Kuudesluokkalaisten käsityksiä hyvästä elämästä

Tutkimuksessa selvitettiin kuudesluokkalaisten käsityksiä hyvästä elämästä. Li-säksi tutkittiin vastaajien käyttämiä selviytymiskeinoja vastoinkäymisen jäl-keen. Tutkimuksen viitekehyksenä on positiivinen psykologia ja Allardtin (1980) hyvinvointimalli. Selviytymiskeinoja tarkasteltiin Lazaruksen (1...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kaunismäki, Sanna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37973
_version_ 1826225705877241856
author Kaunismäki, Sanna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kaunismäki, Sanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kaunismäki, Sanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kaunismäki, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin kuudesluokkalaisten käsityksiä hyvästä elämästä. Li-säksi tutkittiin vastaajien käyttämiä selviytymiskeinoja vastoinkäymisen jäl-keen. Tutkimuksen viitekehyksenä on positiivinen psykologia ja Allardtin (1980) hyvinvointimalli. Selviytymiskeinoja tarkasteltiin Lazaruksen (1976) määritelmän valossa. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja siinä on fenomenografinen tutkimus-ote, jolloin tarkastelun kohteena ovat lasten käsitykset. Tutkimukseen osallistui yksi koululuokka, jossa oli 20 oppilasta. Tutkimusaineisto kerättiin kahden avoimen kysymyksen avulla yhden oppitunnin aikana. Aineiston analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Lisäksi aineistosta laskettiin eri tee-moihin liittyvien mainintojen määrä. Tutkimustulokset olivat vahvasti yhteydessä Allardtin hyvinvointimallin ulot-tuvuuksiin. Tulosten mukaan lapset mieltävät hyvään elämään kuuluviksi asi-oiksi hyvin perustavanlaatuisia osatekijöitä. Tärkeimmiksi tekijöiksi hyvän elämän lähteenä nousivat perhe, vertaissuhteet, itsensä toteuttaminen esimer-kiksi harrastusten muodossa, terveelliset elämäntavat sekä luonteenpiirteet. Tu-losten mukaan 12-vuotiaat käyttävät pääasiassa tunnesuuntautuneita selviyty-miskeinoja. Vastoinkäymistä käsiteltiin puhumisen, harrastamisen ja muun te-kemisen sekä erilaisten suhtautumistapojen avulla. Tulosten perusteella voi-daan osoittaa, että 12-vuotiaiden kokemista hyvän elämän lähteistä sosiaalisilla suhteilla, harrastuksilla ja luonteenlaadulla on yhteys vastoinkäymisen käsitte-lyyn.
first_indexed 2024-09-11T08:49:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaunism\u00e4ki, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-06T09:24:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-06T09:24:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1218183", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37973", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin kuudesluokkalaisten k\u00e4sityksi\u00e4 hyv\u00e4st\u00e4 el\u00e4m\u00e4st\u00e4. Li-s\u00e4ksi tutkittiin vastaajien k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 selviytymiskeinoja vastoink\u00e4ymisen j\u00e4l-keen. Tutkimuksen viitekehyksen\u00e4 on positiivinen psykologia ja Allardtin (1980) hyvinvointimalli. Selviytymiskeinoja tarkasteltiin Lazaruksen (1976) m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n valossa.\nTutkimus on luonteeltaan laadullinen ja siin\u00e4 on fenomenografinen tutkimus-ote, jolloin tarkastelun kohteena ovat lasten k\u00e4sitykset. Tutkimukseen osallistui yksi koululuokka, jossa oli 20 oppilasta. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kahden avoimen kysymyksen avulla yhden oppitunnin aikana. Aineiston analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Lis\u00e4ksi aineistosta laskettiin eri tee-moihin liittyvien mainintojen m\u00e4\u00e4r\u00e4.\nTutkimustulokset olivat vahvasti yhteydess\u00e4 Allardtin hyvinvointimallin ulot-tuvuuksiin. Tulosten mukaan lapset mielt\u00e4v\u00e4t hyv\u00e4\u00e4n el\u00e4m\u00e4\u00e4n kuuluviksi asi-oiksi hyvin perustavanlaatuisia osatekij\u00f6it\u00e4. T\u00e4rkeimmiksi tekij\u00f6iksi hyv\u00e4n el\u00e4m\u00e4n l\u00e4hteen\u00e4 nousivat perhe, vertaissuhteet, itsens\u00e4 toteuttaminen esimer-kiksi harrastusten muodossa, terveelliset el\u00e4m\u00e4ntavat sek\u00e4 luonteenpiirteet. Tu-losten mukaan 12-vuotiaat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t p\u00e4\u00e4asiassa tunnesuuntautuneita selviyty-miskeinoja. Vastoink\u00e4ymist\u00e4 k\u00e4siteltiin puhumisen, harrastamisen ja muun te-kemisen sek\u00e4 erilaisten suhtautumistapojen avulla. Tulosten perusteella voi-daan osoittaa, ett\u00e4 12-vuotiaiden kokemista hyv\u00e4n el\u00e4m\u00e4n l\u00e4hteist\u00e4 sosiaalisilla suhteilla, harrastuksilla ja luonteenlaadulla on yhteys vastoink\u00e4ymisen k\u00e4sitte-lyyn.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna Kaunism\u00e4ki (sasokaun) on 2012-06-06 09:24:44.543572. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-06-06T09:24:44Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206061806.pdf: 1038490 bytes, checksum: c4f490332b89d61ceb75be0fa1ab9ddc (MD5)\nlicense.html: 4996 bytes, checksum: ea0bbf6fbdff282b0d43140345337411 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-06T09:24:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206061806.pdf: 1038490 bytes, checksum: c4f490332b89d61ceb75be0fa1ab9ddc (MD5)\nlicense.html: 4996 bytes, checksum: ea0bbf6fbdff282b0d43140345337411 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "93 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyv\u00e4 el\u00e4m\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "keskilapsuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "selviytymiskeinot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuudesluokkalaisten k\u00e4sityksi\u00e4 hyv\u00e4st\u00e4 el\u00e4m\u00e4st\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206061806", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-06-06T09:24:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyv\u00e4 el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "selviytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen ymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsens\u00e4 toteuttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37973
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:17Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dd570b47-b960-4bc8-81c8-01df9b7ef171\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201206061806.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaunismäki, Sanna Kuudesluokkalaisten käsityksiä hyvästä elämästä hyvä elämä hyvinvointi keskilapsuus fenomenografia selviytymiskeinot Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 lapset selviytyminen fyysinen ympäristö sosiaaliset suhteet itsensä toteuttaminen
title Kuudesluokkalaisten käsityksiä hyvästä elämästä
title_full Kuudesluokkalaisten käsityksiä hyvästä elämästä
title_fullStr Kuudesluokkalaisten käsityksiä hyvästä elämästä Kuudesluokkalaisten käsityksiä hyvästä elämästä
title_full_unstemmed Kuudesluokkalaisten käsityksiä hyvästä elämästä Kuudesluokkalaisten käsityksiä hyvästä elämästä
title_short Kuudesluokkalaisten käsityksiä hyvästä elämästä
title_sort kuudesluokkalaisten käsityksiä hyvästä elämästä
title_txtP Kuudesluokkalaisten käsityksiä hyvästä elämästä
topic hyvä elämä hyvinvointi keskilapsuus fenomenografia selviytymiskeinot Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 lapset selviytyminen fyysinen ympäristö sosiaaliset suhteet itsensä toteuttaminen
topic_facet 103 Kvalitatiivinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenografia fyysinen ympäristö hyvinvointi hyvä elämä itsensä toteuttaminen keskilapsuus lapset selviytyminen selviytymiskeinot sosiaaliset suhteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37973 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206061806
work_keys_str_mv AT kaunismäkisanna kuudesluokkalaistenkäsityksiähyvästäelämästä