Tietojärjestelmä- ja teknologia-arkkitehtuuri Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä

Terveydenhuollon kustannukset ovat jatkuvasti nousemassa, työn tehokkuus alenee ja uhkaava työntekijäpula asettaa haasteita tulevaisuuden terveydenhuollon organisoinnille ja toimintojen toteuttamiselle. Yhtenä merkittävänä tekijänä tehokkuuden nostamisen epäonnistumiseen voidaan pitää kokonaisohjauk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Viitala, Juha
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, Department of Computer Science and Information Systems, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37662
Description
Summary:Terveydenhuollon kustannukset ovat jatkuvasti nousemassa, työn tehokkuus alenee ja uhkaava työntekijäpula asettaa haasteita tulevaisuuden terveydenhuollon organisoinnille ja toimintojen toteuttamiselle. Yhtenä merkittävänä tekijänä tehokkuuden nostamisen epäonnistumiseen voidaan pitää kokonaisohjauksen puutetta. Tähän puutteeseen pyritään vastaamaan kokonaisarkkitehtuurilla. Valtionvarainministeriön kokonaisarkkitehtuurimenetelmä (ValtIT) on tarkoitettu julkishallinnon kokonaisarkkitehtuurin ohjauksen ja kehittämisen välineeksi. Työssä arvioidaan ValtIT-menetelmän soveltuvuutta terveydenhuollon organisaatiossa tietojärjestelmä- ja teknologia-arkkitehtuurien osalta. Tutkimusongelmaa lähestyttiin empiirisellä teoriaa testaavalla tapaustutkimuksella. Jälkimmäinen osuus työstä painottui konstruktiiviseen uutta rakentavaan osuuteen, jossa kerätyn aineiston ja kirjallisuuden pohjalta luotiin suuntaa antava ohjeistus tietojärjestelmä-, ja teknologia-arkkitehtuurien kehittämiseksi Keski-Suomen sairaanhoitopiirille. Tutkimus osoitti ValtIT-menetelmän toimivan hyvin nykytilan mallintamisen välineenä, vaikka siitä puuttui työn kannalta oleellinen integraatiomatriisi -esitys. Menetelmä sisältää osittain liian raskaita prosesseja eikä se tue organisaatioita tilanteessa, jossa ylin johto ei ole sitoutunut prosessiin.