Stipe tekstinsyöttömenetelmä perinteisille peliohjaimille

Pelikonsolien ja perinteisten peliohjaimien tekstinsyöttömenetelmät ovat pääasiallisesti virtuaalisia valintanäppäimistöjä. Ne ova hitaita ja epämiellyttäviä. Eleisiin perustuvat menetelmät lupailevat huomattavia parannuksia virtuaalisiin näppäimistöihin nähden. Aiempien tutkimusten tulosten peruste...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Räsänen, Tuomas Jorma Juhani
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Tietotekniikan laitos, Department of Mathematical Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37799
Kuvaus
Yhteenveto:Pelikonsolien ja perinteisten peliohjaimien tekstinsyöttömenetelmät ovat pääasiallisesti virtuaalisia valintanäppäimistöjä. Ne ova hitaita ja epämiellyttäviä. Eleisiin perustuvat menetelmät lupailevat huomattavia parannuksia virtuaalisiin näppäimistöihin nähden. Aiempien tutkimusten tulosten perusteella peliohjaimien tekstinsyöttömenetelmät eivät ehkä kuitenkaan ole vielä riittävän nopeita modernien tekstinsyöttötarpeiden tyydyttämiseen. Tässä tutkielmassa esitellään uusi perinteisille peliohjaimille suunniteltu sauvaohjaimien eleisiin perustuva tekstinsyöttömenetelmä, Stipe. Stipe toteutettiin eleitä näppäimistötapahtumiksi tulkitsevana näppäimistöajurina Linux-järjestelmälle. Menetelmän kirjoitusnopeuspotentiaalia selvitettiin pitkän aikavälin käyttäjätutkimuksessa. Koehenkilöt kirjoittivat Stipellä pisimmillään 44 tuntia. He saavuttivat jopa yli 40 wpm:n kirjoitusnopeuden. Käyttäjätestien tulokset osoittavat, että sauvaohjaimien eleisiin perustuvalla menetelmällä on korkea kirjoitusnopeuspotentiaali, mutta menetelmän sujuvan käytön oppiminen on verrattain hidasta.