Elintarvikkeiden verkkokauppa – motivaatio ostamiseen ja päätöksenteko

Hento, Inka Elintarvikkeiden verkkokauppa – motivaatio ostamiseen ja päätöksenteko Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 25 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Seppänen Ville Suomessa Internetin käyttö koko väestön keskuudessa on noussut 86 prosent-tiin. Internetin suosion...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hento, Inka
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37645
_version_ 1828193215898976256
author Hento, Inka
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hento, Inka Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hento, Inka Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hento, Inka
datasource_str_mv jyx
description Hento, Inka Elintarvikkeiden verkkokauppa – motivaatio ostamiseen ja päätöksenteko Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 25 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Seppänen Ville Suomessa Internetin käyttö koko väestön keskuudessa on noussut 86 prosent-tiin. Internetin suosion myötä verkkokaupankäynti on kasvanut paljon; vuonna 2010 suomalaiset kuluttivat Internet-ostoksiin 9,4 miljardia euroa, kun vuonna 2001 vastaava summa oli vain 0,6 miljardia euroa. Verkkokaupan kasvu on ai-heuttanut myös sen, että eri kaupan alat ovat aloittaneet liiketoiminnan myös Internetissä. Yksi kaupan ala, joka on myös laajentanut toimintansa verkkoon, on elintarvikekauppa. Ruokatavarat ovat kuitenkin yksi hankalimmista verkos-sa myytävistä tuoteryhmistä, sillä esimerkiksi tuoretuotteet aiheuttavat haastei-ta logistiikalle. Tässä tutkielmassa tarkastellaan elintarvikkeiden verkkokauppaa, siihen liittyviä erityispiirteitä ja haasteita, sekä kuluttajan motivaatiota ruoan ostami-seen verkosta ja ostopäätöksen tekoa. Tutkielma keskittyy sellaisiin elintarvik-keiden verkkokauppoihin, jotka tarjoavat sekä tuore- että kylmätuotteita, ei pelkästään kuivatuotteita. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, joka perustuu pää-asiassa aiheesta aiemmin tehtyihin tutkimuksiin. Tutkielmassa havaittiin, että on selvästi tunnistettavissa syitä, miksi kulut-tajat haluavat ostaa elintarvikkeita verkon kautta. Tällaisia syitä ovat esimerkik-si ajan ja vaivan säästäminen. Tutkielmassa havaittiin myös tekijöitä, jotka vai-kuttavat kuluttajien päätökseen ostaa elintarvikkeita verkosta. Tällaisia tekijöitä ovat erilaiset tilannetekijät, esimerkiksi lasten syntymä tai terveysongelmat.
first_indexed 2024-09-11T08:50:06Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hento, Inka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-03-28T04:24:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-03-28T04:24:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37645", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Hento, Inka\r\nElintarvikkeiden verkkokauppa \u2013 motivaatio ostamiseen ja p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteko\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 2012, 25 s.\r\nTietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede, kandidaatin tutkielma\r\nOhjaaja: Sepp\u00e4nen Ville\r\nSuomessa Internetin k\u00e4ytt\u00f6 koko v\u00e4est\u00f6n keskuudessa on noussut 86 prosent-tiin. Internetin suosion my\u00f6t\u00e4 verkkokaupank\u00e4ynti on kasvanut paljon; vuonna 2010 suomalaiset kuluttivat Internet-ostoksiin 9,4 miljardia euroa, kun vuonna 2001 vastaava summa oli vain 0,6 miljardia euroa. Verkkokaupan kasvu on ai-heuttanut my\u00f6s sen, ett\u00e4 eri kaupan alat ovat aloittaneet liiketoiminnan my\u00f6s Internetiss\u00e4. Yksi kaupan ala, joka on my\u00f6s laajentanut toimintansa verkkoon, on elintarvikekauppa. Ruokatavarat ovat kuitenkin yksi hankalimmista verkos-sa myyt\u00e4vist\u00e4 tuoteryhmist\u00e4, sill\u00e4 esimerkiksi tuoretuotteet aiheuttavat haastei-ta logistiikalle.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan elintarvikkeiden verkkokauppaa, siihen liittyvi\u00e4 erityispiirteit\u00e4 ja haasteita, sek\u00e4 kuluttajan motivaatiota ruoan ostami-seen verkosta ja ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen tekoa. Tutkielma keskittyy sellaisiin elintarvik-keiden verkkokauppoihin, jotka tarjoavat sek\u00e4 tuore- ett\u00e4 kylm\u00e4tuotteita, ei pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n kuivatuotteita. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, joka perustuu p\u00e4\u00e4-asiassa aiheesta aiemmin tehtyihin tutkimuksiin.\r\nTutkielmassa havaittiin, ett\u00e4 on selv\u00e4sti tunnistettavissa syit\u00e4, miksi kulut-tajat haluavat ostaa elintarvikkeita verkon kautta. T\u00e4llaisia syit\u00e4 ovat esimerkik-si ajan ja vaivan s\u00e4\u00e4st\u00e4minen. Tutkielmassa havaittiin my\u00f6s tekij\u00f6it\u00e4, jotka vai-kuttavat kuluttajien p\u00e4\u00e4t\u00f6kseen ostaa elintarvikkeita verkosta. T\u00e4llaisia tekij\u00f6it\u00e4 ovat erilaiset tilannetekij\u00e4t, esimerkiksi lasten syntym\u00e4 tai terveysongelmat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Seija Paananen (sepaanan@jyu.fi) on 2012-03-28T04:24:41Z\nNo. of bitstreams: 1\nInka Hento.pdf: 359633 bytes, checksum: 67135553083b7d2e16bcc68ac5f0cfbe (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-03-28T04:24:41Z (GMT). No. of bitstreams: 1\nInka Hento.pdf: 359633 bytes, checksum: 67135553083b7d2e16bcc68ac5f0cfbe (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkokauppa", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "e-kauppa", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "elintarvikekauppa", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkoruokakauppa", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttaja", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Elintarvikkeiden verkkokauppa \u2013 motivaatio ostamiseen ja p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteko", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201203281491", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Luettavissa tekij\u00e4noikeudellisista syist\u00e4 vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitoksella.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37645
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:02Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hento, Inka Elintarvikkeiden verkkokauppa – motivaatio ostamiseen ja päätöksenteko verkkokauppa e-kauppa elintarvikekauppa verkkoruokakauppa kuluttaja Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Elintarvikkeiden verkkokauppa – motivaatio ostamiseen ja päätöksenteko
title_full Elintarvikkeiden verkkokauppa – motivaatio ostamiseen ja päätöksenteko
title_fullStr Elintarvikkeiden verkkokauppa – motivaatio ostamiseen ja päätöksenteko Elintarvikkeiden verkkokauppa – motivaatio ostamiseen ja päätöksenteko
title_full_unstemmed Elintarvikkeiden verkkokauppa – motivaatio ostamiseen ja päätöksenteko Elintarvikkeiden verkkokauppa – motivaatio ostamiseen ja päätöksenteko
title_short Elintarvikkeiden verkkokauppa – motivaatio ostamiseen ja päätöksenteko
title_sort elintarvikkeiden verkkokauppa motivaatio ostamiseen ja päätöksenteko
title_txtP Elintarvikkeiden verkkokauppa – motivaatio ostamiseen ja päätöksenteko
topic verkkokauppa e-kauppa elintarvikekauppa verkkoruokakauppa kuluttaja Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede e-kauppa elintarvikekauppa kuluttaja verkkokauppa verkkoruokakauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37645 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201203281491
work_keys_str_mv AT hentoinka elintarvikkeidenverkkokauppamotivaatioostamiseenjapäätöksenteko