Etninen monikulttuurisuus Suomessa suomalaisten opettajien ajatuksia etnisestä monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta

TIIVISTELMÄ Vatanen Campos S. 2011. Etninen monikulttuurisuus ja integraatio Suomessa - suomalaisten opettajan ajatuksia etnisestä monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma, 94 s. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien asenteita monikulttuurisu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vatanen Campos, Saara
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38027
_version_ 1826225760837304320
author Vatanen Campos, Saara
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vatanen Campos, Saara Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vatanen Campos, Saara Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vatanen Campos, Saara
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Vatanen Campos S. 2011. Etninen monikulttuurisuus ja integraatio Suomessa - suomalaisten opettajan ajatuksia etnisestä monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma, 94 s. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien asenteita monikulttuurisuutta ja suomalaisuutta kohtaan. Aihe on ajankohtainen ja uutta tutkimusta tarvitaan käytännön työn tukemiseksi. Toivon tämän työn herättävän keskustelua etnisestä monikulttuurisuudesta erityisesti opettajien keskuudessa, koska monilla opettajilla on tiedostamattaankin tähän aiheeseen liittyen ennakkoluuloja, tietämättömyyttä sekä pelkoja, jotka täytyy käsitellä, etteivät ne ohjaisi opettajan valintoja koulussa. Laadullinen tutkimus tuntui tässä tutkimuksessa sopivimmalta vaihtoehdolta. Aineiston keräsin haastattelemalla kymmentä opettajaa. Opettajat olivat töissä ympäri Suomea, mutta kerääntyivät Jyväskylään suorittamaan erillisiä erityisopettajan opintoja syksyllä 2010 sekä keväällä 2011. Haastattelut toteutin teemahaastatteluin keväällä 2011. Tutkimuksen tulokset paljastavat, että suurin osa opettajista suhtautuu etniseen monikulttuurisuuteen myönteisesti. Toisaalta osa opettajista koki oman osaamisensa puutteelliseksi ja tunsi epävarmuutta erityisesti kielimuurin vuoksi. Ne, joilla oli henkilökohtaista kokemusta maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamisesta tai ystävyydestä maahanmuuttajataustaisten kanssa, olivat niitä, jotka suhtautuivat asiaan myönteisimmin. Toisaalta myös kielteiset kokemukset vaikuttivat opettajien suhtautumiseen. Tutkimuksessa selvisi myös, että osa opettajista kokee tiettyjen kulttuuriryhmien aiheuttavan enemmän työtä opettajalle ja osa opettajista sanoi voivansa määritellä ihmisen ulkonäön perusteella hänen alkuperänsä. Tällaiset ennakko-olettamukset saattavat vaikuttaa oppilaan sopeutumiseen ja integraatioon. Oppilas toimii odotusten mukaisesti, olivat ne sitten negatiivisia tai positiivisia. (Talib 2002, 52- 53.) Näin ollen opettajien negatiiviset ennakkoluulot vaikuttavat kielteisesti oppilaiden sopeutumiseen Suomessa. Suomalaisuutta ei opettajien mielestä määritä ulkonäkö eikä suomen kieli, vaan henkilö voi itse päättää omasta identiteetistään. Toisaalta opettajat myönsivät kuitenkin ulkonäön vaikuttavan henkilön mahdollisuuksiin onnistua elämässä täällä Suomessa. Tutkimuksessa selvisi, että opettajilla itsellään oli hyvin vähän yhteyttä maahanmuuttajataustaisten kanssa ja lähinnä kohtaamiset rajoittuivat koulussa tapahtuvaan kohtaamiseen. Opettajien koulutus ei ollut antanut kenellekään opettajista tarvittavaa tietoa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kohtaamiseen.
first_indexed 2024-09-11T08:49:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vatanen Campos, Saara", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-13T13:50:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-13T13:50:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1218421", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38027", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\n\r\nVatanen Campos S. 2011. Etninen monikulttuurisuus ja integraatio Suomessa - suomalaisten opettajan ajatuksia etnisest\u00e4 monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma, 94 s.\r\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 opettajien asenteita monikulttuurisuutta ja suomalaisuutta kohtaan. Aihe on ajankohtainen ja uutta tutkimusta tarvitaan k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6n tukemiseksi. Toivon t\u00e4m\u00e4n ty\u00f6n her\u00e4tt\u00e4v\u00e4n keskustelua etnisest\u00e4 monikulttuurisuudesta erityisesti opettajien keskuudessa, koska monilla opettajilla on tiedostamattaankin t\u00e4h\u00e4n aiheeseen liittyen ennakkoluuloja, tiet\u00e4m\u00e4tt\u00f6myytt\u00e4 sek\u00e4 pelkoja, jotka t\u00e4ytyy k\u00e4sitell\u00e4, etteiv\u00e4t ne ohjaisi opettajan valintoja koulussa.\r\nLaadullinen tutkimus tuntui t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa sopivimmalta vaihtoehdolta. Aineiston ker\u00e4sin haastattelemalla kymment\u00e4 opettajaa. Opettajat olivat t\u00f6iss\u00e4 ymp\u00e4ri Suomea, mutta ker\u00e4\u00e4ntyiv\u00e4t Jyv\u00e4skyl\u00e4\u00e4n suorittamaan erillisi\u00e4 erityisopettajan opintoja syksyll\u00e4 2010 sek\u00e4 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2011. Haastattelut toteutin teemahaastatteluin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2011.\r\nTutkimuksen tulokset paljastavat, ett\u00e4 suurin osa opettajista suhtautuu etniseen monikulttuurisuuteen my\u00f6nteisesti. Toisaalta osa opettajista koki oman osaamisensa puutteelliseksi ja tunsi ep\u00e4varmuutta erityisesti kielimuurin vuoksi. Ne, joilla oli henkil\u00f6kohtaista kokemusta maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamisesta tai yst\u00e4vyydest\u00e4 maahanmuuttajataustaisten kanssa, olivat niit\u00e4, jotka suhtautuivat asiaan my\u00f6nteisimmin. Toisaalta my\u00f6s kielteiset kokemukset vaikuttivat opettajien suhtautumiseen. Tutkimuksessa selvisi my\u00f6s, ett\u00e4 osa opettajista kokee tiettyjen kulttuuriryhmien aiheuttavan enemm\u00e4n ty\u00f6t\u00e4 opettajalle ja osa opettajista sanoi voivansa m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 ihmisen ulkon\u00e4\u00f6n perusteella h\u00e4nen alkuper\u00e4ns\u00e4. T\u00e4llaiset ennakko-olettamukset saattavat vaikuttaa oppilaan sopeutumiseen ja integraatioon. Oppilas toimii odotusten mukaisesti, olivat ne sitten negatiivisia tai positiivisia. (Talib 2002, 52- 53.) N\u00e4in ollen opettajien negatiiviset ennakkoluulot vaikuttavat kielteisesti oppilaiden sopeutumiseen Suomessa.\r\nSuomalaisuutta ei opettajien mielest\u00e4 m\u00e4\u00e4rit\u00e4 ulkon\u00e4k\u00f6 eik\u00e4 suomen kieli, vaan henkil\u00f6 voi itse p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4 omasta identiteetist\u00e4\u00e4n. Toisaalta opettajat my\u00f6nsiv\u00e4t kuitenkin ulkon\u00e4\u00f6n vaikuttavan henkil\u00f6n mahdollisuuksiin onnistua el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 t\u00e4\u00e4ll\u00e4 Suomessa. Tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 opettajilla itsell\u00e4\u00e4n oli hyvin v\u00e4h\u00e4n yhteytt\u00e4 maahanmuuttajataustaisten kanssa ja l\u00e4hinn\u00e4 kohtaamiset rajoittuivat koulussa tapahtuvaan kohtaamiseen. Opettajien koulutus ei ollut antanut kenellek\u00e4\u00e4n opettajista tarvittavaa tietoa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kohtaamiseen.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Saara Vatanen Campos (samavata) on 2012-06-13 13:50:21.781261. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-06-13T13:50:22Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201206131862.pdf: 513126 bytes, checksum: e98354b7925675008a83f27f9a964f64 (MD5)\r\nlicense.html: 5072 bytes, checksum: 24cd1080364956f862b482bf8a65b4b2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-13T13:50:22Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201206131862.pdf: 513126 bytes, checksum: e98354b7925675008a83f27f9a964f64 (MD5)\r\nlicense.html: 5072 bytes, checksum: 24cd1080364956f862b482bf8a65b4b2 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "94 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "etninen monikulttuurisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suomalaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maahanmuuttajataustainen oppilas", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "akkulturaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "etninen integraatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "assimilaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "marginalisoituminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erist\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rasismi.", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Etninen monikulttuurisuus Suomessa : suomalaisten opettajien ajatuksia etnisest\u00e4 monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Suomalaisten opettajien ajatuksia etnisest\u00e4 monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206131862", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-06-13T13:50:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rasismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomalaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "akkulturaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajatausta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etnisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuutto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_38027
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:21Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5c106d5c-1573-4eb2-bc59-f6bf23014284\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201206131862.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vatanen Campos, Saara Etninen monikulttuurisuus Suomessa : suomalaisten opettajien ajatuksia etnisestä monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta etninen monikulttuurisuus suomalaisuus maahanmuuttajataustainen oppilas akkulturaatio etninen integraatio assimilaatio marginalisoituminen eristäytyminen rasismi. Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 rasismi monikulttuurisuus maahanmuuttajatausta oppilaat etnisyys maahanmuutto identiteetti opettajat
title Etninen monikulttuurisuus Suomessa : suomalaisten opettajien ajatuksia etnisestä monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta
title_alt Suomalaisten opettajien ajatuksia etnisestä monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta
title_full Etninen monikulttuurisuus Suomessa : suomalaisten opettajien ajatuksia etnisestä monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta
title_fullStr Etninen monikulttuurisuus Suomessa : suomalaisten opettajien ajatuksia etnisestä monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta Etninen monikulttuurisuus Suomessa : suomalaisten opettajien ajatuksia etnisestä monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta
title_full_unstemmed Etninen monikulttuurisuus Suomessa : suomalaisten opettajien ajatuksia etnisestä monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta Etninen monikulttuurisuus Suomessa : suomalaisten opettajien ajatuksia etnisestä monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta
title_short Etninen monikulttuurisuus Suomessa
title_sort etninen monikulttuurisuus suomessa suomalaisten opettajien ajatuksia etnisestä monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta
title_sub suomalaisten opettajien ajatuksia etnisestä monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta
title_txtP Etninen monikulttuurisuus Suomessa : suomalaisten opettajien ajatuksia etnisestä monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta
topic etninen monikulttuurisuus suomalaisuus maahanmuuttajataustainen oppilas akkulturaatio etninen integraatio assimilaatio marginalisoituminen eristäytyminen rasismi. Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 rasismi monikulttuurisuus maahanmuuttajatausta oppilaat etnisyys maahanmuutto identiteetti opettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education akkulturaatio assimilaatio eristäytyminen etninen integraatio etninen monikulttuurisuus etnisyys identiteetti maahanmuuttajatausta maahanmuuttajataustainen oppilas maahanmuutto marginalisoituminen monikulttuurisuus opettajat oppilaat rasismi rasismi. suomalaisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38027 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206131862
work_keys_str_mv AT vatanencampossaara etninenmonikulttuurisuussuomessasuomalaistenopettajienajatuksiaetnisestämonik