Summary: | Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella opinto-ohjaajan ohjaukseen liittyviä kokemuksia ja selvittää, minkälaisten merkitysten pohjalta hän toimii. Tutkimustehtävänä on selvittää, miten opinto-ohjaaja kokee oman ohjaajuutensa keskeisimmät ulottuvuudet. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jossa syvennytään yhden opinto-ohjaajan ohjaajuuteen. Tutkimusta lähestytään fenomenologis-hermeneuttisesta näkökulmasta. Fenomenologiassa tutkitaan yksilön kokemuksissa esiin tulevia merkitysrakenteita, ja hermeneutiikassa tulkitaan haastateltavan ilmaisuja kokemuksista. Tutkimusaineisto on kerätty hyödyntämällä stimulated recall -menetelmää, jossa haastattelun tukena on käytetty videonauhaa opinto-ohjaajan pitämistä ammatinvalinnanohjauskeskusteluista. Tutkimusaineiston käsittelyssä ja analyysissa on pyritty etenemään Giorgin (1985) fenomenologisten portaiden mukaan. Menetelmä sisältää neljä systemaattista ja prosessimaisesti etenevää vaihetta. Tutkimushenkilönä on ammattitaitoinen, kokenut ja ohjauksen kehittämisestä innostunut lukion opinto-ohjaaja, Mari (nimi muutettu). Marin omaan ohjaajuuteensa liittämät kokemukset ja niitä kuvaavat merkitykset jäsentyivät tutkimuksen aikana seitsemäksi eri merkityskokonaisuudeksi: ohjattaviin suhtautumisen, kohtaamisen, voimaantumisen, luovuuden, intuition, mielikuvien ja ohjauksen kehittämisen kokonaisuuksiksi. Näistä kolme ensimmäistä kuvaavat Marin ohjaajuuden sydämen asioita, jotka heijastavat Marin ohjauksen arvomaailmaa: ne kertovat, miten Mari suhtautuu opiskelijoihin, minkälainen tila Marin ohjauksessa vallitsee ja mitkä asiat ohjauksessa ovat Marin mielestä kaikista tärkeimpiä. Jälkimmäiset neljä merkityskokonaisuutta kuvaavat Marin luovaa työotetta, joka ilmentää Marin tapaa tehdä ohjaustyötä. Mari kuvaa sydämen asioita ja luovaa työotetta voimapariksi, jossa sydämen asiat vievät ohjaajan voimia ja luovaan työotteeseen kuuluvat asiat vastaavasti antavat ohjaajalle voimia. Tutkimusprosessi on ollut myös Marille hänen omien sanojensa mukaan antoisa oppimiskokemus, joka on tuonut hänelle uusia oivalluksia omasta ohjaajuudestaan. Tämä tutkimus viestittää ohjaajille oman ohjaajuuden ja sen eri ulottuvuuksien tiedostamisen tärkeydestä. Se vaatii ohjaajalta ennen kaikkea pysähtymistä ja omien kokemuksien reflektoimista ja tarkastelua ulkopuolisen silmin.
|