Oppilaiden osallisuus draamatyöpajassa oppilaiden sanalliset aloitteet ja niiden seuraukset

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin draamatyöpajassa syntynyttä vuorovaikutusta oppilaiden osallisuuden näkökulmasta. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, mistä aiheista oppilaat tekivät työpajassa sanallisia aloitteita, ja mitä näistä aloitteista työpajassa seurasi. Tutkimusote oli laadullinen, ja tutk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bågman, Piia
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37968
_version_ 1826225747201622016
author Bågman, Piia
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Bågman, Piia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Bågman, Piia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Bågman, Piia
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin draamatyöpajassa syntynyttä vuorovaikutusta oppilaiden osallisuuden näkökulmasta. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, mistä aiheista oppilaat tekivät työpajassa sanallisia aloitteita, ja mitä näistä aloitteista työpajassa seurasi. Tutkimusote oli laadullinen, ja tutkimuksen aineisto koostui yhdeksän oppitunnin mittaisesta työpajakokonaisuudesta. Työpajaa ohjasi kaksi teatterialan ammattilaista, ja siihen osallistui seitsemän erityisoppilasta. Aineiston analyysi toteutettiin videotallenteiden ja niistä tehtyjen litteraattien avulla. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia, jossa oli viitteitä myös keskustelunanalyyttisesta lähestymistavasta. Työpaja oli lasten- ja nuortenkulttuurikeskus Kulttuuriaitan järjestämä. Oppilaat tekivät draamatyöpajassa runsaasti aloitteita. Aloitteissaan oppilaat ottivat puheeksi henkilökohtaisia asioita esimerkiksi kertomalla omista tunteistaan ja omasta itsestään muille. Työpajan tehtävien aiheista erityisesti roolivaatteiden sovittaminen, oppilaista otetut valokuvat ja oppilaista tehdyt laulut innostivat oppilaita aloitteiden tekoon. Lisäksi oppilaat tekivät aloitteita, joilla he osallistuivat työpajan eteenpäin kuljettamiseen. Oppilaiden aloitteista 68 % oli työpajan toimintaa edistäviä ja 32 % työpajan toiminnasta etäännyttäviä. Oppilaiden aloitteiden seurausten osalta hahmotettiin kolme eri kategoriaa: minipalaute tai ei palautetta, aloitteen huomiointi (vastaus, kommentti, kielto) ja aloitteen elaboraatio (dialogi, keskustelu, toiminnan muokkautuminen). Kaikki tavat olivat vahvasti edustettuina kuitenkin siten, että yleisin seuraus aloitteisiin oli aloitteiden huomiointi ja vähiten käytetty minimipalautteen antaminen tai palautteen puuttuminen. Draamatyöskentely mahdollisti tässä työpajassa dialogisen vuorovaikutuksen ja loi oppilaille tilaa sanallisten aloitteiden tekemiseen. Oppilaat osallistuivat aloitteillaan aktiivisesti työpajan toimintaan, ja heidän aloitteitaan kuunneltiin ja aloitteista seurasi huomattavan usein myös jatkoa. Draamatyöpaja tarjosi oppilaille mahdollisuuden ottaa puheeksi aiheita, jotka liittyivät oleellisesti mm. opetussuunnitelman ihmisenä kasvun sisältöihin. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että draamakasvatus voi osaltaan olla luomassa kouluun oppilaita osallistavia käytänteitä ja ilmapiiriä ja samalla tukea myös inklusiivisen kasvatuksen tavoitteita ja periaatteita.
first_indexed 2023-03-22T09:57:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "B\u00e5gman, Piia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-05T09:54:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-05T09:54:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1218156", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37968", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin draamaty\u00f6pajassa syntynytt\u00e4 vuorovaikutusta oppilaiden\nosallisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksessa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, mist\u00e4 aiheista oppilaat\ntekiv\u00e4t ty\u00f6pajassa sanallisia aloitteita, ja mit\u00e4 n\u00e4ist\u00e4 aloitteista ty\u00f6pajassa seurasi.\nTutkimusote oli laadullinen, ja tutkimuksen aineisto koostui yhdeks\u00e4n oppitunnin mittaisesta ty\u00f6pajakokonaisuudesta. Ty\u00f6pajaa ohjasi kaksi teatterialan ammattilaista, ja\nsiihen osallistui seitsem\u00e4n erityisoppilasta. Aineiston analyysi toteutettiin videotallenteiden ja niist\u00e4 tehtyjen litteraattien avulla. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia, jossa oli viitteit\u00e4 my\u00f6s keskustelunanalyyttisesta l\u00e4hestymistavasta. Ty\u00f6paja oli lasten- ja nuortenkulttuurikeskus Kulttuuriaitan j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4.\n\nOppilaat tekiv\u00e4t draamaty\u00f6pajassa runsaasti aloitteita. Aloitteissaan oppilaat\nottivat puheeksi henkil\u00f6kohtaisia asioita esimerkiksi kertomalla omista tunteistaan ja\nomasta itsest\u00e4\u00e4n muille. Ty\u00f6pajan teht\u00e4vien aiheista erityisesti roolivaatteiden sovittaminen, oppilaista otetut valokuvat ja oppilaista tehdyt laulut innostivat oppilaita aloitteiden tekoon. Lis\u00e4ksi oppilaat tekiv\u00e4t aloitteita, joilla he osallistuivat ty\u00f6pajan eteenp\u00e4in kuljettamiseen. Oppilaiden aloitteista 68 % oli ty\u00f6pajan toimintaa edist\u00e4vi\u00e4 ja 32 % ty\u00f6pajan toiminnasta et\u00e4\u00e4nnytt\u00e4vi\u00e4. Oppilaiden aloitteiden seurausten osalta hahmotettiin kolme eri kategoriaa: minipalaute tai ei palautetta, aloitteen huomiointi (vastaus, kommentti, kielto) ja aloitteen elaboraatio (dialogi, keskustelu, toiminnan muokkautuminen). Kaikki tavat olivat vahvasti edustettuina kuitenkin siten, ett\u00e4 yleisin seuraus aloitteisiin oli aloitteiden huomiointi ja v\u00e4hiten k\u00e4ytetty minimipalautteen antaminen tai palautteen puuttuminen. \n\nDraamaty\u00f6skentely mahdollisti t\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6pajassa dialogisen vuorovaikutuksen ja loi oppilaille tilaa sanallisten aloitteiden tekemiseen. Oppilaat osallistuivat aloitteillaan aktiivisesti ty\u00f6pajan toimintaan, ja heid\u00e4n aloitteitaan kuunneltiin ja aloitteista seurasi huomattavan usein my\u00f6s jatkoa. Draamaty\u00f6paja tarjosi oppilaille mahdollisuuden ottaa puheeksi aiheita, jotka liittyiv\u00e4t oleellisesti mm. opetussuunnitelman ihmisen\u00e4 kasvun sis\u00e4lt\u00f6ihin. Tulosten perusteella vaikuttaa silt\u00e4, ett\u00e4 draamakasvatus voi osaltaan olla luomassa kouluun oppilaita osallistavia k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 ja ilmapiiri\u00e4 ja samalla tukea my\u00f6s inklusiivisen kasvatuksen tavoitteita ja periaatteita.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Piia B\u00e5gman (pimabagm) on 2012-06-05 09:54:32.084982. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-06-05T09:54:32Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206051803.pdf: 493294 bytes, checksum: dc672997114efa91bbb2f51927dfda03 (MD5)\nlicense.html: 5026 bytes, checksum: 0ae352010b90a9f0c24f3fdbcafd546d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-05T09:54:32Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201206051803.pdf: 493294 bytes, checksum: dc672997114efa91bbb2f51927dfda03 (MD5)\nlicense.html: 5026 bytes, checksum: 0ae352010b90a9f0c24f3fdbcafd546d (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aloite", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityisoppilas", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokkahuonevuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "draamakasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden osallisuus draamaty\u00f6pajassa : oppilaiden sanalliset aloitteet ja niiden seuraukset", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206051803", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-06-05T09:54:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aloitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisoppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkaopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "draamakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37968
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:13Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cbbbc41b-472d-4de9-9a49-4f34a73e8684\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201206051803.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Bågman, Piia Oppilaiden osallisuus draamatyöpajassa : oppilaiden sanalliset aloitteet ja niiden seuraukset osallisuus aloite erityisoppilas luokkahuonevuorovaikutus draamakasvatus Erityispedagogiikka Special Education Kvalitatiivinen tutkimus 101 aloitteet erityisoppilaat luokkaopetus vuorovaikutus
title Oppilaiden osallisuus draamatyöpajassa : oppilaiden sanalliset aloitteet ja niiden seuraukset
title_full Oppilaiden osallisuus draamatyöpajassa : oppilaiden sanalliset aloitteet ja niiden seuraukset
title_fullStr Oppilaiden osallisuus draamatyöpajassa : oppilaiden sanalliset aloitteet ja niiden seuraukset Oppilaiden osallisuus draamatyöpajassa : oppilaiden sanalliset aloitteet ja niiden seuraukset
title_full_unstemmed Oppilaiden osallisuus draamatyöpajassa : oppilaiden sanalliset aloitteet ja niiden seuraukset Oppilaiden osallisuus draamatyöpajassa : oppilaiden sanalliset aloitteet ja niiden seuraukset
title_short Oppilaiden osallisuus draamatyöpajassa
title_sort oppilaiden osallisuus draamatyöpajassa oppilaiden sanalliset aloitteet ja niiden seuraukset
title_sub oppilaiden sanalliset aloitteet ja niiden seuraukset
title_txtP Oppilaiden osallisuus draamatyöpajassa : oppilaiden sanalliset aloitteet ja niiden seuraukset
topic osallisuus aloite erityisoppilas luokkahuonevuorovaikutus draamakasvatus Erityispedagogiikka Special Education Kvalitatiivinen tutkimus 101 aloitteet erityisoppilaat luokkaopetus vuorovaikutus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Kvalitatiivinen tutkimus Special Education aloite aloitteet draamakasvatus erityisoppilaat erityisoppilas luokkahuonevuorovaikutus luokkaopetus osallisuus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37968 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206051803
work_keys_str_mv AT bågmanpiia oppilaidenosallisuusdraamatyöpajassaoppilaidensanallisetaloitteetjaniidenseuraukset