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kahden itsearviointitestin avulla, joista toinen k\u00e4sitteli \u00e4lykkyyksi\u00e4 ja toinen oppimistyylej\u00e4. Aineisto koostui yhteens\u00e4 88 lukiolaisen ja yl\u00e4koululaisen vastauksesta, ja ne analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 menetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. Tutkielmassa kartoitettiin vastaajien k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t oppimistyylit sek\u00e4 \u00e4lykkyysprofiilit. Mm. korrelaatioiden avulla tutkittiin mahdollisia yhteyksi\u00e4 \u00e4lykkyyksien ja oppimistyylien sek\u00e4 n\u00e4iden ja koulumenestyksen v\u00e4lill\u00e4. Pyrin my\u00f6s selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mitk\u00e4 \u00e4lykkyydet ja oppimistyylit kuvaavat erilaisia oppijoita ja erityisesti erilaisia kieltenoppijoita.\n\nTutkimustuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 \u00e4lykkyyksien ja oppimistyylien v\u00e4lilt\u00e4 l\u00f6ytyy sek\u00e4 positiivisia ett\u00e4 negatiivisia korrelaatioita. Useimmat \u00e4lyt korreloivat positiivisesti niiden aineiden arvosanojen kanssa, joiden voi olettaa liittyv\u00e4n kyseiseen \u00e4lykkyyteen, esimerkiksi musikaalinen \u00e4lykkyys korreloi positiivisesti musiikin arvosanan kanssa. Oppimistyylien ja arvosanojen v\u00e4lill\u00e4 ei ollut juurikaan merkitt\u00e4vi\u00e4 korrelaatioita, mik\u00e4 luultavasti johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 monella vastaajalla oli useampi vahva oppimistyyli. Erilaisia oppijoita tarkasteltaessa selvisi, ett\u00e4 ns. hyv\u00e4t oppilaat ovat useammin lingvistisesti, loogis-matemaattisesti ja intrapersoonallisesti \u00e4lykk\u00e4it\u00e4 verrattuna heikompiin oppijoihin, jotka puolestaan ovat useammin visuaalis-spatiaalisesti, musikaalisesti, kinesteettisesti ja interpersoonallisesti \u00e4lykk\u00e4it\u00e4. Hyv\u00e4t oppijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t my\u00f6s muita useammin kaikkia aisteja oppiessaan. Vastaavia tuloksia saatiin my\u00f6s kieltenoppijoiden kohdalla.\n\nTutkielmani osoittaa, ett\u00e4 \u00e4lykkyyksien, oppimistyylien ja koulumenestyksen v\u00e4lill\u00e4 on havaittavissa joitakin yhteyksi\u00e4. Tuloksista k\u00e4y kuitenkin my\u00f6s ilmi, ett\u00e4 tietyt \u00e4lykkyydet ja oppimistyylit eiv\u00e4t ole tae opintomenestykselle. Jokainen oppii ja on \u00e4lyk\u00e4s omalla tavallaan ja t\u00e4rkeint\u00e4 onkin l\u00f6yt\u00e4\u00e4 ne keinot, joilla kaikki oppimisresurssit saadaan hy\u00f6dynnetty\u00e4.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kiti Tuomola (kisituom) on 2012-06-21 05:53:27.318596. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-06-21T05:53:27Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206211918.pdf: 1102164 bytes, checksum: 70d3cbf6699aeb712ed2aa8f9ce00fce (MD5)\nlicense.html: 5034 bytes, checksum: d12726848a01f7ba43a83320ededdc5a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-21T05:53:27Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206211918.pdf: 1102164 bytes, checksum: 70d3cbf6699aeb712ed2aa8f9ce00fce (MD5)\nlicense.html: 5034 bytes, checksum: d12726848a01f7ba43a83320ededdc5a (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "123 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Gardner, Howard", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Samband mellan multipla intelligenser, inl\u00e4rningsstilar och skolframg\u00e5ng i svenska och andra \u00e4mnen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206211918", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-06-21T05:53:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4lykkyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|