Yhteiskunnan hyväksi jäseneksi diskurssianalyyttinen tutkimus opettajapuheesta, inkluusion lähtökohdista ja kriittisestä tietokäsityksestä

Tässä tutkimuksessa on tutkittu opettajapuhetta kriittisen diskurssianalyysin keinoin kriittisestä tietokäsityksestä lähtien. Aineisto on kerätty teemahaastatteluina viideltä opettajalta sekä ryhmähaastatteluna seitsemältä opettajalta videoimalla haastattelut ja litteroimalla puhe. Opettajapuheesta...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Harikkala, Marja, Tapio, Pauliina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37722
_version_ 1826225718610100224
author Harikkala, Marja Tapio, Pauliina
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Harikkala, Marja Tapio, Pauliina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Harikkala, Marja Tapio, Pauliina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Harikkala, Marja
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa on tutkittu opettajapuhetta kriittisen diskurssianalyysin keinoin kriittisestä tietokäsityksestä lähtien. Aineisto on kerätty teemahaastatteluina viideltä opettajalta sekä ryhmähaastatteluna seitsemältä opettajalta videoimalla haastattelut ja litteroimalla puhe. Opettajapuheesta on haluttu selvittää millaisiin diskursseihin koulukultturi jakautuu, millaista tietokäsitystä opettajat tuottavat ja kuinka opettajapuheen koulukulttuuri kohtaa vallitsevan inkluusioajattelun (yhdistynyt järjestelmä) ja ehdotetun kriittisen inkluusion kanssa. Tutkimuksen koulukulttuuri jakaantui kuuteen diskurssiin. Nämä diskurssit olivat tulevaisuuspuhe, kaltaistaminen, perinteinen kouluoppiminen, yksilöllinen oppiminen, auttamispuhe ja tosiopuhe. Tulevaisuuspuhe määritti koulukulttuurin tehtävää tulevaisuuteen, yhteiskunnassa pärjäämiseen kasvattamisessa. Kaltaistaminen liittyi koulun tavoille oppimiseen ja koululaiseksi kasvamiseen. Perinteinen kouluoppiminen, yksilöllinen oppiminen ja auttaminen nousivat opettamisen ja oppilaan kohtaamisen konteksteista. Tosiopuhe nousi opettajista riippumattomasta opettajan työtä määrittävästä puheesta. Opettajat tuottivat puheessaan käsityksiä tiedosta suhteessa oppimiseen. Oppiminen nähtiin tietoon rakentamisena ja tieto opettajalla olevina informaatioina. Tutkimamme koulukulttuuri yhteni ideologialtaan yhdistyneen järjestelmän kanssa ja oli lähtökohdiltaan erilainen kriittisen inkluusion kanssa. Tutkimuksen koulukulttuurin nähtiin kasvattavan yksilöllisin keinoin yhteiskunnassa pärjäämiseen ja erityisopetuksella olevan suuri rooli yksilöllisen opetuksen mahdollistamisessa. Tutkimuksessa huomattiin tutkitun koulukulttuurin mukailevan realistista sekä konstruktivistista tietokäsitystä ja ehdotettiin muutosta kriittiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:57:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Harikkala, Marja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tapio, Pauliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-04-25T14:13:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-04-25T14:13:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1216021", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37722", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa on tutkittu opettajapuhetta kriittisen diskurssianalyysin keinoin kriittisest\u00e4 tietok\u00e4sityksest\u00e4 l\u00e4htien. Aineisto on ker\u00e4tty teemahaastatteluina viidelt\u00e4 opettajalta sek\u00e4 ryhm\u00e4haastatteluna seitsem\u00e4lt\u00e4 opettajalta videoimalla haastattelut ja litteroimalla puhe. Opettajapuheesta on haluttu selvitt\u00e4\u00e4 millaisiin diskursseihin koulukultturi jakautuu, millaista tietok\u00e4sityst\u00e4 opettajat tuottavat ja kuinka opettajapuheen koulukulttuuri kohtaa vallitsevan inkluusioajattelun (yhdistynyt j\u00e4rjestelm\u00e4) ja ehdotetun kriittisen inkluusion kanssa. \r\n\r\nTutkimuksen koulukulttuuri jakaantui kuuteen diskurssiin. N\u00e4m\u00e4 diskurssit olivat tulevaisuuspuhe, kaltaistaminen, perinteinen kouluoppiminen, yksil\u00f6llinen oppiminen, auttamispuhe ja tosiopuhe. Tulevaisuuspuhe m\u00e4\u00e4ritti koulukulttuurin teht\u00e4v\u00e4\u00e4 tulevaisuuteen, yhteiskunnassa p\u00e4rj\u00e4\u00e4miseen kasvattamisessa. Kaltaistaminen liittyi koulun tavoille oppimiseen ja koululaiseksi kasvamiseen. Perinteinen kouluoppiminen, yksil\u00f6llinen oppiminen ja auttaminen nousivat opettamisen ja oppilaan kohtaamisen konteksteista. Tosiopuhe nousi opettajista riippumattomasta opettajan ty\u00f6t\u00e4 m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4st\u00e4 puheesta. Opettajat tuottivat puheessaan k\u00e4sityksi\u00e4 tiedosta suhteessa oppimiseen. Oppiminen n\u00e4htiin tietoon rakentamisena ja tieto opettajalla olevina informaatioina. Tutkimamme koulukulttuuri yhteni ideologialtaan yhdistyneen j\u00e4rjestelm\u00e4n kanssa ja oli l\u00e4ht\u00f6kohdiltaan erilainen kriittisen inkluusion kanssa.\r\n\r\nTutkimuksen koulukulttuurin n\u00e4htiin kasvattavan yksil\u00f6llisin keinoin yhteiskunnassa p\u00e4rj\u00e4\u00e4miseen ja erityisopetuksella olevan suuri rooli yksil\u00f6llisen opetuksen mahdollistamisessa. Tutkimuksessa huomattiin tutkitun koulukulttuurin mukailevan realistista sek\u00e4 konstruktivistista tietok\u00e4sityst\u00e4 ja ehdotettiin muutosta kriittiseen.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marja Harikkala (matuhari) on 2012-04-25 14:13:50.877823. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-04-25T14:13:51Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201204251575.pdf: 585285 bytes, checksum: 6181d1a20208d8f2d0f7e782e0ed9978 (MD5)\r\nlicense.html: 5553 bytes, checksum: c200fc6d453633637fde2e6a973da4db (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-04-25T14:13:51Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201204251575.pdf: 585285 bytes, checksum: 6181d1a20208d8f2d0f7e782e0ed9978 (MD5)\r\nlicense.html: 5553 bytes, checksum: c200fc6d453633637fde2e6a973da4db (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "96 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inkluusio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulukulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen inkluusio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen tietok\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajapuhe", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhdistynyt j\u00e4rjestelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhteiskunnan hyv\u00e4ksi j\u00e4seneksi : diskurssianalyyttinen tutkimus opettajapuheesta, inkluusion l\u00e4ht\u00f6kohdista ja kriittisest\u00e4 tietok\u00e4sityksest\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Diskurssianalyyttinen tutkimus opettajapuheesta, inkluusion l\u00e4ht\u00f6kohdista ja kriittisest\u00e4 tietok\u00e4sityksest\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201204251575", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Haastattelututkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-04-25T14:13:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriittinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatusfilosofia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37722
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:14Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1a898367-31f0-4db1-a41b-a3554650a503\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201204251575.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Harikkala, Marja Tapio, Pauliina Yhteiskunnan hyväksi jäseneksi : diskurssianalyyttinen tutkimus opettajapuheesta, inkluusion lähtökohdista ja kriittisestä tietokäsityksestä inkluusio koulukulttuuri kriittinen pedagogiikka kriittinen diskurssianalyysi kriittinen inkluusio kriittinen tietokäsitys opettajapuhe yhdistynyt järjestelmä Erityispedagogiikka Special Education Diskurssianalyysi Haastattelututkimus 101 kasvatusfilosofia
title Yhteiskunnan hyväksi jäseneksi : diskurssianalyyttinen tutkimus opettajapuheesta, inkluusion lähtökohdista ja kriittisestä tietokäsityksestä
title_alt Diskurssianalyyttinen tutkimus opettajapuheesta, inkluusion lähtökohdista ja kriittisestä tietokäsityksestä
title_full Yhteiskunnan hyväksi jäseneksi : diskurssianalyyttinen tutkimus opettajapuheesta, inkluusion lähtökohdista ja kriittisestä tietokäsityksestä
title_fullStr Yhteiskunnan hyväksi jäseneksi : diskurssianalyyttinen tutkimus opettajapuheesta, inkluusion lähtökohdista ja kriittisestä tietokäsityksestä Yhteiskunnan hyväksi jäseneksi : diskurssianalyyttinen tutkimus opettajapuheesta, inkluusion lähtökohdista ja kriittisestä tietokäsityksestä
title_full_unstemmed Yhteiskunnan hyväksi jäseneksi : diskurssianalyyttinen tutkimus opettajapuheesta, inkluusion lähtökohdista ja kriittisestä tietokäsityksestä Yhteiskunnan hyväksi jäseneksi : diskurssianalyyttinen tutkimus opettajapuheesta, inkluusion lähtökohdista ja kriittisestä tietokäsityksestä
title_short Yhteiskunnan hyväksi jäseneksi
title_sort yhteiskunnan hyväksi jäseneksi diskurssianalyyttinen tutkimus opettajapuheesta inkluusion lähtökohdista ja kriittisestä tietokäsityksestä
title_sub diskurssianalyyttinen tutkimus opettajapuheesta, inkluusion lähtökohdista ja kriittisestä tietokäsityksestä
title_txtP Yhteiskunnan hyväksi jäseneksi : diskurssianalyyttinen tutkimus opettajapuheesta, inkluusion lähtökohdista ja kriittisestä tietokäsityksestä
topic inkluusio koulukulttuuri kriittinen pedagogiikka kriittinen diskurssianalyysi kriittinen inkluusio kriittinen tietokäsitys opettajapuhe yhdistynyt järjestelmä Erityispedagogiikka Special Education Diskurssianalyysi Haastattelututkimus 101 kasvatusfilosofia
topic_facet 101 Diskurssianalyysi Erityispedagogiikka Haastattelututkimus Special Education inkluusio kasvatusfilosofia koulukulttuuri kriittinen diskurssianalyysi kriittinen inkluusio kriittinen pedagogiikka kriittinen tietokäsitys opettajapuhe yhdistynyt järjestelmä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37722 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201204251575
work_keys_str_mv AT harikkalamarja yhteiskunnanhyväksijäseneksidiskurssianalyyttinentutkimusopettajapuheestainkluusi