"En mää kyllä mikään mestari oo, mutta kyl mää aika hyvin osaan" muita kakkosluokkalaisten kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta

KAUPPINEN, P. & KOSKIVAINIO, M. 2012. "En mää kyllä mikään mestari oo, mutta kyl mää aika hyvin osaan." Kakkosluokkalaisten kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta. Jyväskylän yliopisto: Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustie-teen pro gradu -tutkielma. 79 sivua. Tutkimuksessa tarkaste...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kauppinen, Pia, Koskivainio, Milja
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37950
_version_ 1826225692885385216
author Kauppinen, Pia Koskivainio, Milja
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kauppinen, Pia Koskivainio, Milja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kauppinen, Pia Koskivainio, Milja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kauppinen, Pia
datasource_str_mv jyx
description KAUPPINEN, P. & KOSKIVAINIO, M. 2012. "En mää kyllä mikään mestari oo, mutta kyl mää aika hyvin osaan." Kakkosluokkalaisten kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta. Jyväskylän yliopisto: Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustie-teen pro gradu -tutkielma. 79 sivua. Tutkimuksessa tarkastellaan oppilaiden kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta (Content and Language Integrated Learning). Nykyään pohditaan kielenoppimisen aloitusiän merkitystä ja varhaisen CLIL-opetuksen etuja ja haittoja. Tutkimuksen avulla pyritään lisäämään opettajien ja muiden aiheesta kiinnostuneiden tietoutta siitä, miten alkuopetusikäiset itse näkevät tilanteen. Tutkimustehtäviä lähestyttiin laadullisen tutkimuksen keinoin ja lapsiläh-töisyyttä korostaen. Tiedonkeruumenetelmä oli puolistrukturoitu haastattelu. Tutkimuksessa haastateltiin yksittäin kymmentä toisen vuosiluokan oppilasta, jotka kaikki opiskelivat samalla luokalla. Luokasta kerättiin etukäteen taustatie-toja luokan opettajan teemahaastattelun avulla. Tutkimuksen analyysimenetel-mä oli sisällönanalyysi. Tulokset vastasivat kolmeen päätutkimuskysymykseen. Nämä olivat: mi-ten oppilaat suhtautuvat varhaiseen CLIL-opetukseen, CLIL-oppitunteihin ja englannin kieleen. Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä myönteiset ja kieltei-set kokemukset jakaantuivat tasan. Myönteisesti suhtautuvat oppilaat toivoivat englannin kielen käytön määrän lisäämistä ja aloitusajankohta koettiin mielek-käänä. Lisäksi oppilaan yleinen suhtautuminen oli kaiken kaikkiaan positiivis-ta. Esimerkiksi myönteisesti suhtautuva oppilas saattoi kuvailla englannin kie-len opiskelun olevan kivaa. Kielteisillä kokemuksilla varustetun oppilaan suh-tautuminen oli juuri päinvastaista. Muutaman oppilaan kokemukset olivat neutraaleja. Kahden jälkimmäisen tutkimuskysymyksen kohdalla tulokset osoittivat oppilaiden suhtautumisen olevan pääosin positiivista. Esimerkiksi oppituntien toiminnallisuus lisäsi oppilaiden myönteistä suhtautumista. Kiel-teisten kokemuksien taustalla olivat usein ymmärtämisvaikeudet. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että oppilaiden kokemukset varhaisesta CLIL-opetuksesta ovat kokonaisuudessaan hyvin myönteissävytteisiä. Tutkimuksen tulokset antavat opettajille lisätietoa oppilaiden suhtautumi-sesta varhaiseen CLIL-opetukseen ja mahdollisuuden kehittää omaa CLIL-opettajuuttaan. Lisäämällä opetusmenetelmiinsä toiminnallisuutta, esimerkiksi oppilaiden suosimaa askartelua, opettaja voi lisätä oppilaiden positiivista suh-tautumista. Myös varmistamalla vieraan kielen ymmärtämisen ja oppilaiden kehitystason mukainen vieraan kielen opetus edesauttavat myönteisten koke-muksien syntymistä oppilaille.
first_indexed 2023-03-22T09:59:02Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kauppinen, Pia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskivainio, Milja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-06-04T08:03:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-06-04T08:03:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1232396", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37950", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "KAUPPINEN, P. & KOSKIVAINIO, M. 2012. \"En m\u00e4\u00e4 kyll\u00e4 mik\u00e4\u00e4n mestari oo, mutta kyl m\u00e4\u00e4 aika hyvin osaan.\" Kakkosluokkalaisten kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto: Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustie-teen pro gradu -tutkielma. 79 sivua.\r\n\r\nTutkimuksessa tarkastellaan oppilaiden kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta (Content and Language Integrated Learning). Nyky\u00e4\u00e4n pohditaan kielenoppimisen aloitusi\u00e4n merkityst\u00e4 ja varhaisen CLIL-opetuksen etuja ja haittoja. Tutkimuksen avulla pyrit\u00e4\u00e4n lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n opettajien ja muiden aiheesta kiinnostuneiden tietoutta siit\u00e4, miten alkuopetusik\u00e4iset itse n\u00e4kev\u00e4t tilanteen.\r\nTutkimusteht\u00e4vi\u00e4 l\u00e4hestyttiin laadullisen tutkimuksen keinoin ja lapsil\u00e4h-t\u00f6isyytt\u00e4 korostaen. Tiedonkeruumenetelm\u00e4 oli puolistrukturoitu haastattelu. Tutkimuksessa haastateltiin yksitt\u00e4in kymment\u00e4 toisen vuosiluokan oppilasta, jotka kaikki opiskelivat samalla luokalla. Luokasta ker\u00e4ttiin etuk\u00e4teen taustatie-toja luokan opettajan teemahaastattelun avulla. Tutkimuksen analyysimenetel-m\u00e4 oli sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi.\r\nTulokset vastasivat kolmeen p\u00e4\u00e4tutkimuskysymykseen. N\u00e4m\u00e4 olivat: mi-ten oppilaat suhtautuvat varhaiseen CLIL-opetukseen, CLIL-oppitunteihin ja englannin kieleen. Ensimm\u00e4isess\u00e4 tutkimuskysymyksess\u00e4 my\u00f6nteiset ja kieltei-set kokemukset jakaantuivat tasan. My\u00f6nteisesti suhtautuvat oppilaat toivoivat englannin kielen k\u00e4yt\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4n lis\u00e4\u00e4mist\u00e4 ja aloitusajankohta koettiin mielek-k\u00e4\u00e4n\u00e4. Lis\u00e4ksi oppilaan yleinen suhtautuminen oli kaiken kaikkiaan positiivis-ta. Esimerkiksi my\u00f6nteisesti suhtautuva oppilas saattoi kuvailla englannin kie-len opiskelun olevan kivaa. Kielteisill\u00e4 kokemuksilla varustetun oppilaan suh-tautuminen oli juuri p\u00e4invastaista. Muutaman oppilaan kokemukset olivat neutraaleja. Kahden j\u00e4lkimm\u00e4isen tutkimuskysymyksen kohdalla tulokset osoittivat oppilaiden suhtautumisen olevan p\u00e4\u00e4osin positiivista. Esimerkiksi oppituntien toiminnallisuus lis\u00e4si oppilaiden my\u00f6nteist\u00e4 suhtautumista. Kiel-teisten kokemuksien taustalla olivat usein ymm\u00e4rt\u00e4misvaikeudet. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 oppilaiden kokemukset varhaisesta CLIL-opetuksesta ovat kokonaisuudessaan hyvin my\u00f6nteiss\u00e4vytteisi\u00e4.\r\nTutkimuksen tulokset antavat opettajille lis\u00e4tietoa oppilaiden suhtautumi-sesta varhaiseen CLIL-opetukseen ja mahdollisuuden kehitt\u00e4\u00e4 omaa CLIL-opettajuuttaan. Lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 opetusmenetelmiins\u00e4 toiminnallisuutta, esimerkiksi oppilaiden suosimaa askartelua, opettaja voi lis\u00e4t\u00e4 oppilaiden positiivista suh-tautumista. My\u00f6s varmistamalla vieraan kielen ymm\u00e4rt\u00e4misen ja oppilaiden kehitystason mukainen vieraan kielen opetus edesauttavat my\u00f6nteisten koke-muksien syntymist\u00e4 oppilaille.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Pia Kauppinen (pimakaup) on 2012-06-04 08:03:04.335308. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-06-04T08:03:04Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201206041788.pdf: 1307374 bytes, checksum: 182e740f2072b98ff88f8d48a43ddb31 (MD5)\r\nlicense.html: 5552 bytes, checksum: 23dc8f1582ddf0090d31556eb8a77504 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-06-04T08:03:04Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201206041788.pdf: 1307374 bytes, checksum: 182e740f2072b98ff88f8d48a43ddb31 (MD5)\r\nlicense.html: 5552 bytes, checksum: 23dc8f1582ddf0090d31556eb8a77504 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esi- ja alkuopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vieraan kielen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vieraskielinen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CLIL-opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhainen CLIL-opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"En m\u00e4\u00e4 kyll\u00e4 mik\u00e4\u00e4n mestari oo, mutta kyl m\u00e4\u00e4 aika hyvin osaan\" : muita kakkosluokkalaisten kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201206041788", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-06-04T08:03:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraskielinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37950
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:19Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kauppinen, Pia Koskivainio, Milja "En mää kyllä mikään mestari oo, mutta kyl mää aika hyvin osaan" : muita kakkosluokkalaisten kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta esi- ja alkuopetus vieraan kielen oppiminen vieraskielinen opetus CLIL-opetus varhainen CLIL-opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 esiopetus alkuopetus kielet oppiminen
title "En mää kyllä mikään mestari oo, mutta kyl mää aika hyvin osaan" : muita kakkosluokkalaisten kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta
title_full "En mää kyllä mikään mestari oo, mutta kyl mää aika hyvin osaan" : muita kakkosluokkalaisten kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta
title_fullStr "En mää kyllä mikään mestari oo, mutta kyl mää aika hyvin osaan" : muita kakkosluokkalaisten kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta "En mää kyllä mikään mestari oo, mutta kyl mää aika hyvin osaan" : muita kakkosluokkalaisten kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta
title_full_unstemmed "En mää kyllä mikään mestari oo, mutta kyl mää aika hyvin osaan" : muita kakkosluokkalaisten kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta "En mää kyllä mikään mestari oo, mutta kyl mää aika hyvin osaan" : muita kakkosluokkalaisten kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta
title_short "En mää kyllä mikään mestari oo, mutta kyl mää aika hyvin osaan"
title_sort en mää kyllä mikään mestari oo mutta kyl mää aika hyvin osaan muita kakkosluokkalaisten kokemuksia varhaisesta clil opetuksesta
title_sub muita kakkosluokkalaisten kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta
title_txtP "En mää kyllä mikään mestari oo, mutta kyl mää aika hyvin osaan" : muita kakkosluokkalaisten kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta
topic esi- ja alkuopetus vieraan kielen oppiminen vieraskielinen opetus CLIL-opetus varhainen CLIL-opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 esiopetus alkuopetus kielet oppiminen
topic_facet 103 CLIL-opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus esi- ja alkuopetus esiopetus kielet oppiminen varhainen CLIL-opetus vieraan kielen oppiminen vieraskielinen opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37950 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206041788
work_keys_str_mv AT kauppinenpia enmääkyllämikäänmestarioomuttakylmääaikahyvinosaanmuitakakkosluokkalaistenkokemuksi