Informaatio- ja viestintäteknologian tuottama liiketoiminta-arvo pilvipalvelu-ympäristössä

Informaatio- ja viestintäteknologian (ICT) merkitys on muuttunut paljon viime vuosikymmenen aikana, ja nykypäivän yhteiskunnassa ja yritysmaailmassa tietotekniikka on aina läsnä. ICT on strateginen tekijä, jonka avulla eri organi-saatiot kykenevät luomaan kilpailuetua toimialalla. Informaatio- ja vi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Alamaa, Jari
Muut tekijät: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, Department of Computer Science and Information Systems, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38039
Kuvaus
Yhteenveto:Informaatio- ja viestintäteknologian (ICT) merkitys on muuttunut paljon viime vuosikymmenen aikana, ja nykypäivän yhteiskunnassa ja yritysmaailmassa tietotekniikka on aina läsnä. ICT on strateginen tekijä, jonka avulla eri organi-saatiot kykenevät luomaan kilpailuetua toimialalla. Informaatio- ja viestintä-teknologian hyödyntäminen on tullut osaksi yritysten jokapäiväistä toimintaa, ja siksi sen tuottaman liiketoiminta-arvon ja hyödyn mittaaminen on tärkeä osa tietohallinnon johtamista. Informaatio- ja viestintäteknologian arvontuotossa on erityisesti kysymys siitä, kuinka hyvin ICT-investoinnit realisoituvat mitatta-viksi hyödyiksi liiketoiminnalle. Lisäarvon tuottoa erilaisissa yrityksissä voidaan kuvata erilaisilla malleilla, joista tunnetuin on arvoketju. Arvoketjun lisäksi arvonluontimalleihin kuuluvat myös arvopajatoiminta sekä arvoverkko. Arvonluontimallien voidaan katsoa käyneen läpi evoluutionsyklin, jossa perinteisestä arvoketjusta on siirrytty enemmän informaatio- ja viestintäteknologian mahdollistamaan arvoverkko-pohjaiseen toimintaan. Tutkielman tarkoituksena on erityisesti syventyä pilvi-palveluympäristöön, joka hyödyntää vahvasti arvoverkkomallia arvontuottoon. Pilvipalvelut on toimintamalli, joka yhdistää vanhoja menetelmiä uudeksi kokonaisuudeksi. Pilvipalveluiden tarkoituksena on tarjota helposti käytettäviä ja saatavilla olevia virtualisoituja resursseja asiakkaiden käyttöön. Resurssit skaalautuvat asiakkaan tarpeen ja käytön mukaan, ja samalla asiakas maksaa vain siitä kuinka paljon palvelua käyttää. Pilvipalveluympäristöstä voidaan erottaa kolme tyypillisintä palvelua, jotka ovat sovellusten tarjoaminen palve-luna (Software as a Service, SaaS), ohjelmistoympäristö palveluna (Platform as a Service, PaaS) sekä infrastruktuuri palveluna (Infrastructure as a Service, IaaS). Tutkimus keskittyy liiketoiminta-arvon näkökulmasta erityisesti kustannusvai-kutuksiin, joita pilvipalveluiden käyttöönotto mahdollistaa. Tutkielma on toteutettu konstruktiivisena tutkimuksena ja se pyrkii luo-maan selkeän kuvan informaatio- ja viestintäteknologian tuottamasta liiketoi-mintahyödystä keskittyen erityisesti pilvipalveluympäristöön. Tutkielman tar-koituksena on tuottaa konstruktio, jonka avulla pystytään vertailemaan kustan-nusvaikutuksia yrityksen sisäisen tietotekniikan ja pilvipalveluiden välillä.