Summary: | Tutkimuksen tavoitteena on selittää alakoulun opettajien ja rehtorien sekä
luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä koulukasvatuksesta ja siitä, näkyykö
yhteiskunnan tehokkuusajattelu koulussa. Tutkimuskysymykseni ovat: Millaista
kasvatus on koulussa? Mitä tehokkuus koulumaailmassa tarkoittaa? Kokevatko
alakoulun opettajat, rehtorit ja luokanopettajaopiskelijat ristiriitaa yhteiskunnan ja
omien arvojen sekä kasvatustavoitteiden välillä?
Tutkimukseni tehtiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä
käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastateltavia oli yhteensä 15, joista viisi oli
rehtoreita, seitsemän alakoulun opettajaa ja kolme luokanopettajaopiskelijaa. Aineistoni
koostuu kahdesta osasta. Ensimmäiseen osaan haastattelin kolmea henkilöä: kahta
opettajaa ja yhtä luokanopettajaopiskelijaa huhtikuussa 2010. Toisessa osassa
haastattelut toistettiin kolmelle henkilölle ja lisäksi haastateltiin 12 uutta henkilöä. Ne
toteutettiin huhti-, touko- ja kesäkuussa 2011. Haastattelut kestivät yhteensä 6 tuntia 32
minuuttia ja litteroituna aineistoa oli 98 sivua. Aineiston analyysissä käytettiin sekä
teoriaohjaavaa että aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Keskeisiä tutkimustuloksia oli, että kasvatusvastuu ja ennen kaikkea vanhempien
vaatimukset koulua kohtaan ovat lisääntyneet. Tuloksista kävi ilmi, että tehokkuus
kuuluu vahvasti nykypäivään, mutta sen korostamista tutkimuksen osallistujat pitävät
negatiivisena asiana. Kaikista kielteisimmin tehokkuuteen suhtautuivat
luokanopettajaopiskelijat. Lisäksi luokanopettajaopiskelijat sekä rehtorit kokivat eniten
ristiriitoja yhteiskunnan ja omien arvojensa välillä. Koulun tärkeimpänä tehtävänä
opettajat, rehtorit ja luokanopettajaopiskelijat pitävät oppilaan persoonallisen kasvun
tukemista ja jokaisen oman paikan löytämistä yhteiskunnassa.
|