Samband mellan multipla intelligenser, inlärningsstilar och skolframgång i svenska och andra ämnen

Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää mahdollisia yhteyksiä Gardnerin älykkyyksien, aistikanaviin perustuvien oppimistyylien ja koulumenestyksen ruotsissa ja muissa aineissa välillä. Tutkielma rajattiin koskemaan alkuperäistä seitsemää älykkyyden lajia (lingvistinen, visuaalis-spatiaalinen, loogi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuomola, Kiti
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38077
_version_ 1826225740311429120
author Tuomola, Kiti
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tuomola, Kiti Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tuomola, Kiti Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tuomola, Kiti
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää mahdollisia yhteyksiä Gardnerin älykkyyksien, aistikanaviin perustuvien oppimistyylien ja koulumenestyksen ruotsissa ja muissa aineissa välillä. Tutkielma rajattiin koskemaan alkuperäistä seitsemää älykkyyden lajia (lingvistinen, visuaalis-spatiaalinen, loogis-matemaattinen, musikaalinen, kinesteettinen, interpersoonallinen ja intrapersoonallinen älykkyys) ja oppimistyylejä visuaalinen, auditiivinen, kinesteettinen ja taktiilinen. Koulumenestyksen mittarina käytettiin eri aineiden arvosanoja. Tutkimusaineisto kerättiin kahden itsearviointitestin avulla, joista toinen käsitteli älykkyyksiä ja toinen oppimistyylejä. Aineisto koostui yhteensä 88 lukiolaisen ja yläkoululaisen vastauksesta, ja ne analysoitiin määrällisiä menetelmiä käyttäen. Tutkielmassa kartoitettiin vastaajien käyttämät oppimistyylit sekä älykkyysprofiilit. Mm. korrelaatioiden avulla tutkittiin mahdollisia yhteyksiä älykkyyksien ja oppimistyylien sekä näiden ja koulumenestyksen välillä. Pyrin myös selvittämään, mitkä älykkyydet ja oppimistyylit kuvaavat erilaisia oppijoita ja erityisesti erilaisia kieltenoppijoita. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että älykkyyksien ja oppimistyylien väliltä löytyy sekä positiivisia että negatiivisia korrelaatioita. Useimmat älyt korreloivat positiivisesti niiden aineiden arvosanojen kanssa, joiden voi olettaa liittyvän kyseiseen älykkyyteen, esimerkiksi musikaalinen älykkyys korreloi positiivisesti musiikin arvosanan kanssa. Oppimistyylien ja arvosanojen välillä ei ollut juurikaan merkittäviä korrelaatioita, mikä luultavasti johtuu siitä, että monella vastaajalla oli useampi vahva oppimistyyli. Erilaisia oppijoita tarkasteltaessa selvisi, että ns. hyvät oppilaat ovat useammin lingvistisesti, loogis-matemaattisesti ja intrapersoonallisesti älykkäitä verrattuna heikompiin oppijoihin, jotka puolestaan ovat useammin visuaalis-spatiaalisesti, musikaalisesti, kinesteettisesti ja interpersoonallisesti älykkäitä. Hyvät oppijat käyttävät myös muita useammin kaikkia aisteja oppiessaan. Vastaavia tuloksia saatiin myös kieltenoppijoiden kohdalla. Tutkielmani osoittaa, että älykkyyksien, oppimistyylien ja koulumenestyksen välillä on havaittavissa joitakin yhteyksiä. Tuloksista käy kuitenkin myös ilmi, että tietyt älykkyydet ja oppimistyylit eivät ole tae opintomenestykselle. Jokainen oppii ja on älykäs omalla tavallaan ja tärkeintä onkin löytää ne keinot, joilla kaikki oppimisresurssit saadaan hyödynnettyä.
first_indexed 2023-03-22T09:59:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuomola, Kiti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-21T05:53:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-21T05:53:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1218583", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38077", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 mahdollisia yhteyksi\u00e4 Gardnerin \u00e4lykkyyksien, aistikanaviin perustuvien oppimistyylien ja koulumenestyksen ruotsissa ja muissa aineissa v\u00e4lill\u00e4. Tutkielma rajattiin koskemaan alkuper\u00e4ist\u00e4 seitsem\u00e4\u00e4 \u00e4lykkyyden lajia (lingvistinen, visuaalis-spatiaalinen, loogis-matemaattinen, musikaalinen, kinesteettinen, interpersoonallinen ja intrapersoonallinen \u00e4lykkyys) ja oppimistyylej\u00e4 visuaalinen, auditiivinen, kinesteettinen ja taktiilinen. Koulumenestyksen mittarina k\u00e4ytettiin eri aineiden arvosanoja.\n\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kahden itsearviointitestin avulla, joista toinen k\u00e4sitteli \u00e4lykkyyksi\u00e4 ja toinen oppimistyylej\u00e4. Aineisto koostui yhteens\u00e4 88 lukiolaisen ja yl\u00e4koululaisen vastauksesta, ja ne analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 menetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. Tutkielmassa kartoitettiin vastaajien k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t oppimistyylit sek\u00e4 \u00e4lykkyysprofiilit. Mm. korrelaatioiden avulla tutkittiin mahdollisia yhteyksi\u00e4 \u00e4lykkyyksien ja oppimistyylien sek\u00e4 n\u00e4iden ja koulumenestyksen v\u00e4lill\u00e4. Pyrin my\u00f6s selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mitk\u00e4 \u00e4lykkyydet ja oppimistyylit kuvaavat erilaisia oppijoita ja erityisesti erilaisia kieltenoppijoita.\n\nTutkimustuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 \u00e4lykkyyksien ja oppimistyylien v\u00e4lilt\u00e4 l\u00f6ytyy sek\u00e4 positiivisia ett\u00e4 negatiivisia korrelaatioita. Useimmat \u00e4lyt korreloivat positiivisesti niiden aineiden arvosanojen kanssa, joiden voi olettaa liittyv\u00e4n kyseiseen \u00e4lykkyyteen, esimerkiksi musikaalinen \u00e4lykkyys korreloi positiivisesti musiikin arvosanan kanssa. Oppimistyylien ja arvosanojen v\u00e4lill\u00e4 ei ollut juurikaan merkitt\u00e4vi\u00e4 korrelaatioita, mik\u00e4 luultavasti johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 monella vastaajalla oli useampi vahva oppimistyyli. Erilaisia oppijoita tarkasteltaessa selvisi, ett\u00e4 ns. hyv\u00e4t oppilaat ovat useammin lingvistisesti, loogis-matemaattisesti ja intrapersoonallisesti \u00e4lykk\u00e4it\u00e4 verrattuna heikompiin oppijoihin, jotka puolestaan ovat useammin visuaalis-spatiaalisesti, musikaalisesti, kinesteettisesti ja interpersoonallisesti \u00e4lykk\u00e4it\u00e4. Hyv\u00e4t oppijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t my\u00f6s muita useammin kaikkia aisteja oppiessaan. Vastaavia tuloksia saatiin my\u00f6s kieltenoppijoiden kohdalla.\n\nTutkielmani osoittaa, ett\u00e4 \u00e4lykkyyksien, oppimistyylien ja koulumenestyksen v\u00e4lill\u00e4 on havaittavissa joitakin yhteyksi\u00e4. Tuloksista k\u00e4y kuitenkin my\u00f6s ilmi, ett\u00e4 tietyt \u00e4lykkyydet ja oppimistyylit eiv\u00e4t ole tae opintomenestykselle. Jokainen oppii ja on \u00e4lyk\u00e4s omalla tavallaan ja t\u00e4rkeint\u00e4 onkin l\u00f6yt\u00e4\u00e4 ne keinot, joilla kaikki oppimisresurssit saadaan hy\u00f6dynnetty\u00e4.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kiti Tuomola (kisituom) on 2012-06-21 05:53:27.318596. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-06-21T05:53:27Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206211918.pdf: 1102164 bytes, checksum: 70d3cbf6699aeb712ed2aa8f9ce00fce (MD5)\nlicense.html: 5034 bytes, checksum: d12726848a01f7ba43a83320ededdc5a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-21T05:53:27Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206211918.pdf: 1102164 bytes, checksum: 70d3cbf6699aeb712ed2aa8f9ce00fce (MD5)\nlicense.html: 5034 bytes, checksum: d12726848a01f7ba43a83320ededdc5a (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "123 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Gardner, Howard", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Samband mellan multipla intelligenser, inl\u00e4rningsstilar och skolframg\u00e5ng i svenska och andra \u00e4mnen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206211918", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-06-21T05:53:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4lykkyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38077
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:19Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e9340f35-3fee-4087-b7b2-7ba55047bbfc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201206211918.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuomola, Kiti Samband mellan multipla intelligenser, inlärningsstilar och skolframgång i svenska och andra ämnen Gardner, Howard Ruotsin kieli Swedish 306 älykkyys oppimistyylit ruotsin kieli opintomenestys
title Samband mellan multipla intelligenser, inlärningsstilar och skolframgång i svenska och andra ämnen
title_full Samband mellan multipla intelligenser, inlärningsstilar och skolframgång i svenska och andra ämnen
title_fullStr Samband mellan multipla intelligenser, inlärningsstilar och skolframgång i svenska och andra ämnen Samband mellan multipla intelligenser, inlärningsstilar och skolframgång i svenska och andra ämnen
title_full_unstemmed Samband mellan multipla intelligenser, inlärningsstilar och skolframgång i svenska och andra ämnen Samband mellan multipla intelligenser, inlärningsstilar och skolframgång i svenska och andra ämnen
title_short Samband mellan multipla intelligenser, inlärningsstilar och skolframgång i svenska och andra ämnen
title_sort samband mellan multipla intelligenser inlärningsstilar och skolframgång i svenska och andra ämnen
title_txtP Samband mellan multipla intelligenser, inlärningsstilar och skolframgång i svenska och andra ämnen
topic Gardner, Howard Ruotsin kieli Swedish 306 älykkyys oppimistyylit ruotsin kieli opintomenestys
topic_facet 306 Gardner, Howard Ruotsin kieli Swedish opintomenestys oppimistyylit ruotsin kieli älykkyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38077 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206211918
work_keys_str_mv AT tuomolakiti sambandmellanmultiplaintelligenserinlärningsstilarochskolframgångisvenskaochandraämn